به گزارش گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»، تا دیروز گفتن این نکته که داعش اساسا پدیدهای طراحی شده در آمریکاست، تئوری توطئه تلقی میشد اما حالا وقتی رئیس کل تشکیلات جاسوسی انگلیسی اینتلیجنس سرویس انگشت اتهام حمایت از این جنایتکاران را به سمت شرکتهای فناوری پیشرفته در ایالات متحده دراز میکند، آنگاه دیگر نمیتوان در حقیقت آمریکایی بودن داعش شک کرد. رابرت هنیگان، رئیس جدید سازمان اطلاعات مرکزی انگلیس(آژانس اطلاعاتی GCHQ) شماری از شرکتهای فناوری اطلاعات آمریکایی را متهم کرد که به «شبکههای فرماندهی و کنترل» تروریستها تبدیل شدهاند.
او البته دولت واشنگتن را مستقیما زیر سوال نبرد اما با متهم کردن شبکههای اجتماعی مثل گوگل، فیسبوک، توئیتر، یوتیوب و واتسآپ به دست داشتن در تروریسم به بهانه فعالیت در حوزه خصوصی گفت؛ خصوصی کاری یک حق مطلق نیست. پیشتر هم شنیده شده بود که این شبکههای اجتماعی همانگونه که به طور یکجانبه با سازمان سیا همکاری میکنند، خدمات خاصی را نیز به تروریستهای داعش ارائه میدهند به طوری که اگر در دهه اول قرن بیست و یکم برخی شبکههای عربی و سعودی رابط گروههای تروریستی دستساز آمریکا مثل القاعده با افکار عمومی محسوب میشدند، حالا تروریستهای داعشی به طور بیواسطه از طریق شبکههای مختلف اجتماعی، جنایات و افکار ضد بشری خود را رسانهای میکنند. به گفته هنیگان، القاعده و تروریستهایش در گذشته از اینترنت به عنوان محلی برای انتشار مطالب خود به صورت ناشناس استفاده میکردند اما داعش و عناصرش از شبکههای اجتماعی به صورت مستقیم برای رساندن پیام خود به زبانی که همطیفهایشان میفهمند، استفاده میکنند. هنیگان همچنین میگوید: «شرکتهای بزرگ مانند شبکههای اجتماعی فیسبوک و توئیتر به شبکههای فرماندهی و کنترل تروریستها و جنایتکاران تبدیل شده است. عناصر داعش در عراق و سوریه از این شبکهها برای ارعاب مردم و جذب عناصر جدید در گوشه و کنار دنیا استفاده میکنند».البته بهزعم رئیس کل سازمان اطلاعات انگلیس، افشاگریهای ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا به شبکههای تروریستی کمک کرده است.
توئیتر، شیپور جنگ فرزندان یزید
گروهک تروریستی داعش، به سرکردگی البغدادی، تاکنون از تاکتیکهای زیادی در مواجهه با دشمنان خود رونمایی کرده است که یکی از مهمترین آنها را میتوان استفاده از ارعاب و ترساندن مردم عادی کوچه و بازار دانست، تاکتیکی که شاید در مناطقی چون شمال عراق و بخشهایی از سوریه جواب داد اما در برابر مردمی چون مردم ایران، جز یک بازی کودکانه بیش نبود و خود داعشیون این مهم را بهتر از هر کسی میدانند که باید با چه کسی درافتند. از این رو یکی از تکنیکهایی که داعش در جهت اشاعه و تنفیذ ترس به قلب مردم از آن استفاده میکند توئیت کردن اقدامات سبوعانه و ارسال اخبار حملاتشان در وبسایت توئیتر است. نگاهی خلاصه به پروپاگاندای اصحاب داعش در توئیتر، ما را با وضعیت کنونی این شیاطین آشنا خواهد کرد. مدل نخست: بررسیها و مشاهدات انجام شده روی صفحات توئیتری یاران اینترنتی داعش نشان از نوعی تقسیم کار میان آنان دارد به طوری که عدهای با استفاده از تصاویر و افکتهای تصویری همراه با آیات قرآن و دیگر ابزارهای تحریککننده به دنبال جذب نیرو برای داعشیون هستند. اقدام این دسته مانند قرآن سر نیزه کردن یاران معاویه در جنگ صفین است که فقط بیبصیرتان دور از ولایت، از این حیله شکست خواهند خورد. مدل دوم: عدهای دیگر تنها به ارسال اخبار پیشرویهای این گروهک تروریستی میپردازند. مدل سوم: عدهای هم در جهت ارعاب مخاطب، تصاویر و اخبار قربانیان داعش را منتشر میکنند. این سه گروه تبلیغاتی که بسان شیپورچیان جنگی تروریستهای داعشی عمل میکنند ابتدا به زبان انگلیسی و در حجمی بسیار کمتر از آن به زبان عربی اقدام به ارسال توئیتهای خود میکنند البته هر حساب کاربری توئیتر که در خدمتشان است مدتی به ارسال اخبار ادامه داده سپس به طور ناگهانی از کار میافتد، در حالی که با پایان یافتن عمر یک حساب کاربری داعشی در توئیتر، یک حساب دیگر فعال میشود.
منبع: وطن امروز