در یک هفته 10کیلو لاغر شوید، کاشت مو با تخفیف ویژه، تناسب اندام، زیبایی لبخندتان را از ما بخواهید، نمونههایی از هزاران پیامکهای تبلیغاتی هستند که گاه و بیگاه برای ما ارسال میشوند و همگی نشان از آن دارند که تب زیبایی در جامعه و بویژه بین خانمها و حتی آقایان داغتر از گذشته است.
به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»،موضوعی که البته ریشهای قدیمی دارد اما با وجود تکنیکها و شیوههای جدید پزشکی رنگ و بوی تازه به خود گرفته یا به قول جوانان امروزی آپ دیت شده است. اما در کنار رونق گرفتن بازار زیبایی و استقبال خانمها و آقایان از این موضوع، عدهای هم قصد ماهیگیری از این آب گلآلود را دارند و در تلاش و تکاپو هستند از این آشفتهبازار به وجود آمده کسب منفعت کنند. درست همین موضوع و سودجویی عدهای غیرمتخصص در این بازار باعث اتفاقات ناگوار و حتی مرگ برخی از افراد شده است، در حقیقت بعضیها این روزها با خودشان میگویند من را بکش اما خوشگلم کن! تا جایی که بنابر اعلام سازمان نظام پزشکی کشور، هم بیشترین شکایات از جراحان زیبایی صورت گرفته است و هم در آن سوی ماجرا بیشترین تخلفات پزشکی هم در حوزه زیبایی اتفاق میافتد. به این معنی که رونق کسب و کار اعمال زیبایی تا حدی است که برخی پزشکان متخلف با تخصصهای غیرمرتبط دست به انجام عمل زیبایی میزنند یا از آن بدتر اینکه برخی از ورزشکاران و آرایشگرها هم برای چاقی و لاغری مردم نسخه میپیچند!
تخلفات روزافزون در حوزه پزشکی دخالت ورزشکاران و آرایشگرها در امور پزشکی یا ورود افراد با تخصصهای غیرمرتبط به موضوع زیبایی از جمله مصادیق تخلف در حوزه پزشکی محسوب میشود. این موضوعی است که مدیرکل نظارت سازمان نظام پزشکی هم مهر تاییدی بر آن زده است. به گفته شهریار خاقانی، در حوزه پزشکی تخلفات بسیاری اتفاق میافتد، به طوری که برخی افراد غیرپزشک به ارائه خدمات درمانی اقدام میکنند و گاهی افرادی پروانه بهرهبرداری از مؤسسهای را ندارند اما در آنجا تخلف کرده و خدمات درمانی ارائه میدهند.
وی ادامه داد: گاهی نیز برخی پزشکان صلاحیت حرفهای ندارند و در زمینه دیگری فعالیت میکنند، برای مثال مواردی وجود داشته که متخصص ارولوژی جراحی بینی انجام داده یا دندانپزشک، تزریق بوتاکس میکند!
بیشترین تخلفات در حوزه زیبایی در حالی که حوزه پزشکی حوزهای پرتخلف معرفی میشود انجام بیشترین تخلفات در این حوزه درباره زیبایی صورت میگیرد، یعنی انجام عملهای زیبایی و همه خدمات مربوط به زیبایی جزو پروندههای قطوری هستند که در سازمان نظام پزشکی وجود دارد. مدیرکل نظارت سازمان نظام پزشکی در این باره افزود: متأسفانه بیشترین تخلفات در حوزه زیبایی است که دخالت متخصصان گوناگون از گروههای پزشکی و حتی گروههای غیرپزشک مانند آرایشگران و مربیان بدنسازی را شاهد هستیم.
سنگینی پرونده جراحان زیبایی اما در آن سوی ماجرا بیشترین شکایاتی که از سوی مردم در سازمان نظام پزشکی کشور به ثبت رسیده است مربوط به جراحیهای زیبایی و تشویق برای لاغری است. تا جایی که خاقانی هم ضمن تایید این موضوع خاطرنشان کرد: جراحیهای زیبایی و تشویق به لاغری بیشترین موارد شکایت بوده است چرا که هجمه تبلیغات توسط نشریات و رسانههای خارجی به سمت زیبایی و لاغری رفته و توقعات القایی ایجاد کرده است. وی افزود: در نتیجه جامعه پزشکی نیز به این سمت سوق داده شده است، به طوری که حتی خیلی از جراحیها در مطبها انجام و پس از ایجاد عارضه، گزارش داده میشود.
مسؤولیت با کیست؟ اما از مهمترین مطالبات مردم درمواجهه با این تخلفات این است که مسؤولیت نظارت و برخورد با چنین تخلفاتی با کیست یا اینکه چطور میتوانند از استاندارد بودن خدمات دریافتی مطمئن شوند. مدیرکل نظارت سازمان نظام پزشکی در پاسخ به این پرسشها گفته است: «حیطه نظارت در سازمان نظامپزشکی روی افرادی است که فعالیت غیرمجاز میکنند، مکانی که در آنجا خدمات درمانی ارائه میشود، کیفیت و استاندارد کار و هزینه ارائه این خدمات همگی تحت نظارت این سازمان است.»
به باور خاقانی، نظارت محیطی بر مراکز گوناگون بر عهده وزارت بهداشت است و نظامپزشکی در جایگاه رسیدگی به شکایات و ارجاعات مردمی است و مردم باید بدانند که حق دارند برای انجام جراحی یا دریافت خدمات درمانی از نظامپزشکی استعلام بگیرند.
قبل از عمل استعلام بگیرید نکته دیگری که از سوی این مقام مسؤول مورد تاکید قرار گرفت فرهنگسازی درباره مطالبه حقوق بیماران است. وی با بیان مثالی برای این موضوع افزود: مردم زمانی که وسیلهای میخواهند بخرند قبل از خرید، استعلام میکنند اما برای سلامتی خود این حساسیت را ندارند و بهراحتی بدن خود را در اختیار افراد غیرمتخصص میگذارند.
خاقانی تصریح کرد: این موضوع تا حدی است که میبینیم در حوزه زیبایی از آرایشگران خدمات میگیرند و رژیمهای درمانی خود را از مربیان بدنسازی دریافت میکنند.
همه چیز از تبلیغات آب میخورد گسترش و همهگیری انجام عملهای زیبایی و به قول معروف مد شدن این رفتارها همگی نشان از این دارد که انجام چنین تکنیکهایی حاصل ایجاد جو و فضاسازیهایی است که توسط رسانهها انجام میشود و به قول معروف همه این جریانات از آبشخور تبلیغات آب میخورد، چرا که همواره بحث تبلیغات پزشکی و چالش بین اطلاعرسانی یا تبلیغ خدمات پزشکی یکی از بحثبرانگیزترین موضوعات حوزه سلامت در جامعه است اما متاسفانه این جریان منفی تبلیغات علیه سلامت همواره در سالهای گذشته در جریان بوده است و نهتنها از آب و تاب نیفتاده بلکه در برخی موارد آنقدر هجمه این تبلیغات زیاد شده است که تبعات منفی آن دامن بخشهایی از جامعه را گرفته است. بهراستی چه کسی متولی اصلی نظارت بر تبلیغات پزشکی است؟