گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»؛ اولین روزهای کاری بهارستان نشینان در سال ۹۴ با نام محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عجین شد.
تاخیر در اجرای شبکه ملی اطلاعات، تحمیل هزینههای گزاف برای اینترنت بیکیفیت، اختلالات موبایل و افزایش پهنای باند اینترنت بدون توجه به ملزومات آن برخی از موضوعاتی بودند که مورد سوال کمیسیون فرهنگی از وزیر ارتباطات قرار گرفتند.
راهاندازی اینترنت ۳G و ۴G بدون تدوین «پیوست فرهنگی» جزو اصلیترین مواردی بود که وکلای ملت پس از استماع پاسخهای وزیر ارتباطات، با ۷۰ رأی موافق، ۹۹ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از ۱۹۵، یازدهمین کارت زرد مجلس را به نام واعظی صادر کردند.
اگرچه راهاندازی اینترنت ۳G و ۴G گام مهمی در جهت توسعه ICT محسوب میشود اما همواره در طول این 6 ماه خلا تدوین یک «پیوست فرهنگی» که بتواند کلیه معضلات و چالشهای راهاندازی نسلهای نوین خدمات تلفن همراه را پوشش دهد، کاملا حس میشد.
از همین رو براساس بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، تعیین سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی و براساس بند یک سیاستهای کلی برنامه پنجم توسعه ابلاغی از طرف رهبر انقلاب، دولت موظف است برای طرحهای مهم، «پیوست فرهنگی» ارائه دهد پس بنابراین یقینا پیوست فرهنگی باید پیش از صدور مجوز و آغاز یک پروژه عظیم، طرح و تصویب شود.
براساس بندهای قانونی مشخص میشود که دغدغه مندی اعضای خانه ملت در خصوص عدم ارائه «پیوست فرهنگی» خیلی نیز بیمورد نبوده و ضرورت این امر کاملا در متن قانون درج شده است و براساس قانون وزارت ارتباطات مجاز نیست به طرحهایی که به تمام ساحتهای زندگی فردی و اجتماعی شهروندان مرتبط است، بدون طی روال قانونی و تصویب پیوست فرهنگی، مجوز فعالیت بدهد.
روحالله مومن نسب، کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، با اشاره به تاثیرات مخرب صدور مجوز ارائه اینترنت باند پهن و فناوریهای بالاتر به ایرانسل، بدون پیوست فرهنگی معتقد است: میلیاردها محتوای مخرب و خطرناک اینترنت به حدود ۵۰ میلیون مشترک که عمدتا کودک، نوجوان و جوان هستند، عرضه میشود و اساسا درآمد اپراتورها از این پس بیشتر به دانلود و مشاهده فیلم وابسته میشود و این در حالی است که فیلمهایی که در اینترنت وجود دارد غالبا مخرب و خطرناک بوده و اثرات تخریبی را بر هویت ملی و فرهنگ اسلامی - ایرانی ما وارد میکند.
این کارشناس و فعال فضای مجازی اثرات مخرب استفاده از فناوری نسل ۳ و ۴ بدون پیوست فرهنگی را تنها یکی از مشکلات این اقدام خلاف قانون وزارت ارتباطات دانست و اضافه کرد: این اقدام وزارت ارتباطات به معنای قتلعام فرهنگ اسلامی و هویت ایرانی است.
وی با اشاره به برخی از تخطیهای وزارت ارتباطات تاکید کرد: قانونشکنیهایی از جنس تعلل در راهاندازی شبکه ملی اطلاعات موضوع ماده ۴۷ قانون برنامه پنجم توسعه، افزایش پهنای باند اینترنت بینالملل علیرغم مصالح ملی و مخالفت جدی با مأموریتهای ابلاغشده به وزیر ارتباطات، صدور مجوز برای فعالیت اپراتور سوم و مراکز عمده فروش اینترنت بدون دریافت نظر مرکز ملی فضایمجازی، عدم جلوگیری از ورود محتوای نامناسب به داخل کشور، عدم اجرای فیلترینگ هوشمند از عدم کنترل مؤثر فروشندگان اینترنت و عدم برخورد جدی و مؤثر با کمفروشی اینترنت و پهنای باند، از جمله اقدامات غیر قانونی وزارت ارتباطات است.
عدم توجه به توسعه فرهنگی میتواند پیشرفته ترین جوامع را نیز با انحطاط اخلاقی مواجه کند
جوامع مختلف در روند رو به رشد خود و در جهت تامین نیازهای خود نیاز به توسعه در ابعاد مختلف دارند. معمولا هر گاه از توسعه صحبت میشود موارد اقتصادی و عمرانی آن مد نظر قرار میگیرد و معمولا ابعاد فرهنگی آن مغفول میماند در حالی که عدم توجه به توسعه فرهنگی میتواند پیشرفته ترین جوامع را نیز با انحطاط اخلاقی مواجه کند.
پس از راهاندازی اینترنت نسل سوم بدون ملزومات فرهنگی آن، همواره موضوع خلا پیوست فرهنگی در مسائل مربوط به فناوریهای نوین موبایلی حس میشد؛ ضرورت وجودی این پیوست اگرچه از اهمیت بالای برخوردار بود اما هیچگاه موضوع تدوین و تصویب آن مورد توجه واقع نشد.
باقر افخمی، عضو شورای حل اختلاف جرایم رایانهای دادگستری تهران در گفتگو با خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، در خصوص ضرورت تدوین پیوست فرهنگی با تاکید بر رشد روز افزون تکنولوژی در ایران معتقد است: رشد بی سابقه تکنولوژی در سالهای اخیر باعث شده است تا برخی موضوعات در تعارض یکدیگر باشند که از همین رو اگر پیوست فرهنگی در شرایط مناسبی سامان داده نشود علاوه بر اینکه مشکلی را حل نمیکند بلکه مشکلی به مشکلات ما اضافه خواهد کرد.
«مهمی» که هیچ گاه در اولویت نبود
در حالی که شورایعالی فضای مجازی به عنوان مهمترین نهاد سیاستگذار در فضای مجازی همواره بر ضرورت تدوین این مهم تاکید کرده است اما هربار در جلسات پرتاخیر خود از بررسی این موضوع سرباز زد و وزارت ارتباطات نیز هیچ گاه زیر بار تدوین این پیوست نرفت و هر بار به عناوین مختلف این موضوع را به بعد موکول کرد و موجب شد تا علاوه بر صدمات مختلف فرهنگی، فناوری تماس تصویری اپراتور سوم را نیز که در دورهای مزیت رقابتی این اپراتور بود دپو کنند و مشترکان را به ناچار به سمت استفاده از شبکههای ارتباطی خارجی سوق دهد.