رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با اشاره به رشد منفی جمعیت کشور، گفت: نباید از شگردهای استعمار برای کاهش جمعیت غافل شد.
به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، حجتالاسلام سیدرضا تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در سخنانی پیش از خطبههای نماز جمعه این هفته تهران مسئله جمعیت را از مهمترین چالشهای جهان امروز خواند که توجه اندیشمندان و صاحبنظران را به خود جلب کرده است.
وی ادامه داد: افلاطون و ارسطو عقیده داشتند که شمار مردم نباید آنقدر اندک باشد که استقلال سیاسی و اقتصادی جامعه را به خطر بیندازد و نه آنقدر زیاد که اصول دموکراتیک جامعه را متزلزل کند. ابن خلدون نیز معتقد بود جمعیت انباشته امنیت سیاسی و نظامی جامعه را تامین میکند. بنابراین مسئله جمعیت همواره مورد توجه بوده و فقط خواست امروز نیست.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با تاکید بر لزوم توجه تحولات کیفی و کمی جمعیت اظهارداشت: برنامهریزان نمیتوانند بدون توجه به آمارهای جمعیتی پیشبینی کنند که در آینده به چه میزان فضای آموزشی، درمانی، اشتغالی نیاز دارند. پس برای اداره جامعه ضرورت دارد که موضوع جمعیت توجه داشته باشیم.
سیدرضا تقوی یکی از ارکان قدرت هر جامعه را جمعیت آن جامعه دانست و گفت: جمعیت از ارکان اقتدار هر نظامی است و به طور کلی دیگر مولفههای قدرت نیز ثروتهای خدادادی، برخورداری از فرهنگ غنی، فناوریهای برتر، توان نیروهای مسلح نیز علاوه بر جمعیت هستند و یکی از ارکان قدرت کشورهای هند و چین نیز جمعیت این کشورهاست که بخش قابل توجهی از امکانات مربوط به جمعیت آن جوامع است.
وی با اشاره به عوامل اثرگذار در تحولات اثرگذار هر جامعه گفت: باید در هر دورهای به این عوامل توجه کرد تا جمعیت در حد معقولی حفظ شود و این عوامل فکری و فرهنگی، تغییر در تعریف زن و مرد معیار، فردگرایی، عامل اقتصادی، فرهنگ غربی، عوامل اجتماعی و شهرنشینی، تحول در ازدواج و طلاق، عوامل سیاسی، نگرش دینی، تامین اجتماعی و رسانهها، تبلیغات در سطح جامعه است.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در تشریح عامل تغییر در تعریف زن و مرد معیار بر جمعیت جامعه، گفت: زن امروز هویت خود را در ادامه تحصیلات، استقلال اقتصادی و حضور در اجتماع میبیند که این نگاه در رشد منفی جمعیت اثرگذار است و اگر این نگاه حاکم شود، قطعا در توالد و تناسل نقش خواهد داشت و اینکه زنی بخواهد به مقاطع بالای تحصیلی برسد و یا استقلال مالی از همسر داشته باشد و یا از خانهداری خجالت بکشد، قطعا در کاهش فرزندآوری وی تاثیرگذار خواهد شد.
پرهزینه بودن فرزند و همچنین تغییر سبک زندگی از عوامل کاهش جمعیت است
تقوی در خصوص عامل اقتصادی و فرهنگ غربی در جمعیت جامعه خاطرنشان کرد: پرهزینه بودن فرزند و همچنین تغییر سبک زندگی از عوامل کاهش جمعیت است و به همین دلیل مقام معظم رهبری بر سطح زندگی اسلامی تاکید میکنند که ما زندگیها را پرخرج و با تشریفات زیاد کردیم و به فرهنگ بیگانگان تن دادیم.
وی درباره تاثیر عوامل سیاسی بر جمعیت نیز اظهار داشت: از زمان طاغوت بر شعار فرزند کمتر، زندگی بهتر تاکید میکردند، اما این شعار در سالهای اولیه انقلاب در هم ریخت و دوباره از اواخر دهه 60 این سیاست پی گرفته شد که امروز میبینیم دچار پیری خواهیم شد.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با اشاره به شیب منفی رشد جمعیتی کشورمان تصریح کرد: سیاستهای غلط گذشته باعث شیب منفی جمعیت و رو به پیری رفتن جامعه ماست و مقام معظم رهبری نیز فرمودند که از اواسط دهه 70 باید سیاست تحدید نسل متوقف میشد. این اشتباهی بود که متوقف نشد و محدود کردن تعداد فرزندان به شکل امروز خطاست.
