به گزارش خبرنگار دانشگاه«خبرگزاری دانشجو»، مجتبی شریعتینیاسر معاون آموزشی وزیر علوم در مراسم گرامیداشت هفته معلم در دانشگاه خوارزمی، گفت: یکی از راههای تهذیب علم در خدمت اهل معرفت و صاحبان خرد بودن است. در اصل دوستیابی هم باید توجه کنیم اگر میخواهیم علم بیاموزیم باید با صاحبان خرد نشست و برخواست کنیم. شریعتینیاسر پیرامون افزایش حقوق اساتید دانشگاهها تاکید کرد: در سال 94 بعید است که به غیر از آن 14 درصدی که اضافه شده بتوان ذرهای آن را افزایش داد زیرا وضعیت مالی در این سال مطلوب نیست مگر اینکه دانشگاهها بتوانند برای خود درآمد اقتصادی داشته باشند.
وی افزود: بسیاری از اساتید پزشکی واقف هستند که تفکیک پزشکی و غیر پزشکی اقدام درستی نبوده و من معتقدم باید زودتر از این این بخشها ادغام میشد. امروز جمعیت ما تقریباً دو برابر جمعیت اوایل انقلاب است اما جمعیت دانشجویی ما 25 برابر شده و باید ببینیم آیا گامهایی که برداشتهایم درست بوده یا در آن اشکالاتی وجود داشته است.
معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه با اشاره به تعداد دانشجویان گفت: از جمعیت دانشجویان ما که امروز در دانشگاه آزاد، مراکز غیر دولتی، دانشگاههای خاص و دانشگاههای دولتی در حال تحصیل هستند فقط 15 درصد در دانشگاههای دولتی تحصیل میکنند. البته اگر چه به لحاظ درصد فقط این تعداد 15 درصد بوده اما بار اصلی کیفی بر دوش دانشگاههای دولتی است.
وی با اعلام اینکه 2600 مراکز آموزش عالی داریم، بیان داشت: 70 هزار هیأت علمی در حال فعالیت است و امروز نسبت دانشجو به استاد یک به 100 است که باید بین یک تا حدود 30 تا 40 باشد.امروز 282 مرکز آموزش عالی داریم که 103 مورد از آنها فقط در 5 سال گذشته مجوز گرفتهاند و این موضوع یک وضعیت نابسامان در عرصه آموزش عالی کشور ایجاد کرده است.
شریعتینیاسر خاطرنشان کرد: بیش از 60 درصد مراکز آموزش عالی ما نزدیک به 10 سال عمر دارند و در برخی از آنها جمعیت دانشجو بسیار پایین است لذی در این راستا یکی از راهکارها و سیاستهای کلانی که ما دنبال میکنیم بحث ساماندهی مراکز آموزش عالی است. البته اعتقاد ما این است که این مراکز باید حفظ شوند و بقا و ارتقای آنها وظیفه ماست.
وی تصریح کرد: بهترین شیوه برای اعتلای دانشگاههای نوپا این است که اگر امکان زودهنگام تامین اعتبار و افزایش هیأت علمی فراهم نشد ما به شیوههای الحاقی روی بیاوریم و این دانشگاهها را در دل دانشگاههای بزرگ رشد دهیم البته در این بحث منافع دانشجویان و اساتید جزء اصول اولیه آموزش عالی است و تحت هیچ شرایطی مراکز نباید متضرر شوند.ما از ابتدای کار 3 شعار اصلی کنترل فنی، ارتقای کیفی، اقتدار و هماهنگی را مد نظر قرار دادهایم و در این راستا تاکنون قاطعانه در برابر کنترل کمی ایستادهایم و به شدت هم در برابر مجوزهای غیر استاندارد مقاومت میکنیم.
معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه اگر بخواهیم رشد داشته باشیم باید در برابر یکسری از مسائل مقاومت کنیم، اضافه کرد: ممکن است برخی از مدیران به دنبال تثبیت مدیریت خود باشند در این صورت گام زیادی هم بر نخواهند داشت ولی اگر آنها روند اعتلایی داشته باشند موفق میشوند که در این صورت باید یکسری از فشارها را تحمل کردهو با عقلانیت و خردورزی رفتار کنند.
