چند سالی است تعیین جوایز میلیاردی از سوی واحدهای توزیعی به ترفندی برای فروش بیشتر و در نتیجه افزایش سود این واحدهای تبدیل شده است. اما به راستی منابع این جوایز میلیاردی چگونه تامین میشود؟ آیا اگر قیمتهایی که این واحدهای به سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ارائه میدهند واقعی بود باز هم قادر بودند روز به روز به کمیت و کیفیت جوایز خود بیفزایند؟
به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ ناگفته پیداست تبلیغات نقشی موثر و غیرقابل انکار در فروش بهتر محصولات شرکتهای تولیدکننده دارد تا بتوانند از این طریق زمینه را برای افزایش فروش و در نتیجه سودآوری بیشتر فراهم کنند.
عمدهترین اهدافی که تولیدکنندگان در تبلیغات خود بر آن تکیه دارند ترغیب مصرفکنندگان به خرید محصولاتشان است که امروزه این کار نه با افزایش کیفیت و کاهش قیمت، بلکه با اتخاذ روشهایی همچون تعیین جوایز آن هم جوایز میلیونی برای این کالاها انجام میشود. این فروشندگان که به دلیل افزایش محصولات وارداتی بهتر از از عنوان عرضهکننده به جای تولیدکننده برای آنها استفاده کرد، در تبلیغات کالاهای خود در رسانهها و فروشگاههای بزرگ از پرداخت جوایز میلیاردی به مشتریان خبر میدهند و رنگ و بوی جذابتری به شیوههای تبلیغاتی خود دادهاند.
جایزی که چشم هر بینندهای را به خود خیره میکند که برای ماجراجویی و امتحان شانس خود هم که شده، یک بار به بازار مراجعه کند و این کالاها را خریداری نماید تا شاید یکی از برندگان خوششانس این بختآزمایی باشند.
به راستی منابع این جوایز میلیاردی که در بازههای زمانی کوتاه هفتگی یا ماهانه پرداخت میشود، چگونه تامین میشود؟
آیا اگر تولیدکنندگان به سودهای معقول در نظر گرفته شده از سوی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان را رعایت کرده و بر اساس آنالیز قیمت واقعی که به این سازمان ارایه میدهند، کالاهای خود را تولید و یا عرضه کنند، آیا باز هم قادر خواهند بود روز به روز به کمیت و کیفیت جوایز خود بیفزایند؟
هنوز فراموش نکردهایم صحبتهای داریوش ارجمند را که در یکی از برنامههای متعددی به مناسبت تبلیغ یک برند از برندهای پرتعداد برنج آن هم با جایزههای چند صد میلیونی در سیما، سوال مهم و جالبی را از مجری میپرسد که «مگر سودشان چقدر است که فقط هفتهای صد و ده میلیون جایزه میدهند!؟»
و بعد هم جدیتر میپرسد که «این شرکتها، برنج خود را کجای کشور و با چه شیوهای کاشت، داشت و برداشت میکنند که فقط حاشیه سود کلانش میشود هفتهای چند صد میلیون جایزه به مردم به علاوه پرداخت میلیونها تومان هزینه به صدا و سیما برای اختصاص یک برنامه ویژه هفتگی به آنها و تبلیغات مدام شبانه روزی در شبکههای مختلف سیما!»
