به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در این ارتباط گفت: بحث خروج خودروهای فرسوده از تهران علاوه بر سازمان حفاظت محیط زیست، در شورای شهر نیز در دست پیگیری است.
محمد حقّانی با اشاره به این که با پیشنهاد معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و تصویب شورای شهر دو هزار دستگاه اتوبوس شرکت واحد به دودهگیر مجهز میشوند که این طرح با تجهیز 200 دستگاه اتوبوس به این وسیله آغاز میشود، افزود: علاوه بر توجه به اتوبوسهای فرسوده، طرح نوسازی مینیبوسهای فرسوده را نیز در دستور کار قرار دادهایم.
وی با اعلام این که شورای شهر چهارم در حال پیگیری مصوباتی است که در این ارتباط در شورای شهر سوم مورد تصویب قرار گرفته و تکالیفی را برای دستگاههای مختلف تعیین نموده، تاکید کرد: در خصوص اجرایی شدن این مصوبات تأکید جدی داریم.
از سوی دیگر، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این ارتباط گفت: آلودگی هوای تهران ناشی از دو موضوع اصلی «عدم استانداردسازی سوخت» و «عدم استانداردسازی خودروها» است که باعث تولید انواع آلایندهها شدهاند.
کمالالدین پیرمؤذن 4 هزار کشته سالانه و وقوع سونامی سرطان در تهران را از جمله عوامل اصلی آلودگی هوای تهران بر شمرد و افزود: خودروها از عوامل اصلی آلودگی هوا هستند و اگر دولت به هر علتی قدرت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را ندارد، حداقل خودروها را به کاتالیست و کانداکتور مجهز کند.
این عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای با تأکید بر این که هوای پاک نیاز اولیه مردم و از حقوق بدیهی آنها محسوب میشود، خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس از هر گونه طرحی در جهت تعویض خودروهای فرسوده و نوسازی این خودروها حمایت میکنند.