به گزارش خبرنگار«خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حسن رحیم پور ازغدی ظهر امروز در جمع دانشجویان دفتر تحکیم وحدت در مشهد به بیان ابعاد تمدن سازی نوین ایرانی اسلامی پرداخت و گفت: تمدن سازی ابعاد مختلفی به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری دارد.
وی نخستین مرحله تمدن سازی را چشم انداز انسانی در نسبت دین و دنیا دانست و با طرح این پرسش که دین به چه معناست و آیا دین قادر به ساخت تمدن است یا خیر؟ گفت: انقلاب در اصل تغییر نظامات اجتماعی یک نظام است و نه تنها تغییر یک نظام. چه بسا انقلابهایی که در تغییر نظام موفق بودند؛ اما در تغییر نظامات اجتماعی ناموفق بودند و حتی از نظام قبلی نیز به عقبتر بازگشتند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه انسان در زندگی خود باید بین خدا و کدخدا یکی را انتخاب کند، گفت: اگر هدف انسان صرفا پیشرفت مادی باشد که زیر سایه کدخدا زندگی میکند، آنگاه همه چیز را میپذیرد، عقب نشینی میکند و به ذلت تن میدهد.
رحیم پور ازغدی با اشاره به دوران قبل از پیرزوی انقلاب اسلامی و حاکمیت دو قدرت چپ کمونیستی و راست سرمایه داری، بیان داشت: این سوال مطرح میشد که آیا دین میتواند ماهیت انقلابی داشته باشد و به خدا آری بگوید و به کدخدا نه. آیا دین میتواند پایگاه کفر را به زانو درآورد؟
وی افزود: در ۲۲ بهمن سال ۵۷ که لحظات آخر به درگیری مسلحانه کشیده شد، تنها انقلابی که توانست با راهپیمایی میلیونی رژیِم شاه را ساقط کند انقلاب اسلامی ایران بود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه انقلاب اسلامی تنها انقلابی بود که با ماهیت دینی و کمترین خشونت به پیروزی رسید بیان داشت: برای ساقط کردن انقلاب اسلامی تمامی دول استکباری، سران فاسد عرب، صدام و اسرائیل به میدان آمدند. کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد ۱۷۰۰۰ ترور است که این ترورها از بدنه مردم تا مسئولین کشور را در بر میگیرد.
رحیمپور ازغدی با بیان اینکه انقلاب اسلامی از مسجد و با شعار«الله اکبر» آغاز شد، گفت: این انقلاب توانست رژیم شاهنشاهی را به زیر کشد و با توجه به دینی بودن آن، مانند انقلاب فرانسه، کوبا و دیگر انقلابها نبود.
وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی با پیروزی خود دو کار کرد، که در هیچ انقلابی در دنیا این اتفاق نیفتاده بود؛ اول اینکه این انقلاب دینی بود و دوم اینکه این انقلاب با حضور میلیونی مردم به پیروزی رسید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دو قدرت شرق و غرب درصدد نابودی این انقلاب بودند؛ اما نتوانستند بیان داشت: این انقلاب ۳۵ سال است که شروع شده و اگر ما بتوانیم اشکالاتی که در برخی ساختارها و سبک زندگی ماست اصلاح کنیم، ملتهای دیگر از ما الگو برداری میکنند.
استاد برجسته حوزه و دانشگاه با اشاره به حضور چند صد نفری مردم در ابتدای مبارزات انقلابی گفت: در ابتدا مبارزات مردم با رژیم شاهنشاهی به صورت پارتیزانی بود. دهها نفر یا صد نفر اعتراض میکردند و پس از آن بسرعت در خیابانها پراکنده میشدند؛ اما همین مبارزات ادامه یافت تا اینکه در سال ۵۷ به ویژه محرم آن سال، راهپیمایی میلیونی اتفاق افتاد و ورق برگشت و باعث پیروزی ملت شد که این پیروزی برای دیگر ملتهای جای تعجب داشت که مگر میشود انقلابی دینی و مردمی باشد؟
رحیمپور ازغدی افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، انقلابها یا چپ و یا راست بودند و این برای همه جا افتاده بود که روحانیت دین اهل انقلاب نیستند. در بخش اعظمی از جهان اسلام تفکر اشعری حاکم بود و بین شیعه هم تفکر انحرافی بود که به تعبیر امام خمینی(ره) همان اسلام آمریکایی یا انگلیسی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این تفکر اسلام آمریکایی معتقد بود که همه کارها را باید تا ظهور امام زمان(عج) تعطیل کرد و این همان تفکری بود که معاویه درصدر اسلام با جبری گری به ترویج آن پرداخت و در کربلا هنگامی که یزید به حضرت زینب(س) گفت ببین خدا با شما چه کرد؟ ایشان پاسخ دادند خدا با ما این کار را نکرد بلکه تو جنایت کردی. ما چیزی جز شکوه و زیبایی ندیدیم ما ماموریت خود را انجام دادیم و شما جز جنایت کاری نکردید. حضرت زینب(س) فرمودند من تو را آدمی نمیدانم که بخواهم با تو صحبت کنم شرایط ایجاد کرده که با تو حرف بزنم و این گونه بود که ایشان، یزید ملعون را در مقابل فرماندهانش تحقیر کرد.
رحیمپور ازغدی در ادامه بیان داشت: امام خمینی(ره) اسلام را آنگونه که بود مطرح کردند و کتاب و سنت را مطرح کردند و پای آن نیز ایستادند نه اینکه فقط آن را مطرح کنند و تقیه در پیش گیرند.
وی با اشاره به اینکه تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، مذهب را انقلاب ساز نمیدانستند افزود: اگر کسی میخواست مبارزه کند باید یا با ماتریالیست راست و ماتریالیست چپ میبود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ایدئولوژی از جهان بینی برمیخیزد، انقلاب اسلامی با پیروزی خود یک سوال را مطرح کرد و آن این بود که چطور میشود ماتریالیسم و مارکسیسم را که قائل به جبر مادی هستند، از عمل انقلابی حرف بزنند؟ چپها پرچم انقلاب را در دست داشتند؛ اما امام خمینی(ره) مشروعیت و قدرت جریان چپ و راست مادی را زیر سوال برد.
استاد برجسته حوزه و دانشگاه افزود: انقلاب اسلامی مطرح کرد اگر جهان بیمعناست، بایدها و نبایدها مربوط به کسانی است که جهان را هدفمند بدانند و انسان را خلق شده خداوند که در زندگی مسئولیت دارد؛ اما وقتی میگوییم عالم ماده محض است یعنی زندگی تجربه و لذت است و این دو بر آرمان و ایده مقدم هستند پس باید و نبایدی نخواهد بود. مگر حیوان واجب و حرام و شریعت دارد؟ ماتریالیسم زیربنای رفع تکلیف و نفی مبارزه است.
رحیم پور ازغدی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم که انسان تکذیب میکند و به یک باره فیلسوف میشود، گفت: انسان تنبل، کار را به موقع انجام نمیدهد مثلا در شب امتحان درس نخوانده و برای اینکه خودش را توجیه کند فیلسوف میشود و شروع به تکذیب میکند، خداوند در قرآن میگوید این افراد برای اینکه کار زشتشان را توجیه کنند و جلوی پای خود را باز کنند تکذیب میکنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه روشنفکر مادی تئوریاش مانند تئوری یزید است، بیان داشت: در تفکر لیبرال خدایی نیست و فرد است و لذت، در این مکتب، جهان بینی الهی جایگاهی ندارد و پیروان این مکتب ظلم و جور را قبول ندارند. چون اگر انسان خداوند را بپذیرد این پذیرفتن مسئولیت برای انسان دارد و اگر نپذیرد میتواند تمام کارهای غیراخلاقی را انجام دهد.
وی با اشاره به غارت ملتها توسط چپهای کمونیسم گفت: چپها میگویند دین، خدا و آخرت وجود ندارد؛ اما آنان انقلابیگری را توجیه میکنند. حال این سوال مطرح است که چگونه اصالت ماده با فداکاری میسازد؟ این سوال انقلاب اسلامی بود که از چپهای کمونیسم پرسیده شد که شما ماده را میخواهید یا خیالات را چون برای به دست آوردن مادیات فداکاری معنا ندارد؛ انسان برای بهتر زندگی کردن، خودش را به کشتن نمیدهد ولی اگر کشته شدن برای زندگی بهتر دیگران باشد این معنویت است و دیگر مادی نیست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در جهان بینی اسلامی و الهی ما دچار تناقض نیستیم. امام خمینی(ره) نشان دادند با تفکر قرآنی و اهل بیتی میتوان انقلاب کرد و حکومت ساخت.
رحیم پور ازغدی در ادامه به تفاوت انسان آرمان طلب واقع بین و آرمان گریز واقع گرا پرداخت و گفت: آرمان گریز واقع گرا، آرمان ستیز است که تن به کدخدا میدهد. خداپرستان میگویند ما تسلیم خداییمان و مامور به تکلیفیم و نه نتیجه. در منطق الهی آمده اگر مبارزه برای خدا باشد در صورت شکست و کشته شدن هم پیروزی است.
استاد برجسته حوزه و دانشگاه با اشاره به جنگهای بعد از جنگ جهانی دوم گفت: بعداز این جنگ، ۱۵۰ جنگ توسط آمریکا و اسرائیل در جهان ایجاد شده که همین نظام سرمایه داری این جنگها را به راه انداخته است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نامه امام خمینی(ره) به گورباچف در مورد نابودی کمونیسم گفت: کمونیسمها اخلاق را از دین گرفتند. وقتی گورباچف این نامه را دید تعجب کرد تصورش این بود که امام برای کمک این نامه را نوشته؛ اما سالها بعد گورباچف آنچه امام در نامه نوشته بودند را دید.
رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه چپها دارای یک شکاف درونی هستند که در جهان بینی ماتریالیسم و در بایدها و نبایدها توصیه مذهبی میکنند، گفت: انقلاب اسلامی مطرح کرد که مذهب عقیده و عمل است.
وی بیان داشت: تکامل جهانی به سمت عدالت جهانی است، انتظار یعنی امید یعنی در کربلا هم امید داریم و بعد از مرگ، تازه شروع شکفتن بشریت است، قطعا عدالت دینی پیروز خواهد شد و ما در نظر و عمل مایوس نیستیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: تمدن چپ و راست انسان را موجودی مادی و غریزی میداند به طوری که لیبرالیسم انسان را تابع از لذایذ و غرایض میداند و عقل را خادم غریزه و این در حالی است که انبیاء تمدن عقلانی را مطرح کردند.
وی با اشاره به اینکه روشنفکران ما چه چپ و چه راست طوطی هستند، گفت: روشنفکران ما چه چپ و چه راست حرف دیگران را میزنند مانند طوطی که میآموزد و تکرار میکند. روشنفکران لیبرالی کشور حتی به نفع اسرائیل هم کتاب نوشتند و نظام سرمایه داری را توجیه کردند. جریانی که به نام مدرن کردن ایران آمد میخواست قانون را به قبل از مشروطه بدون سلطنت باز گرداند.
رحیم پور ازغدی افزود: زمانی که هیلتر شکست خورد و مُرد، آمریکا دانشمندانی که بمب اتم را ساختند برد، آن موقع نظام سرمایه داری اینگونه عنوان کرد اگر کسی جز ما بمب اتم داشته باشد بد است ولی اگر ما داشته باشیم بد نیست. آنها بعد از بمباران اتمی ژاپن دنیا را باترس و داشتن بمب اتم کنترل میکنند، امروز شاهدیم اسرائیل بمب اتم دارد؛ اما جرات استفاده از آن را ندارد و این در حالی است که انقلاب اسلامی بدون بمب اتم جهان را میگیرد و بعد از غزه، لبنان و سوریه، یمن نیز برگرفته از انقلاب اسلامی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: نظام چپ کمونیسم که دید قدرت بمب اتم در اختیار جریان راست است در همه کشورهای اروپایی اتاق صلح را به وجود آورد؛ اما آنان نیز با به دست آوردن بمب اتم دفاتر صلح را جمع کردند و این در حالی بود که روشنفکران ما در کشور نیز دم از صلح میزدند و حتی در قرآن نیز به دنبال آیاتی بودند که این امر را توجیه کنند؛ اما با جمع شدن دفاتر صلح روشنفکران ما نیز از تبلیغ صلح دست برداشتند.
وی با اشاره به مسلمان شدن جوانان اروپایی تاکید کرد: اسلام هم اکنون تبدیل به یک قدرت، جهت تبدیل انسانها به نیروی فعال شده و تمدن سازی میکند، ابرقدرتها مجبورند برای قدرت اسلام جا باز کنند و چون این امر را نمیپذیرند به دنبال توطئه و کشتن مسلمانان هستند که در این راستا باید این توطئهها را شناخت و خنثی کرد.
وی تاکید کرد: کشورهایی که به اسم دموکراسی کشورها را غارت کردند و دم از حقوق بشر و آزادی بیان زدند در هشت کشور اروپایی قانون منع حجاب وضع کردند.