سوال کاملا به جایی است. از آنجایی که مطابق قانون، تمامی تولیدکنندگان و واردکنندگان کالا موظف به محاسبه و تعیین قیمت تمامشده با درنظر گرفتن هزینههای بخش توزیع براساس ارقام مصوب و سپس درج قیمت نهایی مصرفکننده روی بستهبندی کالاها بهصورت یکسان و در سراسر کشور هستند. در مورد کالاهای اساسی و ضروری مصرفی نیز مطابق ضوابط قیمتگذاری سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولید کنندگان، سودی معادل 15درصد برای واردکنندگان و 17درصد برای تولیدکنندگان تعیین شده است، در بخش توزیع نیز قانونگذار در فاصله قیمت از درب کارخانه تولیدکننده یا انبار کالاهای وارداتی تا رسیدن به مصرفکننده سودی معادل 28درصد شامل 10درصد برای توزیع و پخش، 12درصد در بخش خردهفروشی و 6درصد مالیات برارزش افزوده، تعیین کرده است که البته در عمل با توجه به احتساب هریک از سودها در مرحله بعد حدود 30/6 درصد سود در بخش توزیع حاصل و همه این سودها و مالیات در قیمت نهایی مصرفکننده که روی کالاها درج شده لحاظ میشود، پرسش مطرح آن است کهبا درنظر گرفتن نرخ مصوب سود عرضه کالا، توزیعکننده با فروش یک کالا تا چه میزان سود میبرد که از محل این سود قادر است چنین هزینهای برای جوایز میلیاردیآن هم بهصورت هفتگی یا ماهانه، در نظر گیرد؟!
پرداخت هزینههای میلیاردی از جیب مصرفکنندگان
این موضوع تنها یک جواب دارد و آن نیز این است که قیمت درج شده روی بستهبندی این محصولات با قیمت واقعی و تمام شده آن محصول فاصلهای از زمین تا آسمان دارد، در نتیجه تمامی مصرفکنندگان این کالا با پرداخت هزینهای بالا تنها به پر شدن جیب توزیعکنندگان این کالاها مبدل شدهاند و در این میان شاید تنها یک درصد این مصرفکنندگان با خوششانسی صاحب یکی از این جوایز میلیاردی میشود.
در واقع تامین سودهای مازاد در حلقههای تولید و توزیع و جوایز کلان اهدایی توسط این واحدها به یک عرف پذیرفته شده برای فروش محصولات تبدیل شده است، از محل جیب مصرفکننده بیپناه فراهم شده و به فروش و سودبری بیشتر این عرضهکنندگان منجر میشود.
آیا بهتر نیست سازمان حمایت از حقوق مصرفکننده و تولیدکننده که در حال حاضر تنها بخشی از وظایف خود یعنی حمایت از تولیدکنندهای که در این سالها به توزیعکننده تبدیل شده است انجام میدهد، با یک بازنگری در قوانین و همچنین نظارت بیشتر بر این واحدهای توزیعی، قدری هم از حقوق مصرفکنندگان دفاع کند تا به جای اینکه تنها یک درصد از مصرفکنندگان از این جوایز بهره بجویند، تمامی مردم با کاهش قیمت این محصولات منتفع شوند؟
سلام
حق با شماست ما مصرف کنندگان باید این پول های هنگفت را که متاسفانه در یک کالا که نه بلکه در تمامی کالا های مصرفی امروزی است بپردازیم و در این میان چیزی بنام سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده بسیار بسیار مزخرف است چرا که نام این ارگان را باید سازمان حمایت از سرمایه های سرمایه داران می گذاشتند .
این از هدایای دولتی است که تمامی وزای ان یا از سرمایه داران هستند یا از منتخبین دکتر ترین دکتر های برنامه دکتر سلام
javad4233
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۵
خدا را شكر در اين دولت همه چيز به ميخوره.
سرمايه داران و دلالان و دولتي هاي دروغگو
چندشب پيش بحث ماهواره پيش آمد و يكي از دوستان علت استفاده از آن در جامعه را دروغگويي دولت به مردم ميداند و ميگفت خبرهاي واقعي را از شبكه هاي بيگانه گوش ميكنم. البته ما داشتيم توجيه ش ميكرديم كه در كنار ديدن اخبار شبكه هاي ديگري هم ميبيني و باعث اختلاف در خانواده ميشود. ماهواره 95درصدش خرابكاري و بدآموزي است ولي ما بدتر از ماهواره كرده ايم و تبليغات پوچ و هيجان اور داريم
يكي ديگر از دوستان ميگفت تلويزيون ما فيلمهايي درست ميكند كه ياد بداموزي داره يا با واقعيت جامعه متفاوت است.
