با اجرای طرح ترابُردپذیری شمارههای تلفن همراه، مشترکان میتوانند بدون تغییر شماره تلفن همراه فعال خود، اپراتور خود را تغییر داده و از اپراتور مورد نظر خود سرویس دریافت کنند.
گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»؛ کمیسیون تنظیم مقررات در 7 اردیبهشت 93 در مصوبه 186، اصول حاکم بر نحوه اصلاح و ارتقاء پروانه فعالیتهای اپراتورهای تلفن همراه را تصویب کرد.
براساس مصوبه 186 کمیسیون تنظیم مقررات ورود اپراتورهای تلفن همراه به نسل سوم مستلزم اجرای شرایطی از قبیل، تعهدات پوششی، مالی و کیفیتی و اجرای رومینگ ملی از جمله تعهداتی است که در پروانه اپراتورها مورد توجه قرار گرفته است.
رومینگ ملی علاوه بر آنکه جزو الزامات ورود به نسلهای بالاتر محسوب میشود به گفته رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یکی از شرایطی است که اپراتورها حتی اگر تمایلی برای ورود به نسلهای بالاتر نیز نداشته باشند باید آن را اجرایی کنند.
رومینگ ملی براساس وعدههایی که وزیر ارتباطات در ماههای اخیر مطرح کردهبود طی دو مرحله و به فاصله حدودا یک ماه اجرایی شد که براساس این طرح 3 اپراتور فعال کشور با تعامل یکدیگر شرایطی را فراهم میکنند که نقاط غیر قابل پوشش یگدیگر را پوشش دهند تا دیگر قطعی تماسی در کشور رخ ندهد.
در مراسم اجرای فاز نهایی رومینگ ملی بود که وزیر ارتباطات خبر از اجرای طرح ترابرد پذیری شماره پس از رومینگ ملی خبر داد و آن را گام بعدی وزارت ارتباطات عنوان کرد.
اما ترابرد پذیری شمارهها چیست و با اجرای آن چه اتفاقی خواهد افتاد؟
یکی دیگر از موارد مدنظر مصوبه 186 کمیسیون تنظیم مقررات اجرای طرح ترابرد پذیری شماره است که به مشترکان این امکان را میدهد که بدون تغییر شماره خود، اپراتورشان را تعویض کنند.
براساس اعلام سازمان تنظیم مقررات به دلیل پیچیدگیهای فنی در اجرای طرح ترابرد پذیری شماره این سازمان 18 ماه فرصت دادهاست تا شرایط اجرای ترابرد پذیری شمارهها فراهم شود.
در همین راستا رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی چندی پیش از راه اندازی مرکز مدیریت ترابردپذیری در سطح ملی خبر داد و گفت: این مرکز میتواند مدیریت هوشمند در زمینه شناسایی شماره هایی که قرار است از این طرح و خدمات ارزش افزوده آن استفاده کنند داشته باشد؛ همچنین این طرح می تواند به بحث شماره گذاری - نامبرینگ- در کشور به عنوان یکی از منابع ملی پراهمیت، سروسامان دهد.
با اجرای طرح ترابردپذیری شمارههای موبایل، دیگر تفاوتی میان شمارههای موبایل نخواهد بود و مشترک براساس سرویس اپراتور، میتواند از شماره موبایل خود از هر اپراتوری که تمایل دارد سرویس بگیرد.
ضوابط و شرایط حفظ یک شماره در تمام اپراتورها
ترابردپذیری شماره تلفن همراه به لحاظ فنی و حقوقی به قراردادی گفته میشود که طی آن مشترک یک اپراتور فعال قادر خواهد بود با حفظ شماره خود از خدمات اپراتور فعال دیگر بهرهمند شده و تعرفههای اپراتور اخیر را پرداخت کند.
ﺑﺮا ی اﻧﺠﺎم ﻋﻤﻠﻴات ﺗﺮاﺑرد، ﻣﺸﺘﺮک دارای ﺳﻴﻢ ﻛﺎرت ﻓﻌال ﺑﺎید درﺧﻮاﺳﺖ ﺧﻮد را به ﺻﻮرت اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ ﻳﺎ ﺑﺎﻣﺮاﺟﻌﻪ ﺣﻀﻮری به اﭘﺮاﺗﻮر ﭘﺬﻳﺮا اراﺋﻪ ﻛﻨﺪ.
