به گزارش گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»، «فروش فوری کلیه»، «فروش کلیه+O» و «کلیهفروشی 24ساله سالم، ورزشکار» همگی نمونههایی از آگهیهای مرسوم فروش کلیه است که بارها نمونههای آن را در حوالی انجمن حمایت از بیماران کلیوی یا برخی مراکز درمانی خاص مشاهده کردهایم اما آنچه که این روزها تنور بازار فروش کلیه را داغتر کرده است بازشدن پای آگهیهای تبلیغاتی خرید و فروش کلیه به فضای مجازی است. یعنی همان آگهیهایی که تا پیش از این بر در و دیوار و پیادهروهای محل تردد بیماران کلیوی نصب شده بود هماکنون به شیوهای سادهتر و صد البته بهروزتر در فضای مجازی و در وبسایتها و وبلاگهایی که برای این منظور طراحی شده قابل مشاهده است و روزانه در معرض بازدید هزاران کاربر قرار میگیرد؛ موضوعی که زمینه ساز نفوذ کلاهبرداران و شیادان شده است تا از نیاز و شرایط اورژانسی بیماران نهایت استفاده را برده و دام اخاذی خود را پهن کنند.
آپدیت شدن بازار کلیه
به نظر میرسد پیشرفت دنیای ارتباطات و استفاده از فناوریهای جدید اطلاعاتی در بازار خرید و فروش کلیه تاثیرگذاشته و متقاضیان و فروشندگان کلیه هم از فناوریهای روز عقب نمانده و با طراحی وبلاگها و ایجاد صفحات مجازی در دنیای اینترنت بازار خرید و فروش مجازی کلیه را به راه انداختهاند. اگر سری به دنیای مجازی بزنید و کلیدواژههایی مانند کلیه و خرید و فروش را جستوجو کنید، فهرستی از صفحات اینترنتی پیش روی شما قرار میگیرد که همگی مشغول تجارت کلیه هستند و به قول معروف بازار این کسب و کار بهطور کامل بهروز شده است. سایتها و وبلاگهایی که با عناوین خرید و فروش کلیه یا مضامینی شبیه به این موضوع طراحی شدهاند آزادانه در فضای مجازی بازار سیاه نقل و انتقال کلیه را به راه انداختهاند و با استفاده از تبلیغات فراوان یا جلوهها و تکنیکهای بصری جلب مخاطب، سعی دارند کسب و کار خود را سکه کنند.
نبض بازار کلیه در وبلاگها میتپد
رایگان بودن، سادگی و نیازمند نبودن به دانش برنامهنویسی برای طراحی وبلاگ از جمله مهمترین دلایل گسترش وبلاگهای خرید و فروش کلیه است چرا که طراحی سایت علاوه بر هزینه نیاز به دانش و مهارت برای طراحی دارد از این جهت افراد و واسطهها به طراحی وبلاگ روی آورده و بهسادگی سهمی از بازار خرید و فروش کلیه را تصاحب میکنند. هر چند در معرفی این وبلاگها صحبت از یاریرساندن به بیماران و انجام امور خداپسندانه هم دیده میشود اما مبالغ رد و بدل شده و ارقام پیشنهادی فروشندگان و تغییرات سریع تعداد آگهیها همگی گویای رونق و وجود مشتریان پر و پا قرص در این بازار است که تنور آن را گردانندگان وبلاگها داغ میکنند. حتی اگر فرضیه یاری رساندن به بیماران را در راهاندازی این صفحات قبول داشته باشیم باز هم نمیتوان این بازار را از وجود دلالان و واسطهها در امان دانست چرا که هیچ کنترلی برای درج آگهی وجود ندارد و افراد سودجو و دلال هم میتوانند با درج آگهی و اعلام شماره تماس خود راه نفوذشان به این بازار را باز نگه دارند.
