به گزارش گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»، بدست آوردن بسیاری از مشاغل مستلزم حضور در مصاحبه شغلی است و البته مصاحبه های شغلی نیز بایدها و نبایدهای مخصوص به خود را دارند. موارد زیر آن دسته از اموری هستند که نباید در مصاحبه شغلی انجام دهید، چرا که در غیر اینصورت، احتمال استخدام شدن شما به شدت کاهش خواهد یافت.
1) نیم ساعت زودتر به محل مصاحبه نروید چرا که در اینصورت کارفرما برای سریع به پایان رساندن کاری که بدان مشغول است تحت فشار قرار می گیرد. 5 دقیقه زودتر رفتن، کافی است.
2) هنگام مصاحبه، صورت خود را لمس نکنید و دستتان را داخل موهایتان نبرید. شاید این حرکت به نظر کارفرما زننده بیاید.
3) اگر آدرس ای میل کارفرما را دارید، پس از مصاحبه، برای او نامه تشکر بفرستید و البته برای این کار بیشتر از 24 ساعت صبر نکنید. فرستادن نامه تشکر یک هفته پس از مصاحبه، هیچ لطفی ندارد.
4) در مورد اینکه پدرتان چقدر موفق است صحبت نکنید. در اینصورت احتمالا کارفرما گمان می کند که تاکنون نیز هر موفقیتی داشته اید به خاطر کمک پدرتان بوده است.
5) به خوشایند بودن بوی دهان توجه کنید. دهان بد بو می تواند اولین نشانه منفی برای کارفرما باشد.
6) به کار بردن عباراتی مانند "هنوز نمی دانم که از زندگی چی می خواهم" باعث خواهد شد تا روزهای بعدی نیز به دنبال کار بگردید.
7) اگر کارفرما از شما پرسید که چه روزنامه یا مجلاتی را می خوانید، از به کار بردن نام روزنامه های مشهور که همه آن ها را می خوانند خودداری کنید. بهتر است کمی خلاق باشید و روزنامه هایی را نام ببرید که کنجکاوی کارفرما را تحریک کند.
8) در مورد دیگر افرادی که برای مصاحبه شغلی در آنجا حضور دارند، نه سوالی بپرسید و نه اظهارنظر کنید.
9) حداقل 20 دقیقه در مورد شرکت یا کسب و کاری که برای مصاحبه به آنجا رفته اید، تحقیق کنید چرا که به احتمال زیاد از شما خواهند پرسید که چرا آنجا را برای اشتغال انتخاب کرده اید.
10) در انتهای مصاحبه احتمالا کارفرما از شما خواهد پرسید که آیا سوالی دارید یا خیر. در این مواقع سعی کنید حداقل یک سوال بپرسید. البته پرسیدن سوال بی ربط به شغل نیز کمکی به شما نخواهد کرد. همچنین از پرسیدن سوال هایی مانند میزان راحتی کار پرهیز کنید. از همان اول این پیام را به کارفرما ندهید که به درد روزهای سخت نمی خورید.
11) در مورد کارفرمایان پیشین خود بدگویی نکنید. چنین کاری نه تنها کمکی به استخدام شدن شما نمی کند بلکه احتمالا زنگ خطر را برای کارفرمای جدید به صدا در خواهد آورد.
منبع: باشگاه خبرنگاران