به گزارش گروه فضای مجازی«خبرگزاری دانشجو»، مهمترین انگیزهای که در محیط کاری ما را به بهتر، درستتر و دقیقتر کار کردن وامیدارد بدون شک پیشرفت کاری و به دست آوردن جایگاهی بالاتر در رتبهبندی سازمانی است.
سختکوشی، احساس مسئولیت، وظیفهشناسی، ارتقا بخشیدن به تواناییها و ظرفیتهای حرفهای، از جمله عوامل مؤثری است که میتواند در روند دستیابی به ترفیع شغلی مؤثر باشد، اما آنچه در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است میزان آگاهی ما از سیاستهای کاری شرکت و همچنین انگیزه و علاقهمان برای به دست آوردن موقعیت بالاتر حرفهای است.
بیشک این مدیران هستند که تصمیم نهایی را در مورد ترفیع کارمندان و ارتقا شغلیشان میگیرند اما گاهی بد نیست که به آنان یادآوری کرد که هماکنون نیز میتواند زمان مناسبی برای برخی تغییر و تحولات شغلی باشد.
در ادامه با چند نکته کلیدی کاری آشنا خواهید شد که میتواند به شما در به دست آوردن پستی بالاتر یاری رساند.
چرا تقاضای ترفیع کنیم؟
چنانچه مدتزمان زیادی است که در پست ثابتی مشغول به کار هستید آرزوی داشتن پست و در نتیجه درآمد بالاتری را دارید، برای به دست آوردن پست بالاتر، تقاضا کنید. آنچه نباید در این زمینه فراموش کنید این است که اشتغال طولانیمدت در یک موقعیت شغلی ثابت الزاماً دلیلی درست و منطقی برای ارتقا موقعیت نیست. تسلط و آشنایی کامل با جزئیات کاری و درعینحال کسب توانایی و شایستگیهای جدید است که باعث میشود شما انتظار موقعیت کاری بهتری را داشته باشید.
چه زمانی درخواست ترفیع کنیم؟
بهترین زمان برای درخواست ترفیع، موعد قرارداد کاری شما و یا آغاز سال جدید است. در این زمان است که میتوانید با ارائه گزارشی منصفانه از آنچه در طول سال انجام دادهاید، با اشاره به موقعیتها و همچنین شکستهایتان، اهدافی که به آن نائل شدهاید و آنچه برای سال آینده در ذهن دارید، تواناییهایی که به دست آورده و یا درصدد کسبشان هستید از مدیرتان درخواست ارتقا شغلی داشته باشید. چنانچه شرکتی که در آن به کار مشغول هستید درصدد استخدام نیروی کار جدیدی است و شما گمان میکنید شایستگیهای لازم را برای به دست آوردن پست جدید را دارید، فرصت را از دست نداده و با مدیرتان یک قرار کاری بگذارید.
چگونه تقاضای ترفیع کنیم؟
صحبت رودررو با مدیر بخشی که در آن کار میکنید، بهترین موقعیت برای درخواست پستی بالاتر است. در زمان ملاقاتی که برای شما در نظر گرفته شده است بهوضوح توضیح دهید که چرا مایل به داشتن پست خاصی هستید. از موقعیت کاری که مد نظرتان است چه میدانید و چه برنامهای برای گسترش و بهینهسازی کارتان دارد. تواناییها و قابلیتهایتان را تشریح کنید و خود را آماده تصاحب کار در اولین زمان ممکن نشان دهید. چنانچه میتوانید، مدارک لازمی را که بر پیشرفت کاری شما دلالت دارد، از قبل آماده کرده و درزمان مناسب ارائه دهید.
از چه کارهایی بپرهیزید؟
-شکایت و ناله نکنید.
،هرگز خودتان را محتاج و درمانده نشان دهید. از بالا بودن اجاره خانه، گران شدن گوشت و مرغ، مشکلات خانوادگی، صحبت نکنید. به یاد داشته باشید تصمیم مدیرتان در مورد ترفیع شغلی شما به مشکلات بیرون از محل کارتان وابسته نیست. شکایت و غر زدن فراوان حتی میتواند نظر مدیرتان را در مورد ترفیع شغلی شما عوض کند.
-خودتان را با کسی مقایسه نکنید.
هرگز نگویید آقا و یا خانم فلانی بعد از 6 ماه ترفیع گرفته و یا بیشتر از من حقوق میگیرد. این انتخاب مدیر شما است که هر کدام از کارمندان در چه پستی کار کنند و چه زمانی ترفیع بگیرند. به جای تخریب و مقایسه از نکات مثبتی بگویید که میتواند به روند رو به رشد شرکت کمک کند.
-در آخر اینکه شرکت را مدیون خود نشان ندهید.
هرگز نگویید که بهواسطه من این شرکت میلیونها پول به دست آورده و من همچنان در پست قبلی و با حقوق اندک کار میکنم. مطرح کردن چنین صحبتهایی به ترفیع شغلی شما نمیانجامد اما میتواند به اخراجتان منجر شود.
منبع: بازارخبر