به گزارش خبرنگار"خبرگزاری دانشجو" از مشهد، سعید شعرباف روز گذشته در مناظره "دانشگاه زنده است" که توسط سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، 16 آذر را نمادی زیبا دانست و گفت: واقعیت این است که پایه مبارزات دانشگاه مبارزه با بزرگترین ظلم بود و معتقد بود نباید تنها فریاد زد؛ بلکه باید از خون مایه گذاشت و همین کار را کرد.
وی با اشاره به اینکه پس از 16 آذر ماه سال 32 راه دانشجویان شهید شده ادامه یافت به گونهای که علمالهدیها و شهید شهریاریها و احمدی روشنها بوجود آمدند، افزود: از دو زاویه میتوان به جنبش دانشجویی نگاه کرد که یک زاویه، زاویه تاریخی است که باید دید کودتای 28 مرداد، انقلاب، فضای جنگ و فضای دولتهای مختلف چه اثراتی در جنبش دانشجویی گذاشتند.
این فعال دانشجویی دانشگاه فردوسی در دهه 80 با اشاره به اینکه در ابتدا باید شاخصها را مشخص کرد و تحلیل داد، ادامه داد: بسیاری معتقدند جنبش دانشجویی نقد قدرتهای حاکم است و عدهای دیگر معتقدند جنبش دانشجویی مکانی برای خالی کردن هیجانات دانشجویی است و در یک نگاه برخی جنبش دانشجویی را شعبهای از احزاب در دورن دانشگاه میدانند.
شعرباف ضمن بیان اینکه جنبش دانشجویی دارای دو ماهیت است، خاطرنشان کرد: ماهیت شهامت و جسارت که برخواسته از فعالیتهای جوانی است و ماهیت مسئله شناسی که امری بسیار حائز اهمیت است.
وی تاکید کرد: چنانچه جنبش دانشجویی شهامت خود را از دست دهد و نتواند به درستی مسئله شناسی کند ماهیت خود را از دست خواهد داد.
اغلب جنبشهای دانشجویی در زمین بازی خود بازی نمیکنند
این فعال دانشجویی دانشگاه فردوسی در دهه 80 ضمن تاکید بر اینکه متاسفانه اغلب جنبشهای دانشجویی در زمین بازی خود بازی نمیکنند، بیان داشت: در سال 76، خانمی به نام زهرا کاظمی که از فعالین حقوق بشر بود کشته میشود و یا میمیرد و همین مسئله تیتر یک روزنامههای آن دوره میشود و حتی دانشجویان نیز برای این واقعه مناظره میگذارند و بحثهای داغ راه میاندازند. در همان دوره در یکی از روزنامهها به تیتری کوچک برخوردم که از حادثه مردن هفت دختر ایلامی به علت نرسیدن دارو به آنان حکایت میکرد. هیچ کس در آن زمان از این واقعه آزرده خاطر نشد و برای آن مناظرهای برگزار نشد مگر اینها بانوی ایرانی نبودند؟ بنابراین مشاهده میکنید که اغلب دعواها زرگری بوده است.
شعرباف تصریح کرد: در دانشکده مهندسی همین دانشگاه عدهای تمایلات مارکسیستی داشتند و مدام سخن از حقوق کارگری میزدند که بعد از یک دوره یک ساله به دلیل برخوردهای امنیتی تبدیل به قهرمان شدند؛ اما باید گفت آیا این افراد به واقع دغدغه طبقه کارگر را داشتند؟
وی افزود: امروز نیز همین مسئله جاری است، به طوری که دانشجوی امروز به دنبال اولویتها و نیازهای اساسی نیست و متاسفانه بسیاری از مجموعههای ما نیز اینگونه عمل میکنند این در حالی است که در ابتدا باید زمین بازی خود را معین کنیم حال هر زاویه نگاهی که داشته باشیم.
این فعال دانشجویی دانشگاه فردوسی در دهه 80، ضمن اشاره به اینکه دانشجو باید تامل خود را مبنا قرار دهد، گفت: رسالت جنبش دانشجویی با حق تعیین شده است، نباید وارد زمین دیگران شد. اغلب مواقع جسارت را تنها برای حریف سیاسی خرج کنیم این در صورتی است که چنانچه حتی مجموعه منتسب به خودمان نیز دچار مشکل شد باید به آن نیز نقد وارد کرد.