اﭘﺮاﺗﻮر ﭘﺬﻳﺮا ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ درﺧﻮاﺳﺖ ﻣﺸﺘﺮک را ﺑﺮاﺳﺎس دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ اﺟﺮایی ﻛﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺳﺎزﻣان اﺑﻼغ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ، ﺗﺎﺣﺼﻮل ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻧﻬﺎﻳﻲ و ﺗﻜﻤﻴﻞ ﻋﻤﻠﻴﺎت ﺗﺮابرد ﺷﻤﺎره ﻣﻮرد درﺧﻮاﺳﺖ ﻣﺸﺘﺮک و ﺑﺮﻗﺮاری ﺧﺪﻣﺖﭘﻴﮕﻴﺮی و اﺟﺮا ﻛﻨﺪ .
ﻫﺮ ﻣﺸﺘﺮک ﺑﺮای ﻫﺮﺷﻤﺎره میﺗﻮاﻧﺪ ﺣﺪاﻛﺜﺮ دو ﺑﺎر در ﺳﺎل ﺗﻘﺎﺿﺎی ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﻤﺎره داﺷﺘﻪ ﺑﺎشد .
اوﻟﻴﻦ ﺗﻘﺎﺿﺎی ﻣﺸﺘﺮک ﺑﺮای ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﻤﺎره ﺑﺎﻳﺪ ﺣﺪاﻗﻞ سه ﻣﺎه ﺑﻌﺪ از ﺗﺎرﻳﺦ ﻓﻌالسازی سیم کارت باشد .
اﭘﺮاﺗﻮر ﭘﺬﻳﺮا ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪﺑﻪ ازای ﻫﺮ درﺧﻮاﺳﺖ ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﻤﺎره از ﻃﺮف ﻣﺸﺘﺮک و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﭘﺲ از ﺗﻜﻤﻴﻞ ﻋﻤﻠﻴﺎت ﺗﺮاﺑﺮد و ﺑﺮﻗﺮاری ﺧﺪﻣﺖ، ﻣﺒﺎﻟﻐﻲ را ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﻳﺐ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن رﺳﻴﺪه و ﺗﻮﺳﻂ ﺳﺎزﻣﺎن اﺑﻼغ ﺧﻮاﻫﺪﺷﺪ، از ﻣﺸﺘﺮک درﻳﺎﻓﺖ ﻛﻨﺪ .
اﭘﺮاﺗﻮر ﭘﺬﻳﺮا ﺑﺎﻳﺪﺑﻪ ازای ﻫﺮ ﺑﺎر ﻋﻤﻠﻴﺎت ﺗﺮاﺑﺮد، ﻣﺒﺎﻟﻐﻲ را ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﻳﺐ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن رﺳﻴﺪه و ﺗﻮﺳﻂ ﺳﺎزﻣﺎن اﺑﻼغ ﺧﻮاﻫﺪ شد، ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن و اﭘﺮاﺗﻮر ﭘﺎﻳﻪ ﭘﺮداﺧﺖ ﻛﻨﺪ.
ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖﺣﺪاﻗﻞ ﺳﻪ ﻣﺎه ﻗﺒﻞ از ﺷﺮوع اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﻤﺎره، ﻣﺒﺎﻟﻎ را به ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد دﻫﺪ .
در ﺻﻮرﺗﻲ که ﻣﺸﺘﺮک ﺷﻤاره ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﺪه ﺑﺨﻮاهد اشتراک ﺧﻮد را به دیگری انتقال دهد، صرفا باید این کار را از طریق اپراتور پایه انجام دهد و این کار منوط به تسویه حساب با اپراتور پذیرا خواهد بود.
اﭘﺮاﺗﻮر ﭘﺬﻳﺮا ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮک ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﺪه، صرفا با ﻫﻤﺎن ﺗﻌﺮﻓﻪ و ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎت اراﺋﻪ ﺷﺪه به ﺳﺎیر ﻣﺸﺘﺮﻛﻴﻦ ﺧﻮد ﺧﺪﻣﺎت اراﺋﻪ ﻛﻨﺪ .
ﻛﻠﻴﻪ اﭘﺮاﺗﻮرﻫﺎﻣﻮﻇﻔﻨﺪ، ﻫﺮ ﺷﺶ ﻣﺎه ﻳﻜﺒﺎر در ﺧﺼﻮص ﻛﻠﻴﻪ ﻣﺒﺎﻟﻎ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﻤﺎره ﺑﺎ ﻫﻢ و ﺑﺎﺳﺎزﻣﺎن ﺗﺴﻮﻳﻪ حساب کنند .
ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖ ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر اﺟﺮا و اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﻤﺎره ، ﻣﺮﻛﺰ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﻤﺎره را در ﭼﺎرﭼﻮب اﻳﻦ ﻣﺼﻮﺑﻪ اﻳﺠﺎد ﻛﻨﺪ. ﻛﻠﻴﻪ اﭘﺮاﺗﻮرﻫﺎ ﻣﻮﻇﻔند ﺑﺎ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺧﻮد ﻛﻠﻴﻪ ﻧﻴﺎزهای ارﺗﺒﺎطی ﺳﺎزﻣﺎن را برای اتصال به مرکز مدیریت شماره را فراهم کنند .
ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮی در ﺧﺼﻮص ﺷﻤﺎره ﻫﺎی ﻣﺸﺘﺮکینی ﻛﻪ ﺑﻌﺪ از ﺗﺮاﺑﺮد ﺷﻤﺎره، ﻃﺒﻖ ﻣﻘﺮرات ﻣﻮﺟﻮد ﻏﻴﺮﻓﻌﺎل ﻣﺤﺴﻮب می شوند بر عهده سازمان است .
ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻮﻇﻒ اﺳﺖﺣﺪاﻗﻞ 3 ﻣﺎه ﻗﺒﻞ از راه اﻧﺪازی ﻣﺮﻛﺰ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺗﺮاﺑﺮد شماره و ﺷﺮوع اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت، دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ اﺟﺮایی اﻳﻦ ﻣﻘﺮرات را ﺑﺎ ﻣﺸﻮرت اﭘﺮاﺗﻮرﻫﺎ ﺗﻬﻴﻪ و ﭘﺲ از ﺗﺼﻮﻳﺐ در ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن، ﺑﺮای اﺟﺮا ﺑﻪ ﻛﻠﻴﻪ اﭘﺮاﺗﻮرﻫﺎ اﺑﻼغ ﻛﻨﺪ .
لازم به ذکر است: اپراتور پایه اپراتوری که مشترک ﺑﺮای درﻳﺎﻓﺖ ﺧﺪﻣﺎت ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮاه ﺑﺮای ﺑﺎر اول ﺛﺒﺖ ﻧﺎم ﻛﺮده و اﺳﻨﺎد و ﻣﺪارک ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺑﺮای اﺣﺮاز ﻫﻮﻳﺖ و ﺛﺒﺖ ﻧﺎم را ﺑﻪ اﭘﺮاﺗﻮر ﻣﺬﻛﻮر ﺗﺤﻮﻳﻞ داده اﺳﺖ و ﺳﻨﺪ اﺷﺘﺮاک درﻳﺎﻓﺖ ﻛﺮده است.
اپراتور پذیرا: اپراتوری که مشترک یک اپراتور، ﻗﺼﺪ اﺳﺘﻔﺎده از ﺧﺪﻣﺎت آن را ﺑﺪون ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺷﻤﺎره ﺧﻮد دارد.
نهادهای اجرایی در طرح ترابردپذیری
به منظور عملیاتی کردن این طرح و ایجاد توافقات سریع بین اپراتورها، کارگروهی موقت از نمایندگان اپراتورها و نمایندههای سازمان تنظیم مقررات برای انجام مذاکرات و عقد قرارداد همکاری تشکیل میشود و پایگاه داده مرکزی با هزینه اپراتورها به موجب اصول و قوانین بخش خصوصی و با نظارت سازمان اداره خواهد شد.
ثبت کلیه اطلاعات مربوط به ترابرد شماره و اطلاعات مربوط به مسیریابی مکالمات، ارائه اطلاعات مورد نیاز مسیریابی به اپراتورها در مواقع درخواست اپراتورها و تسهیل تبادل اطلاعات و محاسبات مالی میان اپراتورها از وظایف پایگاه داده مرکزی است.
برخی از تعهدات اپراتورها نسبت به مشترکین
اپراتورها موظفنداطلاعرسانی کاملی در مورد ترابرد پذیری شماره به مشترکین خود انجام دهند و اپراتور پذیرا نیز در مورد حقوق و تعهدات مشترک جدید اطلاع رسانی کافی کند.
همچنین باید خدماترسانی توسط اپراتور پذیرا به مشترک جدید با همان قیمت و کیفیت خدمات ارائهشده به مشترکین عادی صورت گیرد و اعطای اختیار کامل به مشترکین در زمینه تقاضای ترابرد شماره، انتخاب نوع خدمات سیمکارتهای دائمی و اعتباری و انتخاب اپراتور مورد نظر به صورت آزادانه برای مشترک ممکن شود.