محسن فیروزی در گفتگو با خبرنگار آزاداندیشی «خبرگزاری دانشجو»، با اشاره به حساسیت بحث تحول در علوم انسانی اظهار داشت: اسلامی سازی علوم مسأله مهمی است که برای تحقق آن باید همه علما، نخبگان و دانشمندان با همفکری و همیاری در راستای تحقق آن تلاش کنند.
وی بیان داشت: اگر قرار باشد در رابطه با تحول در علوم انسانی و ارتقای آن اقدام مفیدی صورت گیرد، ابتدا باید تعریف جامع و کاملی از علوم انسانی و حیطه آن ارائه شود.
آیت الله مصباح یزدی جامع ترین تعریف از علوم انسانی را دارد
فیروزی با اشاره به اینکه تعریف علوم انسانی از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی، جامع ترین تعریف از این مسأله است، خاطرنشان کرد: ایشان اعتقاد دارد واژه علوم انسانی یک مفهوم انتزاعی است که بر مجموعه ای از علوم که گاه تفاوت بسیار زیادی بین آنها وجود دارد اطلاق می شود، در عین حال همه آن ها را یکسان می پندارد و حکم واحدی برای همه جاری می کند.
وی تصریح کرد: آمار و حسابداری نیز جزو علوم انسانی است، در حالی که این دو رشته با روان شناسی و جامعه شناسی متمایز هستند، از این رو باید مقصود از علوم انسانی را روشن کرد؛ اگر چند دسته دانش نیز در آن وجود دارد باید آنها را به طور جداگانه طبقه بندی نمود تا از درهم آمیختگی و خلط بیجای آنها جلوگیری شود.
این دانشجوی دکترای فلسفه اسلامی ادامه داد: چند دهه است تحول علوم انسانی و اسلامی کردن علوم انسانی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب و برخی مسئولان قرار گرفته، اما متأسفانه اقدام مناسبی در این زمینه انجام نشده است.
فیروزی افزود: همه نخبگان باید برای تحقق و پاکسازی علوم اسلامی از نظریات غربی که موجب انحطاط و زوال علوم انسانی شده اند، تلاش کنند.
وی خاطرنشان کرد: امروز برخی متفکران غربی می گویند در حیطه علوم انسانی اصلاً چیزی به اسم علوم اسلامی نداریم، علوم انسانی به نفسه علمی است که قابل تقسیم شدن به شعباتی مانند اسلامی و غیر اسلامی نیست.
تحول در علوم انسانی نیازمند ایجاد چارچوب فلسفی _نظری است/ تولید علم؛ تنها راه اسلامیسازی علوم
فیروزی عنوان داشت: لازمه تحول در علوم انسانی و اسلامی کردن علوم ایجاد یک چارچوب فلسفی –نظری خاص و مرتبط با علم الهی است، تا بتوانیم علوم انسانی را مطابق با ارزشها و هنجارهای اسلامی و باید و نبایدهای شریعت تطبیق دهیم.
نویسنده «کتاب مدل توسعه و تولید علم در تاریخ» تأکید کرد: راه اسلامی کردن علوم انسانی، تولید علم داخلی و جلوگیری از ورود علوم غربی به جامعه اسلامی است.