متاسفانه در اين ميان سكوت مراجع مرا ناراحت كرده.مانده ام چي جواب مردم بدهيم.
شاید اشتباه کنم ولی این کار صدا و سیما دقیقاً موجب تشویق مردم به قمار هستش چرا که شما در قمار هم با یک پول کم یک پول زیاد برنده می شوید با این تفاوت که در قمار از این نوع شما پول را در قبال خرید یک جنس با شماره سریال خاص می پردازید که می توان آنرا قمار در عصر هزار سوم نامید(احتمالاً نظرم تایید نمی شه)
اینهمه تبلیغ ای همه ماشین بعد میگن قیمت ماشین زیاده تازه خوبه چند وقتیه بانکها رفتن کنار تبلیغ ندارن فکر کنم با صدا سیمات قهرن
توجه کردید یه موقعی یه چیز تو تلوزیون بابا میشه که صدا سیما زوم میکنه رو اون مثلا هی موقع برنج یه موقع که درب و پنجره یه موقع کلا مایع ظرفشوییه خلاصه هر موقع یه چیزیه که مردم را سر گرم میکنه . چه خبر از حلزون که یه سال رو صورت مردم و رو اعصاب مردم رفتن و هیچ ترشحی از خودشون ندادن که الانتین داشته باشه که به سلامت خیلی ها ضربه زد و هیچ تاثیری هم نداشت محصولی که بدون رعایت حقوق مصرف کننده در رسانه ملی تبلیغ شد و همچنان داره میشه و این زمینه ساز بی اعتماد مردمی به این رسانه است
حق با شماست ما مصرف کنندگان باید این پول های هنگفت را که متاسفانه در یک کالا که نه بلکه در تمامی کالا های مصرفی امروزی است بپردازیم و در این میان چیزی بنام سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده بسیار بسیار مزخرف است چرا که نام این ارگان را باید سازمان حمایت از سرمایه های سرمایه داران می گذاشتند .
این از هدایای دولتی است که تمامی وزای ان یا از سرمایه داران هستند یا از منتخبین دکتر ترین دکتر های برنامه دکتر سلام
سرمايه داران و دلالان و دولتي هاي دروغگو
چندشب پيش بحث ماهواره پيش آمد و يكي از دوستان علت استفاده از آن در جامعه را دروغگويي دولت به مردم ميداند و ميگفت خبرهاي واقعي را از شبكه هاي بيگانه گوش ميكنم. البته ما داشتيم توجيه ش ميكرديم كه در كنار ديدن اخبار شبكه هاي ديگري هم ميبيني و باعث اختلاف در خانواده ميشود. ماهواره 95درصدش خرابكاري و بدآموزي است ولي ما بدتر از ماهواره كرده ايم و تبليغات پوچ و هيجان اور داريم
يكي ديگر از دوستان ميگفت تلويزيون ما فيلمهايي درست ميكند كه ياد بداموزي داره يا با واقعيت جامعه متفاوت است.
متاسفانه در اين ميان سكوت مراجع مرا ناراحت كرده.مانده ام چي جواب مردم بدهيم.
آیا این ماشین یا پول نقد با توجه به ماهیتشان حلال است؟
توجه کردید یه موقعی یه چیز تو تلوزیون بابا میشه که صدا سیما زوم میکنه رو اون مثلا هی موقع برنج یه موقع که درب و پنجره یه موقع کلا مایع ظرفشوییه خلاصه هر موقع یه چیزیه که مردم را سر گرم میکنه . چه خبر از حلزون که یه سال رو صورت مردم و رو اعصاب مردم رفتن و هیچ ترشحی از خودشون ندادن که الانتین داشته باشه که به سلامت خیلی ها ضربه زد و هیچ تاثیری هم نداشت محصولی که بدون رعایت حقوق مصرف کننده در رسانه ملی تبلیغ شد و همچنان داره میشه و این زمینه ساز بی اعتماد مردمی به این رسانه است