شعرباف خاطرنشان کرد: برخی در انتخابات گفتند آقایی که بگم بگم راه انداخته است اقدام بسیار ناشایستی مرتکب شده است. حال باید از آنان پرسید انتشار نام و جزئیات 3700 نفر بورس شده و بازی کردن با آبروی آنان اقدام شایستهای است؟؟
وی با بیان اینکه هدف نباید وسیله را توجیه کند، تصریح کرد: یک سال تمام زندگی این افراد را معلق کردند. رسانه نام این بورس شدهها را از کجا آورده بود و چه کسی این اسامی را در اختیار آنان قرار داده بود.
این فعال دانشجویی دانشگاه فردوسی در دهه 80 ضمن بیان این مطلب که واقعیت این است که تکثر لازم است و جنبشهای دانشجویی نمیتوانند یکسان باشند، گفت: به طرف میگویند چرا میگویی در انتخابات تقلب شده؟ عنوان میکند چرا مردم نباید به فرزند و داماد فلان آدم رای بدهند. آنگاه صدای یکی از دانشجویان جامعه شناسی در نمیآید که این نظریان مشعشع از کجا در آمده است؟
شعرباف با تاکید بر اینکه جنبش دانشجویی آن جایی باید اعتراض کند که همه در حال تعریف کردن هستند، افزود: وزیر علوم سابق عنوان میکند ما درصددیم کیفیت را در دانشگاه ارتقا دهیم و بعد همان فرد ظرفیت واحد بینالملل را دو برابر میکند و آن هم دانشجوی بینالملل ویژه مسئولان را.
دانشگاه آزاد پایهگذار ارتباط قدرت و مدرک/ جهاد دانشگاهی به اشاعه تفکر دینی نمیپردازد
وی با بیان این موضوع که نخستین پایههای ارتباط قدرت و مدرک در دانشگاه آزاد گذاشته شد، تصریح کرد: دوره آقا زادهها گذشته است و امروز ملاک آقازادگی نیست. دانشجو در هر موضوعی باید بررسی کند و باید سنجیده شود، گفتههای افراد چه میزان با مبانی تحلیلی منطبق است.
این فعال دانشجویی دانشگاه فردوسی دهه 80، ضمن تاکید بر اینکه شجاعت را نباید تنها برای حریف سیاسی خرج کرد، گفت: واقعیت این است که جنبش دانشجویی در 10- 15 سال اخیر از رسالت اصلی خود فاصله گرفته است.
شعرباف در ادامه ضمن انتقاد به عملکرد جهاد دانشگاهی گفت: متاسفانه اقداماتی را که از جهاد دانشگاهی شاهد هستیم مغایر با اهدافی است که در اساسنامه آن ذکر شده است به طوری که امروز مشاهده میکنیم جهاد دانشگاهی نه تنها به اشاعه تفکر دینی نمیپردازد؛ بلکه مقایر آن رفتار میکند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بسیاری مواقع برخی ژست روشنفکرانه میگیرند، اما در عمل چماغ مدارانه رفتار میکنند، خاطرنشان کرد: افرادی که در مسیر حقیقت گام برمیدارند نباید از بیان حقیقت ابایی داشته باشند؛ بلکه باید بر روی مبانی و اعتقادات خود بایستند.
این فعال دانشجویی دانشگاه فردوسی در دهه 80 تصریح کرد: چنانچه معتقدیم افشای نام افراد نادرست است؛ بنابراین این مسئله قابل تسری است یعنی افشای نام در حال حاضر نیز نادرست است. اقدام نادرست همیشه نادرست است، نمیتوان گفت در گذشته نباید نامی از فردی برده میشد؛ اما امروز میتوان با آبروی 3700 نفر بازی کرد و میتوان نام آنان را برد.
شعرباف در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه تمام تلاش ما بر این بوده که فضا را به سمت فضایی علمی سوق دهیم، گفت: نباید متحجرانه و با استانداردهای دو گانه رفتار کرد. در جایی در زمان دوم خرداد 76 حضور مردم در انتخابات را حماسه میدانیم، آنگاه در سال 88 همین حضور را پوپولیسم میدانیم و در نهایت در سال 92 بار دیگر این حضور را حماسه مینامیم.
