علی ملاقلی پور کارگردان «قندون جهیزیه» در گفتگو با خبرنگار سینمایی «خبرگزاری دانشجو»، در پاسخ به نحوه ساخت این فیلمنامه، بیان کرد: خط اصلی این فیلم در شرایط روز جامعه می گذرد، که به مشکلات مالی و فاصله طبقاتی زندگی در کلانشهری مثل تهران، نگاهی که چاشنی واقعی آن واقع گرایی حال حاضر می باشد، سعی کردم به دور از گیر افتادن در غالب شعارها و سیاه نمایی مسائل روز جامعه را انعکاس بدهم.
وی افزود: من سالها دستیار برنامه ریز کارگردان های مختلف در سینما بودم،در یکی از پروزه ها به خانه یک تازه عروس که سرشار از زندگی و احساس بود، بر ساخت فیلم مراجعه کردیم. زمانی که گروه فیلمبرداری خانه ای را اجاره می کند، با تراکم جمعیت و رفت آمدهای متعدد مواجه هستیم. این بنده خدا این شرایط را به هیچ عنوان دوست نداشت و زمانی که علت کار وی را از صاحبخانه جویا شدم، از مشکلات مالی خود سخن گفت، ایده اولیه این فیلم از آن جریان و گفتگو برآمده است.
این کارگردان در پاسخ به جاری بودن نگاه رسول ملاقلی پور در آثار خود هم تصریح کرد: مطمئن بخشی از نگاه پدر در زمینه فیلمسازی در من اثر کرده است. ولی پدرم فرزند زمانه خودش بود، آثارش متاثر از اتفافت جنگ و هشت سال دفاع مقدس بود، که این نگاه کاملا در آن زمان باید به شکلی در سینما خودش را نشان می داد. ولی من متعلق به نسل جدیدتر هستم. لذا الان فشار اقتصادی و روحی روانی که بر سر مردم رخنه کرده، عزم بلندی در جهت مقابله با آن می طلبد. بنده هم به عنوان فیلمساز سعی کردم، قهرمانی را در فیلم خود به تصویر بکشم که از دل تمامی این اتفاقات سخت، سربلندو موفق از مواجه با این معظلات بیرون بی آید.
وی در پاسخ به نظر خود راجع به مستقل بودن بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر، اظهار کرد: الان صحبت های که در رابطه با برگزاری بخش بین الملل صورت می گیرد، همگی سطحی هستند. باید محفلی را در این جهت برپا کرد و اساتید و کارشناس ، منتقدین سینما را دور هم جمع کرد تا این حرکت جدید را مورد ارزیابی قرار دهند و برای آینده آن تصمیم قاطع تری را بگیرند.