به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از شیراز، آیتالله سیدحسن سعادت مصطفوی امروز در نخستین کنگره بینالمللی سیره نبوی در طب که در مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال برگزاری است، با بیان اینکه بین طب جدید و طب سنتی دو اختلاف وجود دارد، گفت: تا زمانی که این دو اختلاف علمی حل نشود، هیچکدام از این دو طب به یکدیگر قائل نیستند.
وی افزود: نخستین اختلاف این دو طب این است که طب جدید قائل به روح نیست و بدن را یک جوهره مستقل میداند.
آیتالله مصطفوی در خصوص طب جدید تصریح کرد: طب جدید قائل به روح نیست و آن را یک جوهره مستقل میداند، همچنین در طب جدید تجرد نفس مورد قبول نیست و علم نفس را، روان و تصورات خیالی میداند.
مدیر گروه فلسفه و کلام دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه با بیان اینکه در طب سنتی مرگ مغزی مفهومی ندارد و حیات به قلب است، خاطرنشان کرد: در طب قدیم ما دو مرگ نداریم، بلکه یک مرگ و آن مرگی است که قلب میایستد.
وی بیان کرد: وقتی نام از مجرد برده میشود یعنی مادی نیست و خدا نیز نوعی مجرد محسوب میشود.
آیتالله مصطفوی همچنین با اشاره به وجود سه نوع مجرد بیان کرد: نوعی از مجرد منحصر به فرد و ذات اقدس احدیت است بدین معنا که خداوند مادی نیست و مکان ندارد و همچنین فوق زمان و مکان است.
مدیر گروه فلسفه و کلام دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: مجرد دوم به خلقت تربیتی برمیگردد، لذا اولین موجودی که خداوند خلقت کرد، عقل اول است یعنی یک موجود مجرد غیرجسمانی به نام عقل اول که ادامه آن به عقول مجرده ادامه پبدا میکند.
وی بیان کرد: مجرد سوم، مجرد نفوس است و فرق نفس با عقول مجرده این است که عقول مجرده تکامل در آنها نیست و احتیاج به ماده ندارد؛ اما نفس به ماده احتیاج دارد نه در جسم.
آیتالله مصطفوی با بیان اینکه از تألیفات شیخ رازی در زمینه نفس استفادههای متعددی در نقاط مختلف دنیا شده است، تصریح کرد: مزاج از سوی خدواند پیدا شد که منشأ تمام افعال بشر است و در همه موجودات اینگونه است و گاهی اوقات نفس میخواهد حرکت کند اما مزاج مخالفت میکند پس نفس غیر از مزاج است.
مدیر گروه فلسفه و کلام دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه سخنان خود در خصوص نفس آدمی بیان کرد: نفس ما در مکان نیست و تا وقتی که با بدن است محدود به زمان و مکان می باشد؛ اما وقتی که جدا شد آزاد است و عالم برزخ که خداوند در قران میفرماید، زمان مطرح نیست و نفس ما جوهرهای است که بدن را اداره میکند.
وی تاکید کرد: روح مجردی که خداوند آفریده است به درجهای می رسد که بین او و خداوند واجب و موجب است و انسان وقتی به آن مقام برسد، مشمول این حدیث قدسی میشود که « بنده من بر اثر انجام نوافل (کارهای مستحب) دیگر با گوش خود نمیشنود، من گوش و چشم و قدرت او میشوم» و کسی که به این مقام رسید گاهی اوقات چیزهایی میبیند و میشنود که ما قادر به آنها نیستیم.
آیتالله مصطفوی با بیان این نکته که حرام خوری، عامل بازدارنده تحقق چشمههای حکمت خداوند است، گفت: جوهری در ما وجود دارد به نام نفس، نفس در بدن نیست با بدن است و بین این دو فرق دارد تا زمانی که احتیاج دارد بدن وسیله است و نفس برای اینکه به کمال برسد نیاز به بدن دارد و نفس به واسطه این بدن وقتی به کمال میرسد بدن را رها میکند مانند میوهای که درخت وسیله آن است و وقتی که میرسد دیگر نیازی به آن ندارد.
مدیر گروه فلسفه و کلام دانشکده الهیات دانشگاه امام صادق(ع) تأکید کرد: در طب قدیم اولین مخلوق، قلب است به همین دلیل در طب سنتی مرگ مغزی وجود ندارد و یک مرگ بیشتر نیست و آن مرگ قلب است.
وی بیان کرد: عالم جنبش به واسطه وجود پیامبر مکرم اسلام(ص) است که باید سیره او را در تمامی ابعاد مختلف تحت عنوان فلسفه اسلامی بررسی کرد.