تقوی در خصوص دورنمای جمعیتی کشورمان گفت: جمعیت ایران در سال 1405 به اوج خود یعنی 79 میلیون نفر خواهد رسید و پس از آن اگر با این شیب پیش برویم، با رشد منفی روبرو خواهیم بود که در سال 1450 جمعیت ما به 56 میلیون نفر و در سال 1480 نیز به 31 میلیون نفر کاهش خواهد یافت. بنابراین با توجه به روند کاهش جمعیت باید هر چه سریعتر جلوی کاهش آن را بگیریم.
وی با اشاره به پیامدهای منفی کاهش جمعیت گفت: نخستین پیامد منفی این موضوع سالخوردگی است که با یک جامعه پیر نمیتوان چرخه تولید را گرداند و همچنین کاهش نیروی کار و با نشاط، کاهش قدرت اقتصادی، از بین رفتن برخی مفاهیم مانند سله رحم و ارتباطات نسبی از دیگر پیامدهای منفی کاهش جمعیت است.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در ادامه علل عدم رغبت و تکثیر نسل را فرهنگ لذتمحوری به جای سعادتمحوری، راحتطلبی به جای کمالطلبی، آسایشمحوری به جای مسئولیتپذیری، تغییر نگرش زن و مرد به زندگی مانند کار خارج از منزل برای زن، تنزل مقام مادری، ترویج و تبلیغ تفکر فمنیستی و مدرکگرایی و تفاخر به مدرک عنوان کرد.
نظر اسلام نه بر کاهش مطلق و نه بر افزایش افسارگسیخته جمعیت است
تقوی همچنین یکی از وظایف حاکمیت را مشخص کردن سیاستهای جمعیتی دانست و افزود: سیاستهای جمعیتی با مولفههای جمعیتی ارتباط تنگاتنگی دارد که مولفههای جمعیتی، ساختار سنی و جنسی جمعیت، میزان جمعیت، متناسب با امکانات و ظرفیتهای بالقوه، مهاجرت، باروری و مرگ و میر و میزان سلامت، بهداشت روحی روانی و جسمی و تبیین نظر حاکمیت درباره جمعیت است.
وی در ادامه تاکید کرد: نظر اسلام نه بر کاهش مطلق و نه بر افزایش افسارگسیخته و نه بر تثبیت جمعیت است بلکه اسلام بر افزایش جمعیت متناسب، متوازن و متعادل تاکید دارد و اسلام علاوه بر کمیت به کیفیت نیز توجه دارد و طرفدار جمعیت بالاست و باید وظایف خود را علاوه بر افزایش کمیت در ارتقاء کیفیت نیز انجام دهیم.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خاطر نشان کرد: احکام اسلام در ارتباط با یکدیگر است و اگر ترغیب به افزایش جمعیت میکند در کنار آن ترغیب به اشتغال، تلاش، کسب حلال، تولید، تربیت، تحصیل علم و دوری از فقر نیز دارد تا یک جمعیت با کیفیت بالا شاهد باشیم.
تقوی با تاکید بر اینکه نباید از شیوههای استعمار و استعمارگران غافل بود افزود: هانتینگتون از متفکران آمریکایی چندین سال پیش گفته بود "باید جمعیت رو به افزایش 60 میلیونی ایران را در نظر داشت که طی 25 سال آینده دو برابر خواهد شد و قدرت بینهایت نظامی و انسانی را برای این کشور بوجود خواهد آورد و تمدن اسلامی ریشه در نوعی پویایی جمعیت دارد. امروزه بیش از 20 درصد جمعیت جهان اسلام را جوانان 15 تا 20 ساله تشکیل دادهاند."
وی اضافه کرد: دشمنان از جمعیت جوان لایق، تحصیلکرده و رشد یافته میترسند که توانستند چرخه هستهای را به گردش در بیاورند و جهاد اقتصادی را پیشه خود کردهاند و به اقتصاد مقاومتی روی آوردهاند.
سخنران پیش از خطبههای نماز جمعه این هفته تهران، ظرفیت کشور را تا 150 میلیون نفر جوابگو دانست و گفت: نباید اجازه دهیم این جمعیت پیر شود و باید جلوی شیب منفی جمعیتی را گرفت.
تقوی با تاکید بر ازدواج و فرزندآوری اظهار داشت: باید زندگی را روان کنیم اما در حال حاضر از یک طرف مشکل ایجاد میکنیم و بعد میگوییم باید جمعیت افزایش یابد در حالیکه باید برای حل مشکلات برنامهریزی کنیم.
وی اضافه کرد: چرا مدیران از حل مشکلات فرار میکنند در حالیکه باید برای مشکلات چارهاندیشی کرد. البته اینکه میگویم مدیران فرار میکنند و باید مشکلات را حل کنند، نیاز به زمان، تدبیر، فکر و اندیشه دارد و تا مشکلات زندگی مردم حل شود. البته زحمت هم میکشند و زحمات آنها نیز مورد تقدیر و تشکر است.