محمدحسین قاسمی تهیه کننده فیلم شیار 143 در گفتگو با خبرنگارسینما و تلویزیون"خبرگزاری دانشجو"، در خصوص زمان اکران این فیلم در سینماهای کشورگفت: اگرچه اکنون زمان سرد سینماست ولی شیار 143 گرم است . این فیلم حضور خود را جشنوارههای بین المللی با "کن" شروع کرد و پس از آن با شرکت در سایر جشنوارهها چون بوسان،سنگاپورو... در حال طی مسیر خود است.
وی با اشاره تفاوت فیلم شیار 143 با سایر آثار ساخته شده در حوزه دفاع مقدس اظهار داشت: بیشتر فیلم های دفاع مقدس فرامتنی است یعنی مخاطب باید یک عقبه ذهنی در خصوص موضوع داشته باشد این امر موجب میشود مخاطب بین المللی نتواند با فیلم ارتباط خوبی برقرار کند، اما شیار 143 تاریخ یک ملت را میگوید. بخشی از تاریخ ما، پس از انقلاب، شروع جنگ تا قطعنامه 598 و بازگشت آزادگان را روایت میکند که میتواند یک ابلاغ خوب از تاریخ بعد از انقلاب ما باشد.
تهیه کننده شیار 143 با اشاره به بازخوردهای این فیلم در جشنواره های بین المللی افزود: به دلیل نگاه انسانی که در شیار 143 وجود دارد بازخوردهای مثبتی بوده است . در "کن" مخاطبین ما که افراد خاص سینما بودند بسیار متاثر شدند. فردی از امریکای جنوبی میگفت من مادر شیمایی را دیدم و بسیار متاثر شده بود.
وی در ادامه تاکید کرد: شیار 143 فراملی است و فضا و جهان خاص خود را میسازد. و چون به عقبه ذهنی مخاطب اکتفا نمیکند برای شخصی که حتی شناختی از پیشینه و تاریخ فیلم را ندارد، به خوبی پیش ببرد.
نرگس آبیار کارگردان این فیلم سینمایی در ادامه با اشاره به مرز بین انتقاد و تخریب در سینما گفت : به طور قطع سینمای اجتماعی کارش ایجاد چالش و نشان دادن آسیبها و ناهنجاریهای جامعه است. بنابراین به مسائلی میپردازد که جامعه را دچار مشکل کرده است.
وی افزود: در اینجا نوع پرداخت فیلمساز بسیار مهم است که مخاطب پس از دیدن مشکلات و ناهنجاریهای جامعه احساس یاس و ناامیدی نکند. او نباید احساس کند که در جامعه ویران زندگی میکند که هیچ برون رفتی از آن وجود ندارد.
آبیاردر پایان تاکید کرد: اگر فیلم اجتماعی میسازیم و مردم را به چالش دعوت میکنیم، باید نگاه امید بخشی را در سراسر فیلم لحاظ کنیم.