به گزارش گروه فضای مجازی«خبرگزاری دانشجو»، کارآفرینان و سازمانهای کارآفرین همواره در حاشیه شرایط رقابتی خود عمل میکنند، بیشتر بر منابع خود تمرکز میکنند و به آنچه که نمیدانند، بیشتر از آنچه که میدانند توجه دارند (مانند سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه).
آنها خودشان را نه با استانداردهای گذشته، بلکه با دیدگاههای آینده میسنجند و اجازه نمیدهند، مسائل گذشته، آینده آنها را محدود کند و واقعیت آن است که وقتی کاری درگذشته انجام نشده، نمیتواند در آینده کاربردی داشته باشد.
بنابراین یک سازمان کارآفرین آماده و قادر است تا خود را با محیط متغیر خارج از سازمان تطبیق دهد.
امروز سازمانها با هزاران نوع تغییر مواجه هستند و به دلیل ظهور بازارهای جهانی تغییری بنیادی در عرصه اقتصادی رخ داده است؛ جامعه از طرق گوناگون رو به تغییر است که به شدت بر کسب و کار اثر میگذارد. فناوری نیز محکوم به تغییر است، مثلاً تراشههای کامپیوتری دیروز که زمانی یک معجزه تصور میشدند، اکنون بسیار رایج هستند و ابررسانهها که امروزه وجودشان حیرتانگیز است، فردا یک فناوری جدید را به همراه خواهند داشت و قاعده تغییر و استقبال از آن در مبانی ارزشی بسیار مورد تاکید است تا جایی که حضرت امام علی (ع) هر گونه سستی و سهلانگاری و عقب ماندن از زمان تحول را نکوهش نموده و میفرماید: «هر کس تسلیم و سستی و سهلانگاری در کارها و فعالیتها را پیش رو بگیرد حق خود و دیگران را تباه میسازد.»
از طرفی این تغییرات و تحولات روز افزون در طول زمان باعث ایجاد مسیرهای جدید خواهند شد. سازمانهای کارآفرین میدانند که مسیرهای گذشته به ورشکستگی آنها منجر میشوند، بنابراین تغییر یک فرصت است نه یک تهدید، ایجاد یک سازمان کارآفرین فرآیند سادهای نیست.باید به کل سازمان، چگونگی فعالیت گروهها در آن و نهایتاً کارآفرینان سازمانهای بزرگ توجه کرد.
کارآفرینی سازمانی نه تنها نیازمند تمرکز بر اهداف و رویههای کیفی و کمی است، بلکه بر افراد و نتایج نیز تمرکز دارد.
این امر نیازمند نگرشی متفاوت در قبال کارمندان است زیرا در اغلب موارد کارمندان واقعا زیردست نیستند در بسیاری موارد، کارمندان کلید سازگاری و تغییری موفق هستند زیرا اطلاعات لازم برای تغییر کارآمد را در اختیار دارند. ایجاد یک سازمان کارآفرین نیازمند توجه بیشتر به آینده است تا گذشته.
در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، توجه به کارکنان و توسعه کار آفرینی ، از محورهای اصلی برنامهها در نظر گرفته میشود و در حال حاضر می توان گفت موجی از کار آفرینی در دنیا بوجود آمده است.
هجوم همزمان به سوی کار آفرینی و تأکید شرکتها و سازمان ها بر نوآوری برای بقا موجب هدایت فعالیت های کارآفرینانه به درون شرکتها و سازمان ها شد از سویی سازمانهای عصر حاضر با تحولات و تهدید های گسترده ی ملی ، منطقه ای و بین المللی رو به رو هستند و تضمین تداوم حیات آنها نیازمند یافتن راه حل ها و روش های جدید مقابله با مشکلات است که به نوع آوری، ابداع، خلق محصولات یا خدمات، فرایندها و روشهای جدید وابستگی زیادی دارد.
از یک سو سازمان های عصر حاضر به کارآفرینی سازمانی به دلیل نقشی که در تقویت موقعیت رقابتی سازمانها ایفا میکند، توجه خاصی داشتند زیرا همه سازمانها برای بقا نیازمند اندیشه های نو و نظرات بدیع و تازهاند و افکار و نظرات جدید همچون روحی در کالبد سازمان روییده می شوند و آن را از نیستی و فنا نجات می دهند از سوی دیگر به عقیده بسیاری از صاحب نظران یکی از مهمترین عوامل توسعه نیافتگی کشورمان، فقدان کار تیمی است.
به اذعان آنان با توجه به تدوین برنامههای جامع و بلند مدت توسط دولت و سازمان های دولتی به علت ضعف کار تیمی شرکتها و سازمانها کشور نتوانسته است راه پویایی و پیشرفت را در سطح عالی بپیماید و به سطح توسعه جهانی برسد.
یکی از دلایل آنها برای اثبات ادعای خود مقایسه کشورمان با ژاپن است آنها میگویند با اینکه فرایند تجدد گرایی در ژاپن با ایران همزمان شروع شده نوسازی هر دو کشور با هم تقارن داشته است .
ژاپنیها روز به روز موفقتر شدند و ما همچنان گرفتار دور تسلسل شدیم به باور کارشناسان توجه به کار تیمی یکی از عمده دلایل پیشرفت و ترقی ژاپن بوده است .
در این خصوص اگرچه برخی از محققان بیان می کردند که کارآفرینی و دیوان سالاری حاکم بر سازمانها (همچون بسیاری از سازمان های دولتی) دارای ماهیت متناقض است و نمیتوان هر دو را در یک ساختار اعمال کرد اما برخی دیگر از محققان به تشریح چگونگی ایجاد سازمان های کارآفرینانه در چهار چوب کارهای تیمی پرداختند و معتقد بودند در زندگی ژاپنی تیم و عضویت در آن اهمیت ویژه ای دارد در فرهنگ آنان فرد در برابر جمع اهمیت چندانی نداشته و نظر جمع، از جایگاه ویژهای برخوردار است.
قدرت و اعتماد جمعی همان طور که موجب یکهتازی ژاپنیها شده است می تواند زمینه پیشرفت و ترقی دیگر کشور ها را نیز فراهم آورد.
کشورهای اروپایی و آمریکایی هم با توجه به تجربه ژاپن به بستر سازی و نهادینه کردن فرهنگ تیمی روی آوردهاند، مدیران دریافتند که تیم ها در مقایسه با سازمان های سنتی ، دارای قدرت و انعطاف بیشتری بوده و در برابر تغییرات بهتر پاسخگو هستند آنها با روی آوردن به تیم و روش های بسط کار تیمی توانسته اند پیشرفت قابل توجهی به دست آورند.
کار آفرینی حاصل رفتار با تشریک مساعی است که در هر سازمان و ملتی و در هر اندازه ای بسیار مهم است .
کارآفرینی از خلق ارزشها توسط مردم و سازمانهایی که با یکدیگر کار می کنند،از طریق به کارگیری خلاقیت ،سخت کوشی و تمایل به خطرپذیری حاصل میشود.
کار تیمی با توجه به توان بالقوهای که در حوزههای مختلف فعالیتی و کارآفرینی و نوآوری دارد و ظرفیتها و قابلیتهای موجود تیم را می توان در حوزه های مختلف برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده بکار گرفت.
منبع: فارس