به گزارش خبرنگار فرهنگی«خبرگزاری دانشجو»، همایش راهکارهای آموزش قرآنی با حضور دکتر لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی، دکتر احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم و اساتید و نخبگان عرصه قرآنی در دانشکده قرآن و معارف دانشگاه تهران برگزار شد. در این همایش دکتر احمدی، معاون پژوهش وزارت علوم در خصوص نسبت پژوهش های قرآنی و پژوهش های علوم انسانی سخنرانی کرد.
معاون پژوهش وزارت علوم در ابتدا گفت: بعد از انقلاب تمرکز بر توسعه آموزش بود. در دهه دوم با کسب تجربه نقش پژوهش را مبنا قرار دادیم و با شکل گیری توسعه تحصیلات تکمیلی وارد توسعه آموزش عالی شدیم. ما در تولید علم در منطقه جایگاه قابل قبولی داریم اما در تولید علم به معنای دانش فنی که در اقتصاد وارد می شود عقب هستیم. نظام علمی کشور باید به سمتی جهت داده شود که نقش علم در استقلال نظام مؤثر باشد.
وی افزود: در نظام علمی نیازمند تحول هستیم و باید در یک دوره انباشت علمی صورت گیرد تا به این وسیله تحول علمی ایجادشود، تحولی که معطوف به نیازهای جامعه باشد. در علوم انسانی وضعیت از این هم بدتر است. در این علوم حتی در تولید مقاله هم در مرتبه خوبی قرار نداریم. 40 تا 50 درصد دانشجویان و اساتید دانشگاه ها در رشته علوم انسانی هستند اما سهم آنها در تولید علم بسیار پایین است.
احمدی در ادامه گفت: علوم انسانی در تمام زندگی مردم نقش دارد و ما باید در این زمینه فعالیت پژوهشی داشته باشیم. تحقیقی بین سال های 1990 تا 2001 صورت گرفت و طی آن مشخص شد بیشترین مقالات علوم قرآنی مربوط به آمریکا بود و ایران در زمینه علوم قرآنی در مرتبه سوم قرار داشت. بیشترین مجلاتی که مقالات علوم قرآنی را تولید می کنند مربوط به آمریکا و اروپا هستند و کمتر از یک صدم مقالات و پژوهش های ISI مربوط به علوم قرآنی است.
احمدی در پایان گفت: حوزه علوم انسانی، حوزه میان رشته ای است و با این دید باید فعالیت های پژوهشی علوم انسانی و قرآنی متحول شود، زیرا دید سنتی در پژوهش قرآنی جواب نمی دهد.