به گزارش خبرنگار علمی "خبرگزاری دانشجو"، در نشست "رسانه و بازیهای رایانهای" که با حضور حسن کریمی قدوسی، قائم مقام بنیاد ملی بازیهای رایانهای و هادی کافی سخنگوی این بنیاد برگزار شد، کافی یادآور شد: رسانه یکی از ابزارهای مهمی است که کمک زیادی به فرهنگ میکند و میتواند بستر خوبی برای ارائه محصولات فرهنگی ایجاد کند.
وی افزود: حوزه رسانه در کشور ما خوب جلو آمده است و میبینیم که رسانهای مانند صداوسیما سرمایه گذاری کرده و بودجههایش را از منابع خبری و صاحبان آگهی تامین میکند اما در عرصههای فرهنگی، به عنوان کنشگر عمل میکند. با اینحال برای سینما و حوزههای مشابه رسانه وجود دارد اما برای بازیهای رایانهای نه.
کافی ادامه داد: در دهه اخیر کشور ما وارد عرصه تولید بازیهای رایانهای شده است. نمیخواهم درباره اثرگذاری این حوزه و اینکه چقدر کاربرد دارد، صحبت کنیم. حوزه بازیهای رایانهای یکی از اثرگذارترین رسانهها در کشور است. اما رسانههای ما با این نگاه که بازیهای رایانهای کاربردی برای فرهنگ هستند، به آن نگاه نکردهاند و در نتیجه این صنعت تا این لحظه با دست خالی جلو آمده است.
در ادامه حسن کریمی تاکید کرد: در حال حاضر از نظر تولید بازیهای رایانهای، کشور ما در خاورمیانه اول است اما برای تبدیل شدن به یک قطب تولید در این حوزه باید چندین کار انجام داد. وضعیت بازار بازیهای رایانهای خراب است، شاید نهاد یا رسانهای نداشته باشیم که روی بازیهای رایانهای کار کند اما در حوزههای دیگر رسانه وجود دارد. ممکن است انتشار مجله سخت باشد ولی سایتی هم وجود ندارد که بازیهای رایانهای ایرانی را پوشش دهد. ما سایتهای خبری پربازدیدی داریم که برخیهایشان جزو پربازدیدهای الکسا هستند و اگر بخواهند در این حوزه کار کنند حتما این ظرفیت وجود دارد که روزانه اخباری در این زمینه کار کنند.
وی ادامه داد: یک نکته مهم که باید اتفاق بیفتد این است مشخص شدن نسبت کیفیت و قیمت بازیهای ایرانی و خارجی است. به عنوان مثال بازی خارجی فیفا مثلا 4 هزار تومان به فروش میرسد در حالی که بازیهای خارجی از یک دلار تا 100 دلار قیمت گذاری میشود ولی بازیهای ایرانی با توجه به همان فیفای 4 هزار تومانی قیمت گذاری میشود. اولین کاری که بنیاد ملی بازیهای رایانهای میخواهد انجام بدهد همین مشخص کردن نسبت قیمت و کیفیت بازی است. امیدواریم طی یک سال آینده وضعیت خوبی ایجاد شود تا بازی ایرانی بتواند با بازیهای خارجی رقابت کند.
قائم مقام بنیاد ملی بازیهای رایانهای ادامه داد: مسئله دیگر توزیع دیجیتالی بازیهاست. توزیع سنتی در حال از بین رفتن است و در حال حاضر حدود 60 درصد فروش بازیهای خارجی دیجیتالی است بالاخره ما هم باید استارت این کار را بزنیم و پلتفرم فروش دیجیتالی بازیها را راه بیندازیم.
وی افزود: همچنین یک سری اهرم قدرت مانند هولوگرام و دادن مجوز به بازیهای خارجی وجود دارد که سعی داریم استفاده از آنها را قانونی کنیم. اگر از بازیهای خارجی گمرک دریافت شود هزینه آن روی فروش اثر میگذارد و قیمت بازی خارجی بیشتر میشود. همچنین قرار است صندوق حمایتی هم تشکیل بدهیم که در 3 مرحله انجام میشود و در حال حاضر در مرحله سوم آن قرار داریم. وجههایی که از محل عوارض دریافت میشود به این صندوق واریز خواهد شد.
کریمی ادامه داد: باید کنترل بیشتری روی بازار وجود داشته باشد. تا همکاری خوبی با نیروی انتظامی نداشته باشیم هیچ کدام از برنامهها به نتیجه نمیرسد. اگر نظارت به بنیاد برگردد، برنامههای در این زمینه خواهیم داشت.
وی با تاکید بر تشکیل صنف بازیسازان افزود: در حال حاضر بازیسازی در ایران یک شغل موجه نیست. در کشورمان هر کاری که بخواهد به نتیجه برسد باید به صورت صنفی جلو برود. تشکیل صنف منجر به دیده شدن بازیسازان میشود. با کسانی که خواستار تشکیل صنف بودند چندین جلسه گذاشتیم. صنعت بازی در ایران ترناول خیلی محدودی دارد ولی با این حال سر همین هم دعوا است. بنابراین همه باید دست به دست هم بدهیم که 5 سال دیگر نه سینما و تلویزیون ما که بازیهای ما دیده شود.
وی گفت: در نمایشگاهی در آلمان وقتی محصولاتمان را عرضه کردیم مخاطبان تعجب زیادی کردند و از ما میپرسیدند این بازی ها را شما تولید کردید؟ در فرانسه هم همینطور بود. بنابراین بد نیست بدانیم از نظر تولید بازی در منطقه بسیار جلوییم. اگر بازی سازها جلو بیایند و اختلافات را کنار بگذارند می توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم.