به گزارش گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»، ابوذر منتظرقائم، کارشناس رسانه و شبکههای اجتماعی با اشاره به مهجوریت قرآن در فضای مجازی گفت: در حال حاضر فضای مجازی افقهای کاربران را تغییر داده است. بهگونهای که فرد ولایت طاغوت را بر خود میپذیرد.
ترویج قرآن کریم در فضای مجازی کنونی مطلوب نیست
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ترویج قرآن کریم و مفاهیم الهی در فضای مجازی کنونی آن چیزی نیست که فرد دنبال خواهد کرد. البته تلاشهایی را در پایگاههای اینترنتی و وبلاگها مشاهده میکنیم، اما تا زمانی که اساس ساختار ما درست نشود نباید امید داشت که به نتیجه مطلوب و دگرگونکنندهای دسترسی پیدا کنیم.
مدیران شبکههای اجتماعی غربی مانع ترویج قرآن میشوند
وی افزود: کسی که در ایستگاه مدیریتی شبکه اجتماعی غربی قرار دارد ترویج قرآن را با منافع خود یک سو نمیبیند، حتی ترویج قرآن را در چهارچوب سیاستهای خود تعریف نمیکند و با آن مغایر میبیند. بنابراین از او جلوگیری خواهد کرد و به سمت و سوی مد نظر خود خواهد کشید. این موارد میتواند شامل قطع سرویسها باشد، که اگر اینچنین اتفاقی هم رخ دهد بهترین اتفاق ممکن است و حالت بدتر آن این است که چون آنها در لایه مدیریتی بالاتری قرار گرفتهاند همه فعالان اجتماعی و حقیقی را که در تلاش هستند مباحث ارزشی را ترویج دهند، شناسایی و در دنیای واقعی هم برای آنها برنامهریزی میکند.
منتظرقائم ادامه داد: برنامهریزیهایی که مدیران مجازی غرب، علیه فعالیتهای قرآنی انجام میدهند میتواند اعم از حذف و برخورد باشد تا استحاله فرهنگی، فکری و امثال آن. ما باید باور کنیم که در وضعیت موجود، چشمانمان را باز کنیم. تا زمانی که متوجه نشویم در چه وضعیتی قرار گرفتهایم حرکتهای ما برای از بین بردن مهجوریت قرآن حالت دست و پا زدن دارد.
امام خمینی(ره)، به دنبال اصلاحات جزئی نبودند
این کارشناس جنگ خاطرنشان کرد: حضرت امام خمینی(ره)، الگوی این بودند که به دنبال تحول عمقی و بنیادین در کشور باشیم. ایشان به دنبال اصلاحات جزئی نبودند. جریاناتی در آن زمان وجود داشت که مدعی بودند شاه سلطنت کند، اما حکومت نکند. یعنی ما بگوییم که ما کماکان طفیلی شبکه فناوری اطلاعات اومانیستی باقی میمانیم و ذیل آن هم دغدغههای به ظاهر معنوی خود را دنبال میکنیم. باید دانست که منطق دنیای امروز چنین اجازهای را به ما نمیدهد.
وی ادامه داد: آیا ما در ساختار فرهنگی کشور خودمان هوشیارانه اجازه میدهیم که کسی از امکانات صدا و سیمای ما برای ترویج امور زد فرهنگی استفاده کند؟ مگر اینکه حیلهای داشته باشیم. اما باز هم در صورت داشتن طرح و حیله اجازه نخواهیم داد که تلاشها و اقدامات افراد به حدی گسترش پیدا کند که راهبرد فرهنگی و یا امنیتی ما را به خطر اندازد. اگر ببینیم که افراد با استفاده از امکانات ما به مرز امنیتی ما نزدیک میشوند بدهی و عاقلانه است که جلوی آن را بگیریم. این تسلط راهبردی در کشور باید ایجاد شود.
همافزاییهای معنوی به عنوان مقدمهای برای حرکت انقلابی
منتظرقائم افزود: داشتن تلاش در حد امکانات ایرادی ندارد و حتی همان کاری است که در انقلاب اسلامی هم اتفاق افتاده است. کلاسهای آموزش قرآن زمان شاه تعطیل نشدند و در محافل خانگی، مساجد و هیئتها به اندازه خودشان اگر از عناصر هوشیار و آگاهی تشکیل شده بودند فرآیندهای ترویج فرهنگی و اعتقادی مفاهیم اسلامی ازجمله قرآن کریم هم پیگیری میکردند اما عناصری که این مسائل را ترویج میکردند، افرادی نبودند که نسبت به صحنههای راهبردی آگاهی نداشته باشند، بلکه این همافزاییهای معنوی را به عنوان مقدمهای برای آن حرکت انقلابی، شکل میدادند و اینطور نبود که مانند جریان حجتیه و روحانیت وابسته، که حضرت امام خمینی(ره) همیشه به آن تاخته است به دنبال فضای شخصی از آن باشند و به نوعی سکولاریزه زندگی کنند. اینها همان فضاها را میرفتند و در حال حاضر هم هستند.
فعالان مجازی متناسب با ابزار، هدفگذاری کنند
وی تصریح کرد: فعالانی که در فضاهای مجازی گام بر میدارند، باید متناسب با ابزاری که استفاده میکنند و هدفگذاری که میکنند دقت کنند. این فعالیتها و مهجوریتزدایی قرآن در شبکههایی مانند فیسبوک و امثال آن غیر ممکن است و غرب با خشونت هرچه تمامتر جلوی آنها را میگیرد و نمونه آن را هم در فضای ماهواری مشاهده کردیم که اگر ما فرآیندی را پیش بگیریم که بازی غرب را برهم زند غرب جلو ما خواهد ایستاد و شبکههای ما را قطع خواهد کرد.
باید مخاطبشناسی داشته باشیم
این استاد دانشگاه بیان کرد: در ابزارهایی مانند ابزار وبلاگ، پایگاههای اینترنتی و جدیدا که حرکت به سمت محیطهای آیپیمدیا و آیپی تیوی این عمل را محقق کردهاند. البته باید مخاطبشناسی هم داشته باشیم و با جامعه حضوری مخاطب هم ارتباط داشته باشیم و شرایط روحی، فکری و اجتماعی را درک کرده تا بتوانیم مهجوریت قرآن در فضای مجازی را کاهش دهیم.
منبع: ایکنا