به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، رحمت ا... حافظی گفت: به طور میانگین هر ماه 227 مرگ منتسب به آلودگی هوا نیز در تهران اتفاق میافتد.
رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر ادامه داد: به این آمار تکان دهنده باید حدود 2500 مورد بستری شدن ناشی از بیماریهای قلبی و 4500 مورد بستری شدن بر اثر مشکلات تنفسی را نیز اضافه کرد که به این ترتیب آلودگی هوا به طور میانگین هر ماه 7 هزار نفر از شهروندان تهرانی را راهی بیمارستان میکند.
وی با اعلام این که نباید بیش از این با جان و سلامت مردم شوخی کنیم و هر چه سریعتر باید برای مشکل آلودگی هوا راه حلی جدی اجرا کنیم، تأکید کرد: متأسفانه وزارت بهداشت در دولت دهم رفتاری سیاسی داشت و گزارشاتی که میداد همراه با ملاحظات بود اما الآن این جرأت وجود دارد که آمار بدهند، چرا که هدف از اعلام این آمارها متهم کردن کسی نیست.
حافظی با اشاره به این که باید با همفکری مشکلات را حل کرده و نباید از واقعیتها فرار کنیم، اظهار کرد: اگر واقعیتها را بدانیم، آن وقت میتوانیم از مجلس مطالبه کنیم و مثلاً بخواهیم معاینه فنی را از 5 سال به 2 سال باز گرداند یا از نمایندگان سؤال کنیم چرا دو فوریت طرح جامع مقابله با آلودگی هوا را حذف کردند و از آن ها بخواهیم در این زمینه بازنگری کنند.
وی با بیان این که سلامت مردم موضوعی مهم و اغلب غیر قابل بازگشت است، تصریح کرد: عدهای در حاشیه شهر تهران برگههای معاینه فنی خودرو را خرید و فروش میکنند و با توجه به این که آلودگی هوای ناشی از خودروهای آلاینده دارای برگه معاینه جعلی می¬تواند باعث مرگ و میر مردم شود، کسانی که آگاهانه این کار را میکنند در واقع قتل شبه عمد انجام میدهند.
وی با تأکید بر این که بر اساس گزارش سال گذشته سازمان بهداشت جهانی، دود خودروهای دیزلی سرطانزاست و اخیراً هم اعلام شده آلودگی هوا سرطانزا است، اضافه کرد: میان سرطان ریه و دود خودروهای دیزلی ارتباط مستقیم وجود دارد، ضمن این که با استفاده از سوخت تولیدی از پتروشیمی، از سال 89 ذرات معلق چندین و چند برابر افزایش پیدا کرده و شهر تهران که از قبل آلوده بود، آلوده¬تر شده و شهرهایی مانند قم و کاشان که قبلاً مشکل آلودگی نداشتند نیز الآن با این مشکل مواجهند.
حافظی با اشاره به این که در زمینه آلودگی هوا مهمترین عاملی که میشناسیم سوخت بی ¬کیفیت است، اظهار کرد: البته از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نیز باید در دستور کار قرار گیرد، هر چند همین خودروهایی که الآن تولید میشوند و به بازار میآیند نیز استاندارد هستند.
وی با بیان این که نیسان وانت در هر 100 کیلومتر پیمایش 25 لیتر سوخت مصرف میکند و لذا هم تولید خودروهای غیر استاندارد و هم توزیع سوخت غیر استاندارد باید متوقف شود، تصریح کرد: البته موتورسیکلتها نیز از عوامل اصلی تشدید آلودگی هوا هستند و آلودگی هر دستگاه موتورسیکلت معادل 8 دستگاه خودروی با استاندارد یورو 2 است.
وی با تأکید بر این که با ورود موتورسیکلتهای برقی به چرخه حمل و نقل شهر تهران آلودگیهای زیست محیطی کاهش مییآبد، اضافه کرد: با ارائه تسهیلات باید شرایطی را فراهم کنیم تا انگیزه خرید این موتورسیکلتها در متقاضیان ایجاد شود.
حافظی با اشاره به این که الآن دو هزار دستگاه اتوبوس فرسوده و ده هزار دستگاه تاکسی غیر استاندارد در تهران کار میکنند، اظهار کرد: به لحاظ کمبود بودجه و عدم انجام تعهدات قانونی در تامین هزینههای ساخت مترو، این کار به کندی انجام میشود چرا که ظرفیت مدیریت شهری ساخت 50 کیلومتر مترو در سال است اما سال گذشته تنها 20 کیلومتر مترو ساخته شد.
وی با بیان این که موضوع فرهنگسازی در حوزه حمل و نقل و ترافیک و در زمینه آلودگی هوا بسیار مهم است، تصریح کرد: به این منظور عموم رسانهها و به ویژه صدا و سیما باید کمک کنند تا همه متوجه آلودگی خودروهای آلاینده بشوند و اگر یک خودروی دودزدا در خیابان دیدند، همه به راننده آن تذکر بدهند.
رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در پایان خاطرنشان کرد: برای این که همه افراد نسبت به آلودگی هوا احساس مسئولیت کنند، باید همانطور که گزارش هواشناسی هر روز در بخشهای مختلف خبری اعلام می¬شود، نمودار آلایندهها و وضعیت آلودگی هوا نیز روزانه گزارش شود تا مردم نسبت به این موضوع مهم حساس شوند.