حجت الاسلام عسگر دیرباز در گفتگو با خبرنگار آزاداندیشی «خبرگزاری دانشجو»، در خصوص لزوم تحول در علوم انسانی و اسلامی سازی علوم، اظهار داشت: این دو موضوع دو مقوله جدا از هم هستند، اما در یک راستا قرار دارند، اگر بحث اسلامی سازی علوم انجام شود خود به خود تحول در علوم انسانی که مسئله مهم و سازنده ای برای کشور است محقق خواهد شد.
وی بیان داشت: تحول در علوم انسانی با تغییر مداوم این علوم محقق می شود، این علوم دائما در حال تغییر می باشند و هر روزه نظرات گوناگون و متفاوتی از سوی دانشمندان در این حوزه مطرح می شود که گاهی یک نظریه جای نظریه دیگری را می گیرد و نظریه قبلی به کلی نقض می شود.
حجت الاسلام دیرباز تاکید کرد: ما نباید به نظرات کلی دانشمندان در یک مقطع زمانی خاص توجه کنیم، بلکه باید متناسب با زمان، نیاز و فطرت انسانی، علوم انسانی را بازشناسی و آن ها را با مبانی اسلامی تطبیق دهیم.
علوم انسانی با روح و فطرت انسان در ارتباط است/ شیو های تحقیق در علوم انسانی اهمیّت فراوانی دارد
منتخب مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: با توجه به این که علوم انسانی با فطرت و روح انسان در ارتباط است، قطعا شیوه های تحقیق در این علوم با سایر علوم از جمله علوم تجربی متفاوت است و باید به شیوه های تحقیق در حوزه علوم انسانی توجه اساسی داشته باشیم.
ضرورت حرکت دانشجویان به سمت علوم انسانی
رئیس دانشگاه قم به ضرورت حرکت دانشجویان به سمت علوم انسانی اشاره کرد و تصریح کرد: تحول در این علوم مربوط به کشور ما تنها نمی باشد بلکه سایر بلاد اسلامی هم به آن پرداختند ولی در کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، حرکت در این مسیر و اسلامی سازی این علوم سریع تر شد و دانشجویان باید با توجه به ارزش علوم انسانی، بیشتر به سمت این علوم حرکت کنند.
هدف تحول در علوم انسانی سعادت دنیوی و اخروی انسان است
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: علوم انسانی باید با مبانی دینی و اسلامی انطباق کامل داده شود تا با استفاده از این علوم انسان ها بتوانند به سعادت دنیوی و اخروی برسند، در واقع هدف تحول علوم انسانی همین سعادت است.
توجه رهبری به مسئله تحول در علوم انسانی از باب دلسوزی است
حجت الاسلام دیرباز، توصیههای رهبر معظم انقلاب در بحث اسلامی سازی علوم و تحول در علوم انسانی را الگو و راه گشاه خواند و افزود: رهبر انقلاب نه از باب این که حاکم اسلامی است، بلکه به باب دلسوزی و از روی توجه خاص به این علوم است که تحول در این علوم و بالندگی و انطباق آن ها با اسلام را گوشزد می کند.
لذت گرایی و احساس گرایی باید از علوم انسانی حذف شود
منتخب مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان عنوان داشت: تفاوت در علوم انسانی ناشی از بینش ها و نوع نگاه هایی است که به این علوم می شود، باید تلاش شود تا بینش ها و نگاههایی همچون لذت گرایی و احساس گرایی به علوم انسانی را از حوزه این علوم زدود.
وی ابراز داشت: اگر قرار باشد تحولی در علوم انسانی صورت بگیرد و این علوم به سمت اسلام و مبانی اسلامی سوق داده شوند، باید مشارکت حداکثری نخبگان و حوزویان در علوم اختصاصی صورت گیرد.
حجت الاسلام دیرباز در پایان خاطرنشان کرد: فضلا، نخبگان و دانشمندان باید بعد از ارائه نظرات گوناگون و شناسایی نقاط ضعف، به یک تجمیع حداکثری رسیده و نتیجه آن را به وزارت علوم ارسال کنند تا این وزارت خانه پس از تایید آن را به دانشگاه ها و مراکز علمی ابلاغ نماید.