به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، به نقل از وزارت بهداشت باقر لاریجانی مهمترین عرصه آموزشهای بالینی را بیمارستان های آموزشی عنوان کرد و گفت: تحقق اهداف متعالی نظام سلامت مرهون تلاشها و زحمات اساتید، متخصصان و مدیران این مراکز آموزشی و درمانی است.
به گفته معاون آموزشی وزارت بهداشت، با توجه به الگوی ادغام نظام آموزش و پژوهش در ارائه خدمات، نقش آفرینی بیمارستانها در ارتقای آموزشهای بالینی بسیار با اهمیت است.
لاریجانی در ادامه، نظام اعتباربخشی آموزشی بیمارستان ها را یکی از مهمترین الگوهای رصد فعالیتهای بیمارستانهای آموزشی و ارزیابی عملکرد آنها بیان کرد و افزود: در این الگو ابعاد مختلف عملکرد یک بیمارستان که آن را برای ارائه آموزش بالینی در سطوح مختلف مناسب میسازد از سوی کارشناسان خبره این امر مورد بررسی قرار گرفته و انطباق آنها با استانداردهای تعریف شده موجود ارزیابی میشود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت از تدوین و ابلاغ دستورالعمل اعتباربخشی آموزشی بیمارستانهای آموزشی به دانشگاه های علوم پزشکی کشور خبر داد و گفت: این دستورالعمل به دنبال اجرای برنامه اعتباربخشی درمانی بیمارستانها و از سوی دیگر با توجه به ملاحظات آموزشی قابل توجه در بیمارستانها در کنار فعالیتهای درمانی تدوین و به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است.
لاریجانی افزود: در این دستورالعمل به منظور اجتناب از تکرار فرآیندهای ارزشیابی و تسریع در امر ارزیابی، استانداردهای اعتباربخشی درمانی بیمارستانها به عنوان پایه اعتباربخشی آموزشی لحاظ شده و سایر استانداردهای موردنیاز یک بیمارستان برای ورود و یا ادامه فعالیت آموزشی مورد اشاره قرار گرفته است.
به گفته لاریجانی، این استانداردها حیطههای مختلف از جمله الزامات مدیریتی آموزشی، امکانات آموزشی، برنامههای آموزشی جاری، نیروی انسانی موردنیاز آموزش و ... را در بر گرفته است
لاریجانی همچنین بر لزوم اتمام روند خودارزیابی بیمارستانها از سوی دانشگاه های علوم پزشکی کشور تا پایان شهریور جاری تاکید کرد.