دانشجویی میتواند با شهامت بایستد که آرمانها را شناخته باشد
در ادامه این مراسم حجت الاسلام محمدرضا جواهری گفت: امام صادق(ع) در متن زیارت اربعین فلسفه قیام عاشورا را تبیین کردهاند و گفتهاند:" امام حسین به شهادت رسید تا بندگان از نادانی و سرگردانی نجات یابند".
وی ضمن بیان اینکه فلسفه قیام عاشورا این بود که نجات بخش انسانها بود و این قیام همیشه تاریخ بشریت را هدایت خواهد کرد، افزود: امام راحل در دهه 60 تاکید داشتند:" آنچه به ملت ضربه عمده زده است از دانشگاه بوده چنانچه دانشگاه به درستی عمل میکرد هرگز در حلقوم انگلستان و آمریکا فرو نمیرفتیم و هرگز پای مستشاران خارجی به ایران باز نمیشد".
این فعال دانشجویی دانشگاه فردوسی در دهه60، ضمن بیان اینکه امام راحل به شان دانشجو اعتقاد و اعتماد داشتند، تصریح کرد: دانشجویی میتواند با شهامت بایستد که آرمانها را شناخته باشد. دانشجویی که نتواند جریانات را بشناسد و تبلیغات دشمن او را به صحنه آورد خود عامل انحراف خواهد بود.
حجت الاسلام جواهری با اشاره به موضوع که دانشجویی میتواند شجاعانه در مقابل انحرافات بایستد که مبانیش را از آثار امام اخذ کرده باشد، خاطرنشان کرد: بر اساس اسناد در دهه 60 نه کانونهای دانشگاهی، نه بسیج و نه جامعه اسلامی وجود داشت و همه کسانی که دغدغه انقلاب داشته و آزادی خواه بودند و در راه عاشورا گام بر میداشتند در انجمن اسلامی دانشجویان جای میگرفتند.
وی ادامه داد: اینکه در مراحل بعد دیگر تشکلها به وجود آمدن مسائل ویژه خود دارند؛ اما انجمن اسلامی دانشجویان باید بر اساس مبنای خود عمل کند و بازگشت از آن مبانی عدول از روشنفکری است.
این فعال دانشجویی دانشگاه فردوسی در دهه60 ضمن تاکید بر اینکه در همه جا روشنفکران و دانشگاهیان ظلم ستیز بودند و این مسئله در دانشگاههای امروز نیز باید مورد توجه قرار گیرد تصریح کرد: اعتقاد به ولایت فقیه در اسناد انجمن اسلامی دانشجویان وجود داشته و از این نظریه حمایت میشده است؛ به طوری که در سال 68 پس از رحلت امام و انتخاب آیت الله خامنهای به عنوان رهبر انقلاب، انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی از دفتر تحکیم وحدت انتقاد میکند که چرا تلگرامی جهت حمایت از مقام معظم رهبری داده نشده است؟
حجت الاسلام جواهری تصریح کرد: حتی در انجمن اسلامی دانشجویان در زمان جنگ کمیتهای با عنوان کمیته امور جنگ داشتیم که در یک مرحله از جنگ با یک هواپیمای چارتر افرادی را به جبهه اعزام کرد.
معیار تشخیص عمل صالح از عمل ناصالح چیست؟
وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه برای تشخیص عمل صالح از غیر صالح معیار و ملاک وجود دارد، گفت: عمل صالح آن عملی است که غیض کفار را به همراه داشته باشد. ما آمریکا و اسرائیل را از کفار میدانیم چنانچه اقدامی انجام دهیم که کفار برای ما کف بزند و امکاناتش را در اختیار ما قرار دهد آن عمل، عمل فاسدی است و در مسیر استکبار قرار گرفتهایم.
این فعال دانشجویی دانشگاه فردوسی در دهه60، با تاکید بر اینکه در جامعه ما مقام معظم رهبری، فصلالخطاب است و نظر ایشان روشن کننده واقعیات است، گفت: هنگامی که مشاهده میکنید سخن از رهبر انقلاب سخن گفتن غیض دشمنان و سران فتنه را به همراه دارد بدانید راه را درست رفتهاید.
حجت الاسلام جواهری در ادامه با بیان اینکه آنچه در زمان فتنه بر کشور گذشت، ضررهای سیاسی و اقتصادی بسیاری به همراه داشت و سازندگان فتنه باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشند، بیان داشت: بسیاری از افراد تندرو در دهه 60 که با پشتوانه فکری اقداماتی انجام میدادند امروز از آن مسئله روی گردان شدهاند. ما باید تاریخ را عبرت خود قرار دهیم چنانچه بر اساس منطق عمل نکنیم پشیمان خواهیم شد و کم نیستند افرادی که به این سرنوشت دچار شدهاند.
