به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، علی باقرزاده در همایش نقش سواد و آموزش بزرگسالان در ایجاد جوامع پایدار که به مناسبت روز جهانی سواد آموزی برگزار شد، اظهار داشت: آموزش پیشینه و قدمتی به اندازه آفرینش انسان دارد، خداوند متعال آموزش مخلوق خود را عهده دار شده است و نخستین مراحل وجودی زندگی انسان را با آموزش یادگیری و با ابزار لوح و قلم و مسطور کردن دانستنیها قرین کرده است.
وی افزود:انبیای الهی کتاب آسمانی جدیدی را همراه داشتهاند برای تداوم و استمرار آموزش انسان برانگیخته شدند تا شیوه زندگی را بر اساس آموزههای دینی به انسانها بیاموزند و به آنان برای رسیدن به قله کمال کمک کنند.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با تبیین نقش انسان و وظیفه او در حفظ زمین و محیط زیست گفت: زمین، محل رشد و زندگی انسان است و نسبت به آن وظیفه و ماموریت خاص دارد، وظیفه انسان همانطور که در آیه ۶۱ سوره مبارکه هود آمده عمران وآبادانی زمین است.
باقرزاده ادامه داد: شرط آبادانی،کسب دانش و مهارت لازم، صیانت از منابع طبیعی و توانایی استفاده درست از آنهاست. قطعاً آبادانی و پیشرفت واقعی و متوازن از توجه هم زمان به انسان و نیازهای رو به افزایش او به زمین،محیط زیست، تکنولوژی و صنعت است. انسان باید بیاموزد که چگونه میتوان با دانش و تکنولوژی از منابع محدود طبیعی نیازهای حال و آینده را به خوبی بر طرف کرده طوری که حیات خود و نسل آیندهاش درمعرض خطر قرار نگیرد.
وی افزود: ما هر روز شاهد مصرف بی رویه منابع آبی و به هدر دادن آن هستیم، شاهد سوء مصرف انرژی و مواد خام طبیعی هستیم، هر روز میبینیم که چگونه انسان با دست خود محیط زیست خود را آلوده میسازد و ذخایر ژنتیکی را از بین میبرد و به دلیل توسعه نامتوازن دسترسی افراد به هوای پاک، زمین پاک و تکنولوژی پاک محدود میشود و نابرابریهای جدید را رقم میزند.
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در اهمیت ارتقای سطح سواد و نقش آن در جوامع گفت: تجارب و تحقیقات نشان داده است آموزش و سواد آموزی عنصر کلیدی برای تقویت توسعه پایدار و اساس یادگیری مادام العمر است.
باقرزاده با اشاره خاستگاه روز جهانی سواد آموزی عنوان کرد: روز جهانی سواد آموزی که به پیشنهاد و ابتکار ایران به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسیده و اکنون پنجاهمین سال گشت آن برگزار میشود بر همین موضوع تمرکز یافته است که چگونه میتوان رشد متوازن و تعادل حیات انسانی، محیط زیست، اقتصاد و فرهنگ را رقم زده و در بستر زمان پایدار نگهداشت.
وی افزود: معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره ) سواد آموزی را از حوایج اولیه انسانی مهمتر از بهداشت و مسکن اعلام کردند،این باور امروز جهانی شده است که سواد آموزی نه تنها زندگی را تغییر میدهد بلکه آنرا نجات میدهد.
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در باره اقدامات کشور جمهوری اسلامی در عرصه سوادآموزی بیان کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران با باور به این مسئله که سواد آموزی میتواند زمینه ساز برخورداری بخش مهمی از جامعه از زندگی سالم و با کیفیت باشد، موضوع سواد آموزی را در اولویت قرار داده است.
باقرزاده با اشاره به دستور تاریخی امام خمینی (ره) برای تاسیس سازمان نهضت سواد آموزی و مبارزه با بیسوادی در کشور گفت: سازمان نهضت سواد آموزی با الهام از پیام تاریخی امام (ره)، دستورات مقام معظم رهبری و دیدگاههای ریاست جمهوری مصمم است با بازنگری جدی در روشها و رویهها درصدد هدفمندسازی فعالیتها، تمرکز بر گروههای آسیب پذیر و و به حاشیه رانده شده است.
وی با اشاره به اقدامات اتجام شده برای حمایت