به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، دکتر حسینی عصر امروز در جمع اساتید و دانشجویان در اولین همایش سراسری «چالشها و راهکارهای مشارکت دانشجو در نظام آموزشی» در سالن شهید هاشمی نژاد بیمارستان امام رضا(ع) مشهد ابراز داشت: ورود به هزاره سوم چالشهایی را در پیش روی ما ایجاد کرد که میتوان بحث آموزش و گسترش بیش از حد آموزش و پژوهش را جزء آن دانست.
وی با بیان اینکه این چالشها توانست اساتید را به جامعه نزدیکتر کند، افزود: در این راستا بحث آموزش پاسخگو محور مطرح شد، بحثی که دانشگاههای علوم پزشکی را متعهد کرد تا بر آموزش و پژوهش و خدمات جهت دهی داده و بر اساس رفع نیاز جامعه حرکت کنند.
نیاز جامعه را هم سو با مردم باید پیش برد
رئیس ستاد مرکزی المپیاد دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به ارتباط گیری عموم جامعه با دنیای مجازی بیان داشت: اینکه احساس کردیم حوزه عمل یک چیز است و استاد ما در حال دادن مقاله است دردی را دوا نمیکند.
حسینی ادامه داد: اینترنت سطح دانش عمومی مردم را بالا برده است و این یعنی باید برای عقب نماندن در این مسیر نیاز جامعه را مهم دانست و بر اساس این نیاز عمل کنیم.
وی برهم خوردن نسبت نیروهای محقق بر عموم جامعه را از دلایل ایجاد آموزش پاسخگو محور دانست و یادآور شد: فقدان جایگاه جدی آموزش در اخلاق پزشکی، تمرکز بر آموزش بیمارستانی و عدم توجه بر نیاز مردم در بطن جامعه موجب شکل گیری آموزش پاسخگو محور شد.
رئیس ستاد مرکزی المپیاد دانشجویی وزارت بهداشت پاسخگویی به مردم و دولت را اصل این محور دانست و تصریح کرد: در این محور اصل پاسخگویی به مردم و دولت به میان آمد نه تنها پاسخگویی به دولت و این موجب پاسخگویی به همه مراجعان شد.
حسینی با اشاره به برنامه درسی جدید بر اساس اصل پاسخگویی گفت: در این برنامه بحث پزشکی و صلاحیتهای بالینی فارغ التحصیلان به سمت مهارتهای بین فردی، کارتیمی و توسعه علوم پزشکی حرکت و حتی تغییراتی در حوزه برنامه درسی و آموزشی اتفاق افتاد.
امروز آموزش و پژوهش هشت وظیفه اصلی را داراست
وی با بیان اینکه وظایف امروز آموزش و پژوهش با گذشته بسیار متفاوت است، تاکید کرد: در قدیم وظیفه آموزش و پژوهش در سه چیز خلاصه میشد که امروز به هشت مورد مهم رسیده است.
رئیس ستاد مرکزی المپیاد دانشجویی وزارت بهداشت ادامه داد: توجه به نیاز جامعه در مراکز بهداشتی از مهمترین وظایفی است که با این هشت مرحله افزوده شده است.
حسینی ضمن مهم دانستن مشارکت دانشجو در آموزش گفت: حتی دانشجو نیز باید بر اساس نیاز جامعه خود حرکت و هرگز نباید خود را برتر و یا جدا از این محیط بداند.
سه مولفه اساسی در یک مشارکت موفق
رئیس ستاد مرکزی المپیاد دانشجویی وزارت بهداشت با بیان اینکه مشارکت یک درگیری ذهنی است، بیان داشت: مشارکت شامل درگیری ذهنی، انگیزه جهت حمایت و یاری و همچنین مسئولیت پذیری است.
وی تصریح کرد: اگر مشارکت دو طرفه نباشد یا در همراهی دچار مشکل خواهد شد و یا به شما در رسیدن به هدف خود اجازه پیشروی داده نخواهد شد.
حسینی با بیان اینکه تعارف کلامی یکی از بزرگترین مشکلات ما در مشارکت است، ابراز داشت: در دانشگاهی در سوئد برای ساختن یک پیاده رو در کنار زمین فوتبال ابتدا بر روی زمین مقداری پودر سفید رنگ ریخته شد و پس از دیدن جای پای بیشتر عابرین بر سطح پودر سفید مسیر رفت و آمد را در آنجا ایجاد کردند.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه منظور از مشارکت جایگزین کردن نقشها نیست، به انتقاد از برخی اظهار نظرها پرداخت و خاطر نشان کرد: اینکه نگهبان دانشگاه به جای ریاست حرف میزند و برخی راحت تا میگوییم مشارکت به جای رئیس جمهور کشور خود حرف میزنند مشارکت نیست.
پنج سطح مهم در مشارکت موفق
حسینی در ادامه انجام درست وظیفه را مهمترین و اولین سطح از مشارکت دانست و یادآور شد: اگر دانشجو به درستی کار خود را یعنی آموزش دیدین و آموختن را بیاموزد مهمترین سطح از مشارکت را با موفقیت گذرانده است.
رئیس ستاد مرکزی المپیاد دانشجویی وزارت بهداشت با مرتبط دانستن سطوح مشارکت بیان داشت: سطح دوم در اثر موفقیت در سطح اول ایجاد و آن این است که دانشجو در مرحله دوم برای فهم بهتر درس از استاد، راه حلی جهت رفع چالش خود میخواهد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه هر چه بالاتر میرویم تعداد افراد در مشارکت کمتر میشوند، افزود: در مرحله سوم دانشجوی مشارکتی کسی است که هم خودش خوب درس میخواند و هم برای رفع مشکل چگونه خواندن خود راه حل داده و در مرحله سوم برای بهتر درس فرا گرفتن دیگران نیز راه حل ارائه میدهد.
وی با بیان اینکه در مرحله چهارم دانشجوی مشارکتی به دنبال این است که چه بکند استاد هم بهتر تدریس کند، ابراز داشت: این مرحله را تنها کسی میتواند انجام دهد که سلسه مراتب را گذرانده و دغدغهمند است.
حسینی آخرین سطح از دانشجوی مشارکتی را مشارکت بینشی دانست و گفت: این دانشجو در ادامه میآید و به نظام آموزشی خود راهحل میدهد که اگر این نظام اینگونه عمل کند موفق خواهد بود.
مفهوم مشارکت در سه مرحله خلاصه میشود
این استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر فلسفه مشارکت را بشناسیم، مشکل حل خواهد شد، ابراز داشت: در صورت پذیرفتن فلسفه مشارکت میتوان مشکلات را حل و فرصت خوبی را به دست آوردهایم.
وی یادآور شد: این نشان از این است که ما مردم جامعه خود را درک کردهایم و از مشارکت فکری آنها برای خودشان استفاده کردهایم.
رئیس ستاد مرکزی المپیاد دانشجویی وزارت بهداشت با بیان اینکه مفهوم اول مشارکت حساس سازی است، تصریح کرد: متاسفانه ما در آگاه سازی و حساس سازی موفق عمل نمیکنیم.
حسینی در پایان گفت: آگاه سازی و حساس سازی و دادن بازخورد محورهای اصلی در مشارکت هستند و شاید به دلیل بیتوجه با این موارد است که موفق نبودهایم.