وی پیرامون ادغام دانشگاه خوارزمی با دانشگاه علوم اقتصادی گفت: در این رابطه بررسیهای بسیار دقیقی صورت گرفته و این اصل یک اصل درست بود و با این کار یک گام ارزشمند و بلند برداشته شد. هدف ما از ادغام دانشگاه خوارزمی با دانشگاه علوم اقتصادی نادیده گرفتن دانشگاه علوم اقتصادی نیست البته قرار بود این کار از سال 83 طبق مصوبهای که در آن زمان وجود داشت، انجام شود و در یکی از دانشگاههای تهران نیز این الحاق صورت بگیرد. با تمهیدات صورت گرفته در دانشگاه خوارزمی کماکان این دانشگاه در تهران باقی خواهند ماند و همچنان رشتههای تخصصی این دانشگاه حفظ میشود و دانشجویان در تهران به تحصیل خود ادامه میدهند، مدارک آنها نیز مانند گذشته ارائه خواهد شد.
شریعتی نیاسر درادامه تاکید کرد: در رابطه با پذیرش دانشجوی دکتری ، روند تاکنون اینگونه بود که امتحان تخصصی متمرکز برگزار شود و نهایتاً ستاد مرکزی وزارتخانه در مورد آن تصمیم بگیرد ولی جدیداً این کار به صورت کامل به دانشگاهها واگذار شده است و دانشگاهها به هر نحوی صلاح بدانند میتوانند برای پذیرش دانشجو اقدام کنند.
وی تصریح کرد: در فراخوان اخیری که برای جذب هیات علمی اعلام شده بود نزدیک به 30 هزار نفر ثبتنام کردند که 70 درصد این متقاضیان دکتری بودند. قرار نیست همه مراکز دانشگاهی ما همه کاری را انجام دهند و هر دانشگاهی به همه مقاطع و رشتهها ورود پیدا کند.
معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه با اشاره به روند مذاکرات هستهای ادامه داد: امروز در شرایطی هستیم که میخواهیم یک تنه با دنیا تعامل کنیم، مذاکرات هستهای در جریان است، در سال گذشته که هنوز بیانیه لوزان در کار نبود و فقط مذاکرات جریان داشت، پذیرش دانشجوی خارجی ما 3 برابر شد به همین خاطر قطعا در سال 95-94 اقبال دانشجویان کشورهای خارجی به دانشگاههای ایران بیشتر خواهد شد. فشارهای سیاسی غرب باعث شده مشکلاتی در بحث روابط بینالمللی ما ایجاد شود ولی با توجه به شرایط پیشرو در سالهای آینده قطعاً در بحث پذیرش دانشجویان خارجی، تبادل استاد و مسائل دیگر کارهای خوبی صورت خواهد گرفت.
وی در پایان خاطر نشان کرد: ما باید خودمان را برای تعاملات بینالمللی گسترده برای دوران پس از تحریم آماده کنیم، اکنون در آموزش عالی کمیتهای تشکیل شده که در این زمینه کار میکند، البته تمهیدات دیگری نیز اندیشیده شده است.کارهای برنامهریزی درسی تاکنون درون ستاد انجام میشد ولی اخیراً تصویب کردهایم دانشگاههای برتر وظیفه برنامهریزی را عهدهدار شوند و دانشگاههایی که مطرح نیستند از دانشگاههای مطرح الگوبرداری کنند. وی در رابطه با آییننامه جذب استعداد درخشان در دانشگاهها گفت: طبق این آییننامه در گذشته سهم هر دانشگاه در حدود 10 درصد بود که به 20 درصد افزایش پیدا کرد و قرار است این مقدار را هم افزایش بدهیم.آئیننامه مقطع کاردانی و کارشناسی ابلاغ شده است و آئیننامه کارشناسی ارشد و دکتری را نیز در دستور کار داریم که به زودی ابلاغ خواهد شد.
کدام کار کارشناسی دقیق و موشکافانه توصیه به ادغام ناگهانی و بدون خبر آن هم در ایام نوروز می کند؟
کدام کار دقیق و کارشناسی به مصوبه ی سال 83 استناد می کند ولی فراموش می کند سال 92 دانشکده علوم اقتصادی تبدیل به دانشگاه شده است؟
کدام کار کارشناسی، 5 هفته کلاس نرفتن 1500 دانشجو را نادیده می گیرد و مانع شنیدن حرفشان می شود؟
پدر یک دانشجو