گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»؛ برخلاف تاکیدات چند باره وزیر ارتباطات مبنی بر کاهش تعرفه اپراتورها، روز شنبه 4 مرداد خبر افزایش ناگهانی تعرفههای ایرانسل برای مشترکان اعتباری اعلام شد. اپراتور دوم بدون اطلاع به مشترکان خود از اول مرداد ماه نرخ تعرفه مکالمات و پیامک مشترکان اعتباری خود را افزایش داد.
در حالی که ایرانسل مدعی شده است که اطلاعرسانی در خصوص افزایش تعرفهها به مشترکان اعلام شده بود اما خبرها حاکی از آن است که تعداد زیادی از مشترکان اطلاعی از افزایش تعرفهها نداشتهاند و ایرانسل تغییرات تعرفهای سیمکارتهای اعتباری خود را از 30 تیرماه جاری به رگولاتوری اعلام کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که چندی قبل در مراسم افتتاح فاز نخست رومینگ ملی وزیر ارتباطات از اپراتورها درخواست کرد تا نرخ تعرفه خود را کاهش دهند تا علاوه بر ایجاد فضای رقابتی سالم، رضایت مشترکان را نیز بهدست آورند.
در همین راستا رایتل با کاهش 10 درصدی تعرفههای خود و ایرانسل نیز با کاهش تعرفههای سیمکارتهای دایمی موجبات امتنان خاطر وزیر را فراهم کردند به طوری که بعد از گذشت یک ماه در مراسم رونمایی از فاز نهایی رومینگ ملی وزیر ارتباطات از ایرانسل و رایتل به دلیل کاهش تعرفهها تشکر و قدردانی کرد و همراه اول را به دلیل افزایش قابل ملاحظه نرخ تعرفهها مورد مذمت قرار داد.
از دو اپراتور دیگر که بگذریم کاهش تعرفه نوبت اول توسط ایرانسل آنچنان نیز مزیت محسوب نمیشد؛ چرا که تنها 10 درصد کاربران ایرانسل را مشترکان دایمی تشکیل میدهند و مابقی 90 درصد مشترکان از این کاهش تعرفه بیبهره بودند.
در حالی که نگاه همگان به دلیل عدم کاهش تعرفهها و هشدارهای چند باره وزیر ارتباطات به همراه اول بود، ایرانسل در سکوت کامل نرخ مکالمات اعتباری خود را افزایش داد به طوری که تماس داخل شبکه از دقیقهای 620 ریال به دقیقهای 669 ریال و تعرفه پیامک لاتین از ۱۶۰ ریال به ۱۹۹ ریال تغییر کرد و تماس از خط ایرانسل به خطوط تلفن همراه غیر ایرانسل از 852 ریال به 929 ریال افزایش یافت.
همچنین تماس از خط ایرانسل به ایرانسل دیگر که قبل از این دقیقهای 620 ریال بود اکنون به دقیقهای 669 ریال و تماس از خط ایرانسل به خط ثابت که دقیقهای 852 ریال بود به 799 ریال افزایش پیدا کرد. به علاوه آن تعرفه پیامک فارسی این اپراتور از 100 ریال به 105 ریال و تعرفه پیامک لاتین نیز از 160 ریال به 199 ریال تغییر کرد.
این اقدام نشان میدهد که افزایش و کاهش تعرفههای اپراتور دوم به منظور مشتری مداری صورت نگرفته است و تنها احتمال جذب مشترکان دایمی همراه اول به سوی این اپراتور را بیش از پیش تقویت کرد. ضمن آنکه رویکرد دوگانه اپراتور دوم تنها حکایت از آن دارد که ایرانسل با کاهش تعرفه 10 درصدی تعرفه مشترکان دایمی که تنها به نفع حدود 1.5 میلیون مشترک بود، تقدیر وزیر را به دست آورد و اندکی بعد با افزایش نرخ تعرفههای مشترکان اعتباری 24 میلیون مشترک را متضرر کرد.
اوضاع نابسامان اپراتورها در ماههای اخیر باعث سردرگمی مشترکان شده است؛ چرا که هیچ ثباتی در این میدان وجود ندارد و یک روز کاهش و روز دیگر افزایش تعرفهها، مشترکان را شگفتزده میکند و تنها سوغاتی که برای مشترکان دارد پرداخت پول هنگفت در ازای خدمات اندک است.
کاهش اندک تعرفه برخی اپراتورها پس از درخواست وزیر ارتباطات مشترکان را به ایجاد فضای رقابتی میان اپراتورها امیدوار کرد در حالی که این امید خیلی طول نکشید و با افزایش تعرفه اپراتورها مشخص شد که تنها چیزی که به رغم تاکیدات وزیر ارتباطات در در دستور کار نبوده، ایجاد فضای رقابتی میان اپراتورها بوده است.