قائم مقام رییس بانک جهانی در امور توسعه پایدار گفت: این بانک تا کنون تعهد پرداخت 5/10 میلیارد دلار در قبال 80 پروژه حمل و نقل عمومی را در شهرهای مختلف جهان بر عهده گرفته است.
به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، راشل کیت در مصاحبه با آخرین شماره فصلنامه بینالمللی گلوبال (Global) گفت: یک سیستم حمل و نقل عمومی ایدهآل باید راحت، سریع، ایمن، پاک و در استطاعت شهروندان باشد و مشخصه کلیدی آن تلفیق و یکپارچهسازی سیستمهای مختلف حمل و نقلی نظیر مترو و بی آر تی است.
وی ساختار سنتی سیستمهای حمل و نقل عمومی را از موانع اصلی ایجاد حمل و نقل پایدار عنوان کرد و افزود: هزینه بالای سیستمهای حمل و نقل عمومی با ظرفیت بالا و تصور عموم جامعه از آن، از دیگر موانع موجود در این زمینه به شمار میآید.
در جهان سوم استفاده از حمل و نقل عمومی نشانه عدم استطاعت مالی است
خانم کیت رانندگی خطرناک، ایجاد آلودگی، فشردگی خدمات در مسیرهای پر مسافر و کمبود خدمات در مسیرهای کم مسافر را از معایب ساختار سنتی سیستمهای حمل و نقل عمومی بر شمرد و اظهار کرد: اگر چه در این روش ممکن است خدمات ارائه شده ارزانتر تمام شود ولی از کیفیت پایینی برخوردار خواهد بود.
وی مانع دوم در پایداری سیستم حمل و نقل عمومی را ظرفیت بالا در بخش مالی دانست و تصریح کرد: این مشکل در مترو به دلیل هزینه بالا در بخش ساخت و نگهداری بارزتر است، چرا که این هزینهها از طریق دریافت کرایه قابل جبران نیست و برای ایجاد پایداری در این موارد نیاز به منابع درآمدی کمکی در کنار اخذ کرایه است.
قائم مقام رییس بانک جهانی سومین مانع حمل و نقل پایدار را تصور عمومی جامعه از حمل و نقل عمومی بر شمرد و خاطرنشان کرد: در کشورهای رو به توسعه، مردم افزایش درآمد خود را با گرایش به وسیله نقلیه شخصی به نمایش میگذارند و در این جوامع وسایل نقلیه عمومی به عنوان انتخاب افرادی نگریسته میشود که استطاعت مالی برای خرید خودروی شخصی ندارند.
تهران از شهری خودرو محور به شهری انسان محور تبدیل میشود
در همین ارتباط معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به فرصتها و ظرفیتها و نیز تهدیدها و محدودیتهای حمل و نقلی پیش روی تهران گفت: حمل و نقل شهری پایدار جزیی از توسعه پایدار شهری به شمار میرود و چشمانداز تهران برای سال 2025 میلادی، شهری برخوردار از سیستم حمل و نقل عمومی یکپارچه، در دسترس، ایمن، روان، راحت و پاک است.
مهندس سید جعفر تشکری هاشمی با بیان این که مدیریت شهری تهران به منظور برونرفت از وضعیت موجود ترافیک، ضمن اتخاذ تغییرات اساسی در چارچوب سیاستهای جاری، اهداف جدیدی را به منظور در اولویت قرار دادن حمل و نقل عمومی هدفگذاری کرده، افزود: به این منظور حرکت به سمت «حمل و نقل کیفی» به جای «حمل و نقل کمّی» از طریق تلاش در جهت تبدیل تهران به «شهر انسان محور» به جای «شهر خودرو محور» با رعایت ملاحظات زیست محیطی را در دستور کار قرار دادهایم.
تحقق حمل و نقل شهری پایدار با چالشهای بسیاری رو به روست
وی با تأکید بر ارائه خدمات حمل و نقل عمومی مطلوب از طریق طراحی سیستمهای حمل و نقلی با محوریت مترو و بی آر تی، اعلام کرد: به منظور ایجاد حمل و نقل انسان محور و سازگار با محیط زیست، ضمن ترویج دوچرخهسواری از طریق احداث خطوط ویژه دوچرخه و سعی در افزایش سهم این وسیله در حمل و نقل شهری، ارتقای تردد ایمن، راحت و لذتبخش عابران پیاده از طریق احداث پیادهراهها و سنگفرش کردن پیادهروها مورد توجه قرار گرفته که نمونه آن را در محدوده بازار شاهدیم.
معاون شهردار تهران در پایان توجه مدیریت شهری به تحقق حمل و نقل شهری پایدار را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: هر چند به منظور تحقق این مهم با چالشهای بسیاری رو به رو هستیم اما با اتخاذ و اجرای تدابیر و تمهیداتی از جمله توسعه جهشی حمل و نقل عمومی در دو بخش مترو و بی آر تی به موازات تکمیل شبکه معابر جهت نیل به این هدف گام بر میداریم.