به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، هر کشور و یا منطقهای از جهان آداب و رسوم خاص خود را در مورد جنبههای مختلف زندگی دارد. آداب و رسوم مخصوص مناسبات کاری و تجاری نیز جز مقولههایی است که مردم کشورهای مختلف به آن اهمیت ویژهای میدهند. با گسترش و پیشرفت ارتباطات وداد و ستدهای جهانی و انجام کسب و کار با مشتریان خارجی این مساله اهمیت بیشتری پیدا میکند. برای مثال کافی است که هنگام یک قرار کاری با طرف هندی خود هنگام صرف غذا همبرگر سفارش بدهید تا مشتری کاری خود را از دست بدهید!
شاید تصور کنید مگر اطلاع داشتن از آداب و رسوم کاری کشورهای مختلف چه مقدار اهمیت دارد؟! در هر صورت طرفین سعی میکنند مودب باشند و خود را با شرایط وفق دهند. این امر درست است اما مطمئن باشید در صورتی که به طرف خود نشان دهید که از آداب و رسوم فرهنگ کاری ٱنها آگاهی دارید تاثیر بسیار مثبتی در دیدگاه آن شخص نسبت به خود خواهید داشت و بدون شک در پیشبرد اهداف کاری و امور تجاری بین شما بسیار سودمند خواهد کرد.
در ادامه نگاهی خواهیم داشت به برخی از آداب و رسوم خاص کشورها در مناسبات کاری و تجاری که آگاهی از آنها بسیار مفید خواهد بود.
1- در ژاپن هیچگاه یک مقام بالاتر از خود را به اسم خطاب نکنید
تغییر از دوران سلطنتی به دوران صنعتی در ژاپن بسیار سریع اتفاق افتاد به همین دلیل بساری از فرهنگ آداب و رسوم مردم ژاپن هنوز برگرفته از همان دوران است. یکی ازای آداب رسوم احترام زیاد و اهمیت ویژه افراد به سلسله مراتب است. زبانی که صحبت میکنید به شدت تحت تاثیر موقعیت مخاطب شما تغییر میکند. برای مثال اگر نام دوست شما رابرت است و از شما کوچکتر است میتوانید وی را رابرت چان خطاب کنید. اگر دوست شما هم سن شماست میتوانید از پسوند سان استفاده کنید. اما اگر رابرت رئیس شما باشد تنها میتوانید وی را آقای رئیس خطاب کنید!
افرا در موقعیتها کاری در ژاپن مقام بالاتر از خود را تنها با عنوان شغلی خطاب میکنند.
2- در اسپانیا ممکن است بدون آنکه بدانید قرارداد کاری ببندید!
در بسیاری از کشورها بستن قراردادهای تجاری و به توافق رسیدن استانداردها و مراحل خاصی دارد. طرفین پیشنهادهای مختلف را برسی میکنند و ممکن است بعد از چندین جلسه به توافق برسند و قرارداد کاری ببندند. اما قضیه در اسپانیا کمی متفاوت است. یک صحبت معمولی هنگام صرف غذا در رستوران با طرف اسپانیایی ممکن است یک قرارداد رسمی کاری به حساب بیاید. تصور کنید شخص مورد نظر سر میز شام یک قیمتی را پیشنهاد میدهد و شما میگوید پیشنهاد خوبی است سپس دست میدهید و رستوران را ترک میکنید. همین امر کافی است که طرف اسپانیایی تصور کند که کار تمام شده و قرارداد بسته شده است. بنابرین در هنگام مناسبات کاری در اسپانیا مراقب باشید و خواستهها و پسشنهادات خود را صریح و مستقیم با طرف خود درمیان بگزارید.
3- «برای ما چقدر حساب میکنی؟» در مصر همیشه چانه بزنید
این مساله در کشورهای عربی به ویِژه مصر نمود بیشتری دارد. قیمت موجود بر روی اجناس و کالاها در این کشورهیچگاه قیمت نهایی نیست. همیشه جا برای چانه زدن وجود دارد. شاید این امر برای ساکنین کشورهای غربی که به قیمت مقطوع عادت کردهاند کمی عجیب و به نوعی بیادبی باشد. اگر میخواهید مطمئن شوید که جنسی را به بهترین قیمت خریداری میکنید تا سه بار به فروشنده پیشنهاد تخفیف بدهید. در برخی موارد شاهد خواهید بود که میتوانید جنسی را با نصف قیمت اولیه خریداری کمید و فروشنده نیز همچنان راضی باشد.
عکس این قضیه نیز وجود دارد. اگر شخصی از کشورهای عربی و یا مصر هنگام خرید از شما قصد گرفتن تخفیف داشته باشد تعجب نکنید.
4- هیچگاه تعارف چای در کشورهای عربی را رد نکنید
اگر در جلسات کاری و تجاری در کشورهای مسلمان و عربی به شما چای تعارف شد به هیچ وجه آن را رد نکنید. اگر واقعا مایل به نوشیدن چای ندارید آن را بردارید و کنار بگزارید اما آن را رد نکنید. انجام این کار بیاحترامی به میزبان محسوب شده و در بدترین شرایط میتواند منجر به خراب شدن رابطه کاری شما شود.
میزیان ممکن است احساس کند برای راحتی شما بهتر است قهوه تعارف کند. در این مورد نیز تعلارف میزبان خود را رد نکنید.
منبع: بازار خبر