به گزارش گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»، خودرو گران شد، سخنگوی دولت مراتب تکدر رئیسجمهور از افزایش قیمت خودرو را اعلام کرد و در مدت کمتر از 10 روز وزیر صنعت از این گرانی حمایت کرد و مکدر شدن رئیس دولت را گردن رسانهها انداخت! محمدرضا نعمتزاده بعد از اینکه بسیاری از نمایندگان مجلس و کارشناسها از گرانیهای نامعقول خودرو گله کردند و حتی رئیسجمهور نیز مکدر شد، آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد قیمتهای اخیر شورای رقابت معقول است! وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه رسانهها اطلاعات غلط به روحانی دادند و قیمت شورای رقابت برای خودرو معقول است، گفت: قیمت نهایی خودرو بین حدود 3/2 تا 10 درصد نسبت به نوع خودرو تغییر پیدا کرده است. محمدرضا نعمتزاده در حاشیه دیدار با وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران درباره افزایش قیمت خودرو افزود: این افزایش قیمت شامل 2 درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده است که مجلس امسال اضافه کرده، حدود 25درصد نرخ بیمه شخص ثالث که قوه قضائیه برای نرخ دیه تعیین کرده و ایربگ که امسال اجباری و در قیمت نهایی خودرو لحاظ شده است. وی اضافه کرد: هرچند قیمتگذاری خودرو به شورای رقابت مربوط میشود اما باید گفت قیمتی که مشخص شده نسبت به قیمت آخر91و براساس هزینههای 91 محاسبه شده بود و از اردیبهشت 92 به اجرا درآمد. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بحث تغییر موتور از یورو 2 به یورو 4 نیز در قیمت جدید خودرو لحاظ شده است. نعمتزاده گفت: اگر این هزینهها را که در قیمت قبلی خودرو نبوده است، کسر کنیم حتی حداقل قیمت هم منفی میشود، حال اینکه ما تورم را هم در این دو سال داشتهایم. وی با بیان اینکه دیگر هزینهها و تغییر نرخ ارز نیز در قیمتهای جدید لحاظ شده است، افزود: به نظرم قیمتی که شورای رقابت داد قیمت معقولی است و امیدواریم رسانهها هم کمک کنند تا آنچه مصوب شده به اطلاع مردم برسد. نعمتزاده گفت: قیمتهای جدید در پایگاههای اینترنتی خودروسازها هم آمده که همان تصمیم شورای رقابت است و صنایع ما هم دارند تلاش میکنند با افزایش تولید، هزینهها را کاهش دهند. وزیر صنعت، معدن وتجارت افزود: ما در 5/3 ماه گذشته بالای90درصد افزایش تولید خودروهای سبک و سواری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم که این نشان میدهد خودروسازان تلاش زیادی میکنند. نعمتزاده در پاسخ به این سوال که آیا علت مکدر شدن رئیسجمهور از افزایش قیمت خودرو نداشتن اطلاعات بوده است؟ گفت: اطلاعات را خدمتشان فرستادیم. به آقای روحانی گزارشهایی اعلام شده بود که حتی تا 30 درصد قیمتها اضافه شده است. این اطلاعات از طریق بعضی رسانهها منتقل شده و نادرست بود.
