عضو هیات علمی موسسه مطالعات تاریخ معاصر گفت: آنچه مسلم است ایران موجب برهم زدن دکترین قدرت های بین المللی در خاورمیانه می گردد.
به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو», دومین دوره هویت شناسی شهید خیابانی آذربایجان در تهران برگزار شد، حسین احمدی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در دومین روز نشست به تبیین چگونگی تعدد قومی پرداخته و گفت: مطالعات منطقه ای گسترده ای توسط قدرت های جهانی جهت تسلط بر خاورمیانه با تمرکز بر مسئله اقوام و اختلافات قومیتی صورت گرفته است.
وی با اشاره به اختلافات ارضی و مرزی کشورهای خاورمیانه بیان داشت: در نتیجه اختلافات داخلی حکومت ها، حکومت ها در مقبولیت و قدرت داخلی دچار مشکل می شوند که این نتیجه ای جز وابسته شدن به قدرتهای بین المللی و خارجی می شود. بنابراین خاورمیانه همواره دچار اختلاف بوده و همین اختلاف باعث تابع بودن و ضعیف شدن دولت ها می گردد.
احمدی ادامه داد: قدرت های بزرگ همواره در جهت منافع ملی اعمال نفوذ می کنند و رفته رفته تقابل بین کشورها به نفع قدرت های برتر تمام می گردد.
عضو هیات علمی موسسه مطالعات تاریخ معاصرافزود: آنچه مسلم است ایران موجب برهم زدن دکترین قدرت های بین المللی در خاورمیانه می گردد. چرا که در برآوردهای تحقیقاتی کشورهای غربی، کشوری مستقلی به عنوان جمهوری اسلامی با توجه به پتانسیل هایی برای تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ دارد در مقابل سیاستهای استراتژیک آنان قرار می گیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به قلمرو بزرگ ایران در مقابله با سایر کشورها به عنوان یکی از رکن های اساسی قدرت گفت: بدون شک هیچ کشوری تبدیل به قدرت نگردید، مگراینکه قلمرو وسیعی داشت و کشورهای کوچکی مانند بحرین، قطر و جمهوری آذربایجان به واسطه ی عدم برخورداری از قلمرو مناسب هیچ موقع نمیتوانند تبدیل به یک قدرت منطقه ای و جهانی شوند.
وی همچنین با تاکید بر قدرت اقتصادی، قدرت نظامی و جمعیت بالای ایران، آنها رو شاخصه هایی مهم برای تبدیل شدن جمهوری اسلامی به یک قدرت منطقه ای عنوان کرد و افزود: علاوه بر نقش اقتصادی و نظامی، قدرت معنوی در کشوری چون ایران نقش کلیدی دارد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر این مولفه ها گفت: با توجه به پتانسیل های موجود در ایران که نهایتا میتواند منجر به تبدیل شدن جمهوری اسلامی به یک قدرت بین المللی شود، قدرتهای غربی سعی بر این دارند که از هر طریق ممکن مانع این مساله شوند که یکی از ابزارهای آنان ایجاد و بهره گیری از اختلافات قومی و زبانی می باشد. خصوصا که آنان تجربه های موفقی در اجرای این هدف در کشورهای منطقه داشته اند.
وی با یادآوری روزهای اول انقلاب و نقش بیگانگان در شکل گیری اختلافات و جنبش های قومی و درگیری های مسلحانه در مناطقی چون کردستان و با نگاهی به دفاع مقدس اذعان داشت: متاسفانه در 200 سال اخیر ایران در هیچ جنگی موفق به پیروزی نشد و قسمتهای بسیار مهمی مانند کشورهای فعلی منطقه قفقاز و افغانستان و بحرین از ایران تجزیه شدند.
احمدی با اشاره به عوامل پیروزی در دفاع مقدس و تاکید بر نقش مذهب در جنگ 8 ساله گفت: وصیت نامه شهدا شاهد عینی نقش هویت دینی در پیروزی های جنگ تحمیلی می باشد.
کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در سیاست قدرت های بزرگ اخلاق جایی ندارد، بیان داشت: با وجود نوشیدن جام زهر در قطعنامه 598 توسط امام خمینی (ره)، ایران توانست بعد از سالها به بازیابی قدرت واقعی خود بپردازد به واسطه ی همین بازیابی امروز ابرقدرتها جرات حمله کردن به کشور ایران را ندارند.
وی خاطرنشان کرد: علت عمده ترس ابرقدرت ها، ترس از بازتولید تمدن اسلامی می باشد و رقبایی چون مصر، ترکیه، عربستان،امروز در میدان بازی در برابر ایران قرار گرفته اند.
کارشناس مسائل سیاسی با ابراز خوشحالی از تضعیف دولت های به ظاهر اسلامی همانند دولت های مرسی در مصر و اردوغان در ترکیه، بیان داشت: حکومت نظامی این دولت ها در جهت حذف تفکر واقعی اسلام شیعی بوجود آمده است.
وی در بخش دوم سخنان خود با بیان اینکه تنوع قومی در ایران به اشتباه مساوی با تنوع لهجه و زبان تلقی می شود، گفت: باید به طور دقیق تعریف کاملی از قوم شناسی، قوم گرایی و لهجه و زبان ارائه دهیم.
این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه ی صحبت هایش متذکر شد: قوم گرایان در خاورمیانه و ایران به جای تعریف کامل خود، بیشتر به ایجاد غیریت و مقابله با یک ملت و قوم دیگر می پردازد.
وی با هشدار درباره اینکه مراحل تکامل قوم گرایی در ایران افزایش یافته است، گفت: سه مرحله از 5 مرحله تکامل قوم گرایی در ایران رشد یافته است هرچند که باید همواره تاکید کرد هیچ نقدی به قوم شناسی وارد نمی باشد.
کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: پیش بینی نکردن مشکلات جامعه و اقدام بر اساس نیازها از عوامل عمده ی تکامل قوم گرایی می باشد.
وی با تشریح مراحل قوم گرایی، گفت: در مرحله اول هر فردی به طور طبیعی به فرهنگ و میراث قوم خود علاقه مند بوده وا احترام با قومهای دیگر برخورد می کند. در مرحله دوم با اندکی تغییر، قوم محوری شکل گرفته و تعصب نسبت به قوم ایجاد می شود.
احمدی افزود: مرحله سوم که از آن تعبیر به قوم مداری می شود، مرحله خطرناک تر نسبت به سایر مراحل می باشد، چراکه هر قومی خود را برتر دانسته و سایر اقوام را نفی یا تحقیر می کند.
کارشناس مسائل سیاسی تبیین کرد: مرحله چهارم تکامل قوم گرایی به نام ناسیونالیسم منفی می باشد که خواستار جدایی از سرزمین مادری می باشد و بدون شک هر بخش جدا شده از سرزمین مادری در تقابل و تعارض با آن خاک جدا شده خواهد بود.
جنایات میانمار نماد بارز تکامل قوم گرایی
وی در پایان این بحث با تشریح مرحله ی پایانی قوم گرایی، افزود: مرحله آخر تکامل به تعبیر کامل تر پاکسازی قومی است که اخراج دسته جمعی، کوچاندن و نسل کشی را در پی خواهد داشت که جنایات میانمار نمونه بارز مرحله آخر تکامل قوم گرایی می باشد.
کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری و اهمیت پاسداری از زبان فارسی بیان داشت: آنچه مسلم است زبان فارسی مهمترین محمل تمدن ایرانی و اسلامی، محور وحدت بخش مردم، زبان شناخت انقلاب اسلامی و زبان مشترک و پیوند دهنده میان تمام اقوام و شیعه و غیرشیعه است.
لازم به ذکراست که دومین دوره هویت شناسی شهید خیابانی از25 بهمن ماه تا 1 اسفند باحضور70 نفر از دانشجویان آذربایجان شرقی با حضور اساتیدی همچون دکتر حسن عباسی، دکتر احمد رهدار، دکتر رجبی دوانی، دکتر اصغر افتخاری و... در تهران برگزار می گردد.