علیرضا جعفرخانی، عضو تیم مکانیک طراحی خودرو خورشیدی «هاوین ۲» در گفتگو با خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، با اشاره به جزئیات این خودرو که در دهمین دوره مسابقات روبوکاپ آزاد ایران رونمایی شده بود، خاطرنشان کرد: خودروی خورشیدی «هاوین ۲»، اولین خودرو خورشیدی چهار چرخ در ایران و خاورمیانه است.
وی افزود: این خودرو خورشیدی حداکثر سرعتی معادل ۱۵۰ کیلومتر دارد و در طول ۳ سال توسط تیمی ۱۷ نفره طراحی و ساخته شده است.
جعفرخانی با اشاره به کسب رتبه جهانی این خودرو، یادآور شد: «هاوین ۲» در مسابقات علمی امریکا در بخش پیست سرعت موفق به کسب رتبه سوم جهان شد.
عضو تیم مکانیک «هاوین ۲» با اشاره به میزان سلول خورشیدی بهکار رفته در این خودروها گفت: در این خودرو ۶ متر مربع سلول خورشیدی به کار رفته است.
وی یادآور شد: اگرچه «هاوین ۲» از لحاظ فیزیکی برای کاربردهای مسابقهای طراحی شده است اما کاملا قابلیت آن را دارد که با تغییر شکل به خودروهای امروزی با ۲ و ۴ سرنشین تبدیل شود.
جعفرخانی با بیان اینکه این خودرو با هر بار شارژ سلولهای خورشیدی خود میتواند مسافت ۵۰۰ کیلومتر را با سرعتی معادل ۷۰ تا ۹۰ کیلومتر بدون نور خورشید طی کند، گفت: «هاوین۲» طولی معادل ۴.۵ متر، ۱.۸۰ متر عرض، ۱.۱۰ ارتفاع و وزنی برابر ۲۲۰ کیلوگرم دارد.
عضو تیم مکانیک «هاوین ۲» در خصوص لزوم تجاریسازی محصولات نو فناوری نیز یادآور شد: در تجاریسازی خودروهای خورشیدی و برقی تا زمانی که قیمت سوخت در ایران پایین است، تولید انبوه چنین خودروهایی مقرون به صرفه نخواهد بود اما با اتمام ذخایر نفتی این خودروها حضور خود را بر همگان تحمیل خواهند کرد.
جعفرخانی با تاکید براینکه میزان آلودگی این خودرو صفر است، اظهار داشت: هماکنون یکی از معضلات زندگی در شهرهای بزرگ مانند تهران، موضوع آلودگی تهران است که از همین رو خودروهایی از این دست میتوانند بسیار مفید و کارآمد باشند.
وی در خصوص قیمت تمام شده خودروهایخورشیدی پس از تجاریسازی نیز، تاکید کرد: علم ساخت خودروهای خورشیدی اگرچه در ایران وجود دارد اما متاسفانه سلولهای خورشیدی و باتری این خودروها در کشور تولید نمیشود که همین امر موجبات بالا رفتن قیمت تمام شده این خودروها میشود که در صورت بومی سازی این مشکل نیز برطرف خواهد شد.
بشین تا تجاری بشه!