چند سؤال از وزیر صنعت
نعمتزاده از همان روزهای اول که وزیر صنعت شد موضوع جنجالی به کف قیمت رسیدن خودرو را مطرح کرده بود و اعتراضها به این اظهارات آنقدر بالا گرفت که وی حرف خود را پس گرفت و معلوم است که هیچکس مخالف حمایت از تولید و تولیدکننده ملی نیست اما حمایت از تولیدکنندگان را نباید مردم بپردازند بلکه باید دولت نیز از تولیدکنندگان حمایت کند تا همه هزینه آن را مردم نپردازند. سخن نعمتزاده در روزهای ابتدایی صدارتش مبنی بر به کف رسیدن قیمت خودرو و احتمال گرانی آن به این معنا بود که وزارت صنعت برنامه خاصی برای حمایت از تولید ندارد و مردم خود را باید برای گرانی خودرو آماده کنند. به نظر آقای وزیر، حمایت از تولید ملی یعنی اینکه مردم باید هزینه آن را بپردازند و این پیشبینی آقای وزیر در کمتر از یک سال محقق شد و حالا وی در دفاع تمامقد از گرانی خودرو، نرخ جدید را معقول میداند و حتی تلویحا گفته اعتقاد دارد باید بیش از اینها گران میشد. حالا با این اظهارات نعمتزاده، چند سوال مطرح میشود؛ آیا خودرو تا 10 درصد گران شده است؟ طبق اعلام شورای رقابت برخی خودروها در مدت کمتر از یک ماه بیش از 17 درصد گران شده است. چرا آقای نعمتزاده میخواهد واقعیت را به گونهای دیگر نشان دهد. جالب اینکه آقای وزیر وجود آپشنهای جدید را علت گرانی خودرو میداند در حالی که خودروسازان در یک هفته اخیر به علت آپشنهای جدید حتی از نرخ شورای رقابت نیز سبقت گرفتند و برخی خودروها را گرانتر کردند. اصلا به قیمتهای سال گذشته کار نداریم و قیمتهایی که از خرداد ماه 1393 تاکنون اعلام شده را مقایسه میکنیم. آقای شیوا، رئیس شورای رقابت اعتقاد دارد خودرو بهطور میانگین 5/5 درصد و آقای وزیر اعتقاد دارد خودرو تا 10 درصد گران شده است. آقای نعمتزاده آیا میداند تنها نرخ شورای رقابت در خودروهایی مانند پژو 206 تیپ 5، پژو 206 صندوقدار، پژو 405، تیبا، پراید 131 و سمند ال ایکس حداقل 15 درصد گران شده است؟ جالب اینکه خودروسازان فقط به نرخهای شورای رقابت اکتفا نکردند و در فروش فوری تیرماه خود به بهانه آپشنهای جدید باز هم روی نرخ گران شده شورای رقابت افزودند. مثلا اگر تفاوت نرخ پژو 206 در خرداد و تیرماه شورای رقابت 4/17 درصد بود، تفاوت نرخ خردادماه این شورا با نرخ هفته گذشته خودروساز به بیش از 22 درصد رسید. آیا آقای وزیر میداند با همین حمایتهای نامعقول موجب میشود خودروسازان هر نرخی که میخواهند اعلام کنند؟ آیا وزارت صنعت برای حمایت از تولیدکنندگان و خودروسازان برنامهای به غیر از گرانی دارد؟ آقای وزیر اعلام میکند نرخهای شورای رقابت معقول است و با جزئیات، حساب و کتاب میکند تا به همه بگوید خودروسازان سود چندانی از نرخهای جدید نمیبرند. خب! اگر اینطور که آقای وزیر میگوید باشد که باید پراید 30 میلیون تومان شود یا 10 میلیون تومان روی نرخ همه خودروها افزوده شود. آقای وزیر آیا این موضوع را حساب کردهاند که نرخ دلار از سال گذشته تاکنون 300 تومان کاهش یافته است و به خودروسازان ارز مبادلهای داده شده است؟ آیا این تسهیلات کذب بود یا کم؟ نوبخت اعلام کرده بود تحریمهای خودرویی برداشته شده، آیا با برداشتهشدن تحریمهای خودرو باز هم نیاز به گرانکردن خودرو بود؟
موضوع دیگری که خیلی جالب است اینکه وزیر صنعت مکدرشدن روحانی را به راحتی پس میگیرد و اعلام میکند برخی رسانهها اطلاعات غلط به روحانی دادند! کدام رسانهها به رئیسجمهور اطلاعات غلط میدهند؟ اصلا مرجع اطلاعاتی آقای رئیسجمهور کدام رسانهها هستند و کدام اطلاعات غلط بود؟ آیا گرانشدن تا 21 درصد و بعضا بیشتر خودروها دروغ بود؟ رسانهها 2 نرخ اعلامی از یک مرجع قیمتگذاری یعنی شورای رقابت را منتشر کردند. در چند روز اخیر مسؤولان سخنان متناقض بسیاری بر زبان جاری کردند که بیش از پیش بازار خودرو را به رکود برد و ابهامات بازار را بیشتر کرد. حرفهای سراسر تناقض مسؤولان در حوزه خودرو نه تنها کمکی به مردم و این صنعت نخواهد کرد بلکه زمینه التهاب و در نتیجه متضررشدن مردم را فراهم خواهد کرد. سخنان اخیر نعمتزاده باز هم ما را ترساند چون که اظهارات وی این امکان را فراهم خواهد کرد که خودروسازان باز هم محصولات خود را گران کنند، گرانتر از گرانیهای اخیر.
منبع: وطن امروز