به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، رویا بهادری، عضو هیأت علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی، با اعلام این خبر گفت: در این کار برای اولین بار مواد به کار رفته در کاغذهای ابری بررسی و شناسایی شد.
به گفته این کارشناس برای اجرای این طرح 18 نسخه از کتابخانه مجلس شورای اسلامی و 30 نسخه از کتابخانه های عمومی و خصوصی بررسی شدند.
بهادری افزود:با توجه به اهمیت الیاف کاغذ استفادهشده در کاغذسازی ابری در ابتدا الیاف به کار رفته در کاغذهای ابری با روشهای میکروسکوپی بررسی و سپس رنگ، بستمان و آهار استفاده شده در کاغذهای ابری با روشهای شیمیایی، میکروسکوپی و دستگاهی شناسایی شدند.
به گفته این پژوهشگر،کاغذ ابری، کاغذی است که با درآمیختن رنگها، نفوش مختلفی شبیه به ابر یا ابرهای درهم یا امواج آب بر آن نقش میبندد. از این کاغذ در آستر بدرقه کتاب، به عنوان حاشیه در اوراق خطی متن و حاشیه شده، حاشیه مرقعات، برای خوشنویسی و نقاشی به عنوان کاغذ متن زمینة قلمدان، جلد لاکی و جعبه های لاکی و روی جلد استفاده میشد و حتی در تزئین لبة اوراق نسخ خطی نیز کاربرد داشت.
به گفته وی، مایل هروی معتقد است که کاغذ ابری بر اثر رواج ابر و ابرسازی در نقاشی ایرانی در اواخر سده نهم یا اویل سده دهم هجری در ایران به وجود آمده است.
بهادری افزود: کاغذی که در ابریسازی به کار میرفته معمولاً از انواع مرغوب انتخاب میشده است و برای لعاب یا مایع ابری معمولاً از تخم شنبلیله، پیاز کوهی، تخم کتان استفاده میکردند.
این طرح پژوهشی با همکاری نرگس پدرام پژوهشگر آزاد و فرانک بحرالعلومی پژوهشگر پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.