به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، محمدرضا عباسیان، دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در نشست آسیب شناسی جشنواره های سینمای ایران که روز گذشته در جشنواره عمار برگزار شد، گفت: امسال برای سومین بار در جشنواره عمار اثری را برای نمایش داشته ام، در واقع این جشنواره از جنس خودمان است؛ به عبارت دیگر این جشنواره در چارچوب نگاه ایدئولوژیک قرار دارد و هم راستا با انقلاب اسلامی حرکت می کند. همچنین جشنواره عمار تکلیفش را با موضوع آثاری که قرار است به این جشنواره ارسال شوند، مشخص کرده است.
وی با بیان اینکه جشنواره عمار متعلق به فیلم های حزب اللهی است؛ اظهار داشت: از این رو آثاری که موضوعی جز این داشته باشند؛ نمی توانند به این جشنواره ورود پیدا کنند؛ علاوه بر آن باید بگوییم که جایگاه جشنواره عمار با جشنواره فیلم فجر متفاوت است؛ چرا که توجه به سینما در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر بسیار بیشتر از سایر ایام سال است، دلیل این مسئله هم تاثیرگذاری جشنواره فیلم فجر در فضای سینمایی کشور است.
عباسیان با بیان اینکه ماهیت جشنواره عمار، موضوعی و محتوایی است، افزود: این در حالی است که جشنواره های مقاومت و کودک موضوع محور است؛ البته در این بین جشنواره فیلم فجر تنها برشی از محصولات سینمای ایران را در طول یک سال به نمایش می گذارد. به عبارت دیگر جشنواره فیلم فجر با توجه به تعریف امروزی خود، اصلا قرار نیست که در سینمای کشور جریان سازی کند؛ بلکه نقش ویترین سینمای کشور را بر عهده دارد.
وی با اشاره به نظر خزایی ادامه داد: من هم با نظر وی هم عقیده ام؛ چرا که مشکل اصلی مان در وزارت ارشاد کم بودن زمان مدیریت است؛ در حالی که حداقل زمان برای مدیریت مجموعه ای در حوزه فرهنگ و هنر باید 10 ساله باشد.
دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در همین زمینه افزود: مدیریت جشنواره های کن و برلین حداقل 20 سال است؛ در حالی که دبیری جشنواره فیلم فجر در ایران تنها 1 ساله و مدیریت فرهنگی کشورمان نیز حداکثر 4 ساله است.
عباسیان با اشاره به سیاست های سی و یکمین جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: سیاست ما در این دوره از جشنواره فیلم فجر این بود که فیلم هایی که در شان انقلاب نیستند به این جشنواره راه پیدا نکنند؛ به عقیده من در این زمینه تا حدودی توانستیم به سیاست های خود عمل کنیم.
وی تصریح کرد: ماآثار محتوایی قوی با موضوعات ضد صهیونیستی داریم که متاسفانه مخاطب چندانی ندارند، طبیعتا تا زمانی که این فیلم ها توسط مخاطبان مورد استقبال قرار نگیرد، موضوع آن هم دیده نخواهد شد؛ در حالی که گاهی ممکن است یک دیالوگ در یک فیلم پرمخاطب تاثیر بیشتری نسبت به فیلمی که از ابتدا تا انتهایش یک بیانیه سیاسی است، در جامعه داشته باشد.
دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در پایان خاطر نشان کرد: نقطه مطلوب در سینمای ما جایی است که بتوانیم فیلم های ارزشی ای بسازیم که بتواند با تمام مردم ایران ارتباط بگیرد.