سوءاستفاده از نیاز بیماران
این درحالی است که افراد بیمار و نیازمند پیوند کلیه برای انجام عمل پیوند به هر دری میزنند و در این مسیر هر نوع پیشنهاد و راهکاری را به دلیل احتیاجی که دارند امتحان میکنند. طبیعی است سرک کشیدن به اینترنت و جستوجو در فضای مجازی هم بسیار ساده و در دسترس است و از چشم بیماران پیوندی و خانوادههای آنها دور نمیماند و همین موضوع میتواند آنها را به ورطه کلاهبرداری بکشاند چراکه از یک سو بهدلیل نیاز مجبور به اطمینان به فضای مجازی هستند و از طرف دیگر به غیر از یک شماره تلفن اعتباری مدرک شناسایی دیگری در دست ندارند و مشخص نیست که در حقیقت با چه کسی طرف هستند؛ یک فروشنده واقعی کلیه یا یک کلاهبردار؟
تبلیغ وبلاگهای فروش کلیه در بیمارستانها
به راه افتادن بازار مجازی خرید و فروش کلیه که تبلیغات آنها را میتوان روی در و دیوار برخی از بیمارستانها و مراکز درمانی بیماران کلیوی و دیالیزی هم مشاهده کرد بهدلیل نبود نظارت و مشکلبودن ردیابی طراحان آنها، بستری را برای ورود سودجویان به این فضا مهیا کرده تا با سوءاستفاده از نیاز مالی فروشندگان و سوءاستفاده از اضطرار بیماران پیوندی مشغول اخاذی از هر دوطرف شوند. از دیگر مشکلاتی که راهاندازی وبلاگهای خرید و فروش کلیه در پی داشته است میتوان به ایجاد مزاحمت برای خانمها اشاره کرد. وبلاگهای خرید و فروش کلیه به این شکل طراحی شده است که در یک بخش افرادی که خریدار کلیه هستند میتوانند ثبت نام کنند و مشخصات بیمار و کلیه درخواستی خود را وارد کنند و در بخش دیگر صفحات مربوط به متقاضیان فروش قرار دارد یعنی افرادی که به دلیل نیاز مالی قصد فروش کلیه خود را دارند میتوانند با ارائه شرح مختصری از وضعیت جسمانی و شرایط زندگی خود مبلغی را برای فروش کلیه پیشنهاد دهند و آگهی خود را ثبت کنند. همین موضوع زمینهساز ایجاد مزاحمت برای خانمهای فروشنده کلیه است چرا که برخی افراد با خواندن شرح زندگی آنها و آگاه شدن از نیاز مالیشان از شماره تلفن مندرج در آگهی برای ایجاد مزاحمت استفاده میکنند.
خدمت بیچون و چرا به بازار سیاه
با تاملی اندک بر شیوه کارکرد و فعالیت وبسایتها و وبلاگهای خرید و فروش کلیه بهخوبی میتوان متوجه شد این صفحات اینترنتی با هر نیتی که به راه افتاده باشند هماکنون در خدمت بازار سیاه این تجارت هستند چرا که اگر فردی با نیت نیکوکاری قصد اهدای کلیه خود را داشته باشد به طور حتم از مسیر قانونی و از راه انجمن حمایت از بیماران کلیوی نیت خود را عملی خواهد کرد و نه از مسیر اینترنت. بنابراین آگهیهای خرید و فروش کلیه که بر فضای مجازی نصب شده است بیش از آنکه باری را از دوش بیماران کلیوی برداشته باشد مجالی را برای شیادان این بازار فراهم آورده است. به هر روی این موضوع که در جامعه کنونی ما افرادی به دلیل نیاز شدید مالی یا مشکلاتی مانند اعتیاد تا جایی پیشرفتهاند که حاضر به فروش قسمتی از بدن خود هستند، جزو حقایق اجتماع است. از سوی دیگر نیاز بیمارن کلیوی به پیوند کلیه هم حقیقتی است که باید در نظر گرفته شود بر این اساس بازار خرید و فروش کلیه را نمیتوان منکر شد یا امیدی به کاهش تقاضا در این بازار داشت چرا که براساس آمارهای موجود شمار بیماران دیالیزی در کشور رو به رشد است و از این جهت حال و روز آینده این بازار به طور حتم پررونقتر خواهد بود. از این جهت به نظر میرسد لازم است سازوکار نوینی برای نظارت بر خرید و فروش کلیه تدوین شود و با در نظر گرفتن تمهیداتی خاص دست واسطهها را از این بازار کوتاه کرد. راهکاری که علاوه بر تامین نظر نیکوکاران و خیران که بدون چشمداشت مالی عضوی از بدن خود را اهدا میکنند، بتواند با ساماندهی و شناسایی بیماران نیازمند پیوند و همچنین افرادی که در قبال دریافت وجه حاضر به این کار میشوند راه نفوذ اخاذان و شیادان را مسدود کند.
منبع: وطن امروز