وی ادامه داد: اینکه افرادی در گذشته سوابق درخشانی داشته باشند؛ اما پس از مدتی از این سوابق دست بکشند و راه دیگری را برگزینند که عمل شایستهای نیست؛ مهم این است که به آرمانهای درست خود پایبند باشند و در راه بمانند.
این فعال دانشجویی دانشگاه فردوسی در دهه60 در بخش دیگری از سخنان خود ضمن یادآوری این نکته که معیار اصلی افراد، اصول و آرمانهای انقلاب است، گفت: در تحلیل حوادث و مسائل سیاسی باید اصول و شاخص داشته باشیم زیرا بر اساس میل شخصی که نمیتوان عمل کرد.
بهترین شکل دموکراسی در نظام اسلامی آمده که با تئوری اسلام ناب محمدی شکل گرفته است
حجت الاسلام جواهری ضمن اشاره به اینکه در عصر حاضر انتقاد کردن و انتقاد پذیری هر دو بسیار مهم است، بیان داشت: چنانچه به اصول پایبند باشیم در خواهیم یافت که بهترین شکل دموکراسی در نظام ما آمده است که با تئوری اسلام ناب محمدی شکل گرفته است.
وی در پایان، عدالت طلبی، صداقت، مردم گرایی، انصاف، وفای به عهد، تولید علم، مبارزه با ناتوی فرهنگی، استعمارستیزی و غیره را از جمله عوامل یک دانشگاه زنده دانست.
در ادامه این مناظره علی زیرک ضمن بیان اینکه خوشحالم پس از سالها رخوت در فضای دانشگاه، امروز شاهد برگزاری چنین مراسم و حضور دانشجویان هستم، گفت: همه ما آزادی خواهی را مدیون نگاه سرور شهیدان، امام حسین(ع) میدانیم.
اتفاقی که در دانشگاهها رخ میدهد همیشه آن چیزی نیست که حاکمیت میخواهد
وی ادامه داد: نباید از یاد ببریم کسانی را که به خاطر حق خودشان و حق من و شما، فریاد برآوردند و به جای اینکه به حقشان برسند، گوشه زندان اوین جای گرفتهاند.
در این حین یکی از دانشجویان به دادن شعار "دانشجو میمیرد ذلت نمیپذیرد" پرداخت که موجب خنده حاضران شد.
این فعال دانشجویی دانشگاه فردوسی در دهه 80، افزود: یاد میکنیم از اسیرانی که به خاطر ما در بند و حصر هستند و ابراز امیدواری میکنیم که با تدابیر اتخاذ شده توسط دولت این مسئله حل شود.
زیرک با اشاره به اینکه باید دید دانشگاه چیست و چه کارکردی دارد، خاطرنشان کرد: دانشگاه محیطی است که حاکمیت برای تربیت مدیران آینده کشور آن را به وجود میآوردند؛ اما اتفاقی که در دانشگاه رخ میدهد آن چیزی نیست که مسئولان حاکمیتی آن را میخواهند.
وی تصریح کرد: هنگامی که دانشجو وارد دانشگاه میشود آگاهیهای سیاسی وی افزایش مییابد و آنگاه برای او سوال ایجاد میشود که یکی از بهترین مکانها برای طرح سوال دانشجو تشکلهای دانشجویی است.
زیرک بیان داشت: نخستین تحرکات دانشجویی را در دهه 20 به دلیل مسائل دینی مشاهده میکنیم که در نهایت تبدیل به تحرکات سیاسی میشود.
این فعال دانشجویی دانشگاه فردوسی در دهه 80، افزود: در ادامه گروهی از دانشجویانی که دغدغه مذهب داشتند تشکلی را با نام انجمن اسلامی با وجود افرادی همچون بازرگان و صحابی به وجود میآورند و این جریانات ادامه مییابد تا اینکه در دهه 50 منجر به ایجاد انقلاب و در نهایت خلق حماسه دوم خرداد سال 76 میشود.
مسئلهای تحت عنوان جنبش دانشجویی در ایران وجود ندارد؛ در ایران جریان دانشجویی داریم
وی با تاکید بر اینکه معتقد به جنبش دانشجویی نیستم و معتقدم مسئله تحت عنوان جنبش دانشجویی در ایران وجود ندارد، خاطرنشان کرد: بهتر است آن تحرکاتی را که در درون دانشگاه رخ میدهد را جریان دانشجویی نامید نه جنبش دانشجویی.
زیرک با بیان اینکه در جریانات دانشجویی هرگز یک مطالبه مشخص وجود ندارد، تصریح کرد: یک جنبش باید اهداف کلان داشته باشد و اثراتش را در حد عالی در نظر بگیرد که متاسفانه این امر را در دانشگاهها مشاهده نمیکنیم و گاهی اوقات شاهد جرقه هستیم.
این فعال دانشجویی دانشگاه فردوسی در دهه 80، تاکید کرد: حاکمان همواره به دنبال این مسئله بودند که از طریق دانشگاه مدیران آینده را تربیت کنند؛ اما موقعیت انتقادی علم، مسیری را ایجاد میکند که مطابق خواسته حاکمیت نیست؛ بنابراین حاکمیت تلاش میکند دانشگاه را به مسیری که خود میپسندد باز گرداند که برای این امر راههای مختلفی وجود دارد که یکی از این راهها به گفته "لویی آلتوسر"، بازوهای سرکوبگر است.
وی ضمن بیان اینکه شایسته نیست در محفل از افرادی سخن بگوییم که در جمع حضور نداشته و هیچ رسانهای برای بیان سخنان خود ندارند، خطاب به شعرباف گفت: کسی نگفت همه آن 3700 نفری که بورسیه شدهاند غیر قانونی بورس شدهاند؛ بلکه عنوان میشود بدون آزمون بورس شدهاند و اینکه از شرایط حداقلی لازم برای بورس شدن بیبهره بوده و یا تایید هیات امنای دانشگاه را کسب نکرده بودند.
زیرک در بخش دیگری از سخنان خود گفت: چنانچه بخواهیم 16 آذر ماه را تحلیل کنیم باید به کودتای 28 مرداد بازگردیم که بر اساس یک کودتای انگلیسی- آمریکایی دولت سرنگون شد و دولتی بر سر کار آمد که مشروعیت نداشت و بعد از آن بازگشایی سفارت انگلستان و ورود نیکسون به ایران از جمله مسائلی بود که 16 آذر را رقم زد.
نگاه ضد استبدای، ضد استعماری و ضد استثماری را از جمله ویژگیهای انجمن اسلامی دانشجویان است
وی در ادامه نوگرایی، نگاه ضد استبدای، ضد استعماری و ضد استثماری را از جمله ویژگیهای انجمن اسلامی دانشجویان داست و تصریح کرد: انجمن اسلامی در تمامی دورههایی که فعال بوده همواره به دنبال برقراری عدالت بوده است.
این فعال دانشجویی دانشگاه فردوسی در دهه 80، افزود: همچنین همیشه بر این مسئله تاکید داشته است که فرآیندهای سیاسی باید با رای مردم انتخاب شوند و صدای مردم باید شنیده شود و هر تشکلی که این مشخصهها را دنبال کند فارغ از نامی که دارد ادامه دهنده راه انجمن اسلامی است.
زیرک افزود: هنگامی که شما در گذشته شعار میدادید مخالف هاشمی مخالف رهبر است، ما در مقابل آقازادگی ایستادیم و هزینه دادیم، امروز نیز هزینه میدهیم. نباید توپ را به زمین دیگری انداخت و خود را تبرئه کرد.
وی در ادامه با یادآوری اینکه در دولت خاتمی نیز بیشترین انتقادات به دولت را انجمن اسلامی دانشجویان انجام میداد، خاطرنشان کرد: تعلیق انجمنهای اسلامی دانشجویان و ایجاد تشکلهایی هم صدا با دولت که شباهتی به انجمن اسلامی نداشتند، تعلیق نشریات منتقد، تعطیلی شورای صنفی، برخورد قضایی و امنیتی با دانشجویان، نبودن نماینده انجمن اسلامی در شورای فرهنگی و غیره از جمله اتفاقاتی بود که در دولت احمدینژاد بر انجمن اسلامی گذشت.
نخستین اقدام انجمن اسلامی دانشجویان نواندیش پیگیری مطالبات صنفی دانشجویان خواهد بود
وی بیان داشت: در غیاب شورای صنفی، انجمن اسلامی باید مسائل صنفی دانشجویان را پیگیری کند و با آمدن انجمن اسلامی دانشجویان نواندیش نخستین اقدامی که این تشکل انجام خواهد داد پیگیری مطالبات صنفی دانشجویان خواهد بود.
این فعال دانشجویی دانشگاه فردوسی در دهه 80، خاطرنشان کرد: تقویت و ایجاد تشکلهای مستقل، تلاش برای استقلال دانشگاه و کسب آگاهی تاریخی از جمله نکاتی است که انجمن اسلامی دانشجویان نواندیش باید پس از تاسیس به آنان توجه کنند.
فاش کردن اسامی بورسیهها را نادرست میدانم
در ادامه سید مجتبی سادات با بیان اینکه دانشجویان همیشه در کنار روحانیت ایستادهاند، گفت: بعد از انقلاب همه انتظار داشتند به پیشرفت علمی و سیاسی برسیم؛ اما در این میان مشکلی وجود داشت و آن این بود که نظام ما یک نظام فقهی است که چنانچه قانونی بخواهد تصویب شود باید بر اساس فقه به تصویب برسد این در حالی است که برخی مسائل مانند مالیات، ارز و بسیاری دیگر در گذشته نبوده است.
وی با اشاره به اینکه جریان دانشجویی به جهت اینکه جواب جامعه را بدهد وارد این مسائل شد در ادامه تصریح کرد: یکی از نکات مثبتی که انجمن اسلامی از آن برخوردار است این است که دارای یک کنگره میباشد که تکثرگرا است و این سیستم از پایین به بالا است و همیم عامل سبب شده رای انتها در دست دانشگاههای تهران نباشد.
این فعال دانشجویی دانشگاه فردوسی در دهه 60، گفت: فاش کردن اسامی بورسیهها را با توجه به اینکه هنوز روشن نشده است نادرست میدانم.
سادات ادامه داد: از چندین هزار نفری که متولد میشوند تنها تعدادی به دانشگاه میروند و از این چندین نفر تنها تعداد محدودی منتقد میشوند که باید به آنان مدال داده شود نه اینکه با آنان برخورد شود.
وی با بیان اینکه متاسفانه مشاهده میشود در دولت فعلی نیز به وعدههای داده شده در حوزه دانشگاه عمل نشده است، تصریح کرد: سیستم به گونهای پیش رفته که جامعه دچار دو پارچگی شده است. عدهای فتنه را قبول دارند و عدهای یک درصد نیز بر فتنه اعتقاد ندارند که درباره این مسئله باید گفتوگو شود.
این فعال دانشجویی در دهه 60، تاکید کرد: در زمان جنگ با هر گرایشی که داشتیم در کنار یکدیگر بودیم؛ اما امروز مقابل یکدیگریم. نباید از خون شهدا به نفع خود بهره برد بلکه باید انصاف را رعایت کرد.
سادات با اشاره به اینکه بی انصافی در کشور زیاد شده، گفت: برخی عدهای دیگر را متهم میکنند به اینکه عکس امام راحل را پاره کرده و یا اینکه پرچم عاشورا را به آتش کشیدهاند. این در حالی است که مشخص نیست این اقدام را چه کسانی انجام دادهاند و این مسائل را نمیتوان به حساب فردی گذاشت.
وی افزود: بسیاری از افرادی که امروز با عنوان فتنهگر از آنان یاد میشود در ابتدای انقلاب سمتهای بسیار مهم و جایگاه داشتند چرا امروز چنین سخنانی عنوان میشود و آنگاه میخواهید با ایراد این سخنان دین برای جوانان باقی بماند؟
این فعال دانشجویی دانشگاه فردوسی در دهه 60 ضمن انتقاد از سخنان رئیس جمهور در رابطه با بیسواد یا کمسواد خواندن عدهای خاطرنشان کرد: ما باید بیاموزیم که در کنار هم زندگی کنیم حتی چنانچه با هم موافق نباشیم.
لازم به ذکر است، پلاکاردهایی با مضامین " خاتمی زنده باد موسوی پاینده باد"، " زندانی سیاسی آزاد باید گردد" و " عزت در سایه ایستادگی و اقتدار به دست میآید" و همچنین عکسهایی از موسوی، کروبی و خاتمی در دست دانشجویان بود.