به گزارش گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران با اشاره به اینکه هیچ کمبودی در مایحتاج خانوادهها نیست، معتقد است که ارائه جوایز و طرز پخت برنج خارجی روند خرید را به سمت برنج غیرایرانی سوق داده است. اگرچه محمد آقاطاهر ادامه داد که بهدلیل نیاز به تجربه در پخت برنج ایرانی و ترغیب مردم با ارائه جوایز و با وجود آنکه فاصله قیمت برنج وارداتی و داخلی بسیار کاهش یافته است، میزان خرید برنج خارجی بیش از برنج داخلی است اما این همه ماجرا نیست چراکه دلالان و واردکنندگان برنجهای خارجی حاضر نیستند از سودهای میلیاردی واردات برنجهای خارجی بگذرند، بنابراین با ترفندهای فریبنده ازجمله پرداخت جوایز میلیونی در پی اغوای مردم و تغییر ذائقه ایرانیان هستند. رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در گفتوگو با تسنیم ادامه داد: با توجه به پایان یافتن فصل تابستان و ورود به مهرماه هیچ کمبودی در پی افزایش خرید و تامین نیاز فصل زمستان که در پاییز صورت میگیرد، رخ نخواهد داد. این فعال صنفی گفت: با نامهنگاریهای صورت گرفته زمان برخی تبلیغات و برنامههای زنده تلویزیونی که مراسم قرعهکشی جوایز برنج و چای خارجی را پوشش میدهند بسیار کاهش یافته است. آقاطاهر یادآور شد: در رابطه با حبوبات، روغن و شکر کمبودی وجود ندارد و تغییر قیمت آن منوط به تغییر نرخ و تعرفه واردات است.
داستان غمانگیز برنج ایرانی
این روزها صحبت کشاورزان بر سر این است که فروش برنجهای خارجی در فروشگاهها فروش برنج بومی را با مشکل روبهرو کرده است. به نظر میرسد روند تبلیغات برای فروش برنج خارجی در تلویزیون، رقابت فروش برنج داخلی با برنجهای خارجی را در بازارهای داخل ناعادلانه کرده و کمر بازار برنج داخلی را شکسته و اقبال عمومی به برنجهای تولید داخل را کم کرده است. شالیکاران گیلانی هر سال از اواسط زمستان برای تولید برنج، پا به شالیزارها میگذارند و اواخر تابستان هرسال دسترنجشان را از سفرههای طلایی شالیزارها جمع میکنند اما شالیکاران، هر سال، بعد از سفید کردن شلتوک در شالیکوبیها، گرفتار آشفتهبازار فروش برنج میشوند. آشفتهبازاری که با عرضه و تقاضای برنجهای خارجی، جای دسترنج شالیکاران را در غرفههای برنجفروشیها، تنگ کرده و سبب شده محصول تازه و خوشعطر و طعم شالیزارها هر سال در فصل دروی گیلان، روی دست شالیکاران بماند. صفرعلی، یکی از کشاورزان شهرستان رشت در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اینکه هماکنون شالیکاران برای سفید کردن شلتوکها در کارخانههای شالیکوبی بسر میبرند، افزود: اغلب صحبتهای کشاورزان، این روزها درباره فروش برنجهای خارجی در فروشگاههاست که فروش برنج بومی را با مشکل مواجه میکند.
وی با انتقاد از تبلیغ برنجهای خارجی در تلویزیون اضافه کرد: این تبلیغات کمر بازار برنج داخلی را شکسته و اقبال عمومی به برنجهای تولید داخل را کم کرده است.
در همین حال علیرضا شعباننژاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار کرد: در هر هکتار شالیزار به طور میانگین 5/2 تن برنج تولید میشود که با احتساب میانگین قیمت هر کیلو 6 هزار تومان، در صورت فروش تمام محصول یک هکتار، 15 میلیون تومان عاید شالیکار میشود و این درحالی است که تولید برنج به شیوه سنتی در هر هکتار برای شالیکاران 10 میلیون تومان هزینه دارد. وی اضافه کرد: تبلیغ دانههای بلند، خوشپخت بودن و قد کشیدن برنجهای وارداتی که سلامت آنها در هالهای از ابهام است، رقابت ارقام محلی برنج گیلان با برنج خارجی را ناعادلانه کرده است.
شعباننژاد خاطرنشان کرد: موسسات تحقیقاتی برای رسیدن به خودکفایی برنج پژوهشهای خود را روی بالا بردن کمیت برنج معطوف کرده و از کیفیت غافل ماندهاند که این امر سبب شده در ماراتن تصاحب بازار برنج از خارجیها عقب بمانیم. نجفی، استاندار گیلان در بازدید از کارخانجات برنجکوبی شهر رشت در گفتوگو با کشاورزان و کارخانهداران برنج، مسائل و مشکلات آنان بویژه رکود بازار برنج داخلی را شنید. استاندار گیلان با بیان اینکه از زمستان گذشته با ارسال نامه و رایزنیهای مختلف با وزارتخانههای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت خواستار جلوگیری از واردات برنج در زمان دروی این محصول و افزایش تعرفه واردات شده بود، افزود: در پی گزارش استانداران استانهای شمالی از جمله مازندران و گیلان درباره بازار راکد فروش محصول برنج کشاورزان، مقرر شد سازمان تعاون روستایی نسبت به خرید توافقی برنج از کشاورزان، اقدام و شرکت بازرگانی دولتی نیز از عرضه برنج وارداتی در بازار خودداری کند.
منبع: وطن امروز