به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، همواره تعریف از انقلابیگری و مفهوم یک انقلاب از سوی رهبران و یا رهبر آن انقلاب صورت میپذیرد. اینکه چه کسی در این محدوده میگنجد و چه کسی بیرون از حیطهٔ انقلابی گر ی است نیز، با توجه به ارزشهای مطرح شده توسط رهبران یک انقلاب تفسیر و تبیین میشود. انقلاب اسلامی ایران نیز مستثنی از این قاعده نیست و تعریفی که امام راحل (ره) به عنوان بنیانگذار و یا حضرت امام خامنهای (مدظله العالی) به عنوان رهبر مطرح میفرمایند میتواند شاخصی محدوده ساز در زمینه انقلابیگری باشد. تعریف انقلابیگری از نگاه امام (ره) به عنوان بنیانگذار، منوط به حال فعلی افراد است و این تیز بینی امام (ره) نشانگر اندیشهای تطبیقی در حوزهٔ اعتقاد به ارزشهای انقلابی بنا به حسب زمان و شرایط میباشد.
اخیرا در دیدار ریاست محترم جمهوری با مجمع نمایندگان هرمزگان در هفتم بهمن ماه، شاهد سخنی عجیب از این ایشان در تفکیک طیف فکری انقلابی بودیم، ایشان در جملهای در این جمع اشاره داشتند: «برخی انقلابیتر از همه شدهاند، آنها نه در جنگ و نه در انقلاب بودهاند و اکنون یک شبه انقلابی شدهاند.»
شاید این جمله برای شخصی که ستاد انتخاباتی او با حضور جوانان اداره میشد و یا خود را پیرو خط امام (ره) میداند قابل انطباق نباشد. زیرا جوانانی که اکنون در سطح ملی افتخار آفرینی مینمایند و یا در حماسههای دیگر نقش آفرینی میکنند نه در انقلاب 57 حضور موثر داشتهاند و نه در جنگ 8 ساله در کنار رزمندگان قابل تعریف میباشند.
این نوع نگاه تفکیکی میان نسلها دو پیامد و آسیب را بوجود خواهد آورد؛ یکی، انحصار گرایی در حوزه نظام و انقلاب که جلوی چرخهٔ حضور نخبگان را سد خواهد نمود و دومی، ایجاد شکاف میان نسلهای پس از انقلاب که با توجه به عدم حضور اکثریت آنها در صحنهٔ انقلاب 57 و یا در عرصه دفاع مقدس با قید مذکور توسط ریاست محترم جمهوری، دیگر نمیتوان نسلهای آتی را در دایرهٔ معتقدین به انقلاب و انقلابیگری دانست.
آنچنان که امام (ره) فرمودند: «ملاک حال فعلی افراد است». بطور مثال میتوان این مقایسه را در مورد دو شخص معروف در زمینهٔ شناخت ملی مورد تطبیق قرار داد. از بین افرادی که انقلاب و جنگ را دیدهاند نیز میتوان به کسانی اشاره کرد که طبق شاخصهٔ امام (ره) از انقلابیگری منصرف شدهاند و از دایرهٔ تفکر انقلابی خارج گشتهاند مانند اشخاصی چون؛ عطاالله مهاجرانی، که هرچند میتوان برای او در تاریخ جمهور ی اسلامی نشانی یافت اما حال فعلی او در جایگاهی قرار دارد که به عنوان تحلیلگری ضد انقلاب به کمک دشمنان نظام شتافته و در این زمینه نیز بسیار فعالیت مینماید.
* از «میزان» هاشمی تا «میزان» امام (ره)
اخیرا آقای هاشمی در مصاحبهای با سایت انتخاب اعلام نمودهاند که: «تندروها نباید مفسر کلام امام (ره) باشند». و ادعا نمودهاند که جمله معروف حضرت امام (ره) مبنی بر اینکه ((میزان)) حال فعلی افراد است درست تفسیر نمیشود. میتوان این ادعا آقای هاشمی را به سه صورت نقد نمود:
1- آنچه ایشان به عنوان تند رو میپندارند واژهای غریب برای اذهان عمومی جلوه نمیکند، ایشان در مصاحبهٔ خود اعلام نمودهاند که نباید با سلیقهٔ شخصی به تفسیر کلام امام (ره) توجه نمود، حال بسیار عجیب مینماید که خود ایشان مبادرت به این امر نموده و به صورت فردی، گروهی دیگر را به تندروی متهم مینمایند. از سویی اگر بخواهیم نظر ایشان را در این زمینه قابل قبول بدانیم با ید رویکردهای دیگری که ایشان را در زمینههای مختلف ازجمله رویکرد تساهل آمیز با غرب، به تندروی متصف مینمایند را قبول نموده و شاهد تکثر معانی از سخنان واحد حضرت امام (ره) باشیم. حال آنکه با وجود معیار دقیقی چون مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیازی به ارجاع سخنان امام (ره) به افراد و گروهها نمیباشد.
2- اگر طبق ادعای آقای هاشمی سخن حضرت امام (ره) مبنی بر میزان حال فعلی افراد مربوط به گذشته و حاضران در رژیم طاغوت باشد، باید توجه ایشان را به جملهای دیگر از امام (ره) جلب نمود که فرمودند: «نگذارید انقلاب به دست نااهلان بیفتد». با توجهی کوتاه به این جمله میتوان درک نمود که امام (ره) اشارهای مستقیم به نااهلانی دارد که در دل نظام و انفلاب رشد کرده و میخواهند زمام امور را به دست بگیرند، حال چگونه امکان پذیر است که ((میزان)) مورد نظر امام (ره) وشان نزول آن مربوط به افراد رژیم سابق باشد و این خطر وجود نااهلان درونی را در نظر نداشته باشد.
3- تجربهای واضح، صریح و مشهور نیز در این زمینه میتواند موید محل استفاده ((میزان)) امام (ره) در حیطهٔ درونی نظام و انقلاب باشد و آن نیز مسئلهٔ برخورد امام (ره) با آقای منتظری است. شخصی که به عنوان جانشین حضرت امام (ره) توسط بزرگان انتخاب شده بود، ناگهان به خاطر تغییر رویکرد دچار تغییر روش میگردد و مورد عتاب صریح امام (ره) قرار میگیرد که نشان از استفاده ((میزان)) امام (ره) در ملاک قرار دادن ((حال فعلی افراد در حیطهٔ نظام)) را دارد.
این توجیه که سخنان امام (ره) را بتوان به دستهای مربوط به گذشته و حال تقسیم نمود، آسیب و خطری را نشانه رفته است که برپایهٔ آن میتوان ارزشهای امام (ره) و نظام را مورد هجمه قرار داد و بر طبق این منطق گروهی از ارزشها را منوط به سابق دانست و از آنها عبور کرد.
از سوی دیگر نیز در حیطه افراد «انقلاب و جنگ ندیده» میتوان به شخصیتهای والایی چون شهید احمدی روشن اشاره نمود. هرچند که این شهید انقلابی شاید حضور موثری در صحنهٔ انقلاب 57 نداشته است ولی اکنون به عنوان یکی از اسطورههای تفکر مقاومت اندیش و انقلابی مورد توجه قرار گرفته است.
در نتیجه آنکه با توجه به سخنان امام (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، این حال فعلی است که میزان پایبندی به ارزشهای انقلابی را شاخص سازی مینماید و نمیتوان به صرف تکیه بر تاریخ گذشته درباره هویت گروه یا اشخاصی به داوری نشست.
منبع: عرش نیوز