به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، با تغيير رويكرد و اجتماعي كردن مبارزه با موادمخدر آحاد مردم بر آن شدند كه با اين معضل اجتماعي مبارزه كنند. تجربه نشان داده اعتماد به مردم در ايران بهترين راه حل رفع بزرگترين مشكلات و معضلات است. در همين راستا بزرگترین کانون درمانی جهان در ایران تاسيس شد تا حدود 5300 مرکز درمان را در کشور باید تحت پوشش قرار دهد. وظیفه كانون درمانگران كشور، دفاع از كار پزشک، روانپزشک، مددکار، پرستار، مددیار و منشی مراكز درمانيست. وظیفه هر کانونی هم حمایت از افراد زیرمجموعه آن است. وظیفه بعدي کانون، ایجاد همگرایی بین اصناف درمان در استانهای کشور است.
دبیرکل کانون سراسری درمان کشور به روابط عمومي ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: حدود يك سال از مطرح شدن موضوع اجتماعي كردن مبارزه با موادمخدر توسط دكتر رحماني فضلي، وزير كشور و دبيركل ستاد مبارزه با موادمخدر ميگذرد. احساس ميكنم در 12 سال گذشته كه تقريبا اعتياد در كشور برنامهمند شد، يكي از بهترين سياستهاي درست همين است. كانون سراسري درمان كشور هم به خاطر عمليكردن سياستهاي رويكرد اجتماعي مبارزه با موادمخدر به وجود آمد تا گروههاي خاص درگير اين مبارزه شوند. در حوزه درمان هم بهترين كار تشكيل يك صنف و كانون بود. صنفي كه ارتباط بين مراكز و اصناف با دولت باشد.
سعيد صفاتيان با بيان اين كه ستاد مبارزه با موادمخدر حركت خوبي را شروع كرده است، افزود: اما نكته مهم اين است؛ دستگاههايي كه عضو ستاد مبارزه با موادمخدر هستند، براي مبارزه با موادمخدر چقدربرنامهريزي كردهاند؟ ستاد مبارزه با موادمخدر كار اجرايي نميكند، بلكه برنامه كلان مبارزه با موادمخدر را مشخص ميكند. كار اجرايي با برنامههاي اعضاي ستاد مبارزه با موادمخدر پيش ميرود. نكته مهم در اين برنامهها اين است كه چقدر با وضعيت امروز جامعه و بودجه كشور انطباق دارد.
به گفته وي اگر دستگاهها با قدرت اهداف را دنبال نكنند، هدف مطلوب غيرقابل دسترس خواهد بود. قبل از مطرح شدن اجتماعي كردن مبارزه با موادمخدر به فكر تاسيس کانون سراسری درمان کشور بوديم اما با مطرح شدن بحث مبارزه اجتماعي، جايگاه اين كانون هم عوض شد و دقيقا در جهت همين نوع مبارزه حركت خواهد كرد. با توجه به اين كه كانوني با اين حجم در دنيا وجود ندارد، ميتواند نقش مهم و موثري در فرآيند اجتماعي كردن مبارزه با موادمخدر ايفا كند.
اين كارشناس اعتياد در ادامه با بيان اينكه فرآيند اجتماعي كردن مبارزه با موادمخدر در حوزه پيشگيري، بايد به بازاريابي اجتماعي توجه كنيم، ميافزايد: زماني ميتوانيم در راه مبارزه اجتماعي موفق باشيم كه نظرات كارشناسان را نه فقط از دريچه كارشناسي، بلكه با ديدگاه اجرايي به كار بنديم. ضمن آن كه نياز مردم در مبارزه با موادمخدر (در حوزه پيشگيري) را ما تعيين نكنيم. بلكه نيازها را از مردم بپرسيم. ارتباط با مردم هم از طريق حدواسطها (كانون، سازمانهاي مردمنهاد، اصناف و...) به وجود خواهد آمد.
صفاتيان با اشاره به اينكه تحقيقاتي مبني بر تغيير ماده مخدر «شيشه» در دنيا وجود دارد كه نشان ميدهد در طول 8 سال اخير خيلي متغير شده است، تاكيد ميكند: در سالهاي گذشته موادمخدر فقط دو سه نوع ناخالصي داشتند اما در حال حاضر به سوي تركيب دارو با دارو پيش ميرود. به عنوان مثال در توليد شيشه بايد از مواد مشخصي استفاده كرد، اگر كوكائين به آن اضافه شود، ناخالص ميشود. ناخالصي در مواد به دليل كاهش هزينه بسيار زياد است. علل افزايش مرگ و مير معتادان در كشور؛ ناخالصي هاي موجود در توليد و پيشسازهاي موادمخدر است.
دبیرکل کانون سراسری درمان کشور با بيان اينكه ناخالصيها چند خصوصيت دارند، ميگويد: ناخالصي نبايد باعث شود، رنگ و بو، قوام و شكل موادمخدر تغيير كند. ناخالصيها ميتوانند از داروهاي خيلي ابتدايي هم باشند كه آسيبهاي مضاعف موادمخدر را كمتر خواهد بود. ولي متاسفانه توليدكنندگان موادمخدر از داروهاي داروهاي خيلي ابتدايي استفاده ميكنند كه سم آن بيشتر است و در خيلي از موارد مواد شيميايي (به دليل ارزاني و حجم زيادي كه به موادمخدر ميدهد) در توليد موادافيوني استفاده ميكنند.
صفاتيان بر اين باور است كه مرگ و مير در همه دنيا وجود دارد، اما تغيير الگوي مصرف ميتواند در مرگ و مير موثر باشد. تا زماني كه بحث ما بر ترياك و هروئين بود، مرگ و مير هم كم بود، اما با تغيير الگوي مصرف به سمت مواد روانگردان هم مرگ و مير افزايش پيدا كرد.
وي افزود: شايد اين به برنامههاي دستگاههاي مرتبط هم بستگي داشته باشد. سال گذشته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، تركيب قرص و شربت را بهم ريخت. اين باعث شد افراد زيادي از مطبها بيرون آمده و از بازار آزاد دارو بخرند. با بيرون آمدن اين افراد از مطبها، روند درمان هم بهم ريخت و آنها يا به سمت تزريق يا به سوي مواد روانگردان سوق پيدا كردند. در حوزه اعتياد نبايد دستگاهها به تنهايي اقدام كنند، بلكه بايد به شكل يك پكيج كلي پيش بروند و از صفر تا صد برنامه را بررسي كنند. اين موضوع در حوزه پيشگيري هم صدق ميكند. به همين دليل پيشنهاد تشكيل كميته «تنظيم بازار» را به ستاد مبارزه با موادمخدر دادم. كميتهاي متشكل از افراد مختلف (حقوقي و حقيقي) كه برنامه كلان مبارزه با موادمخدر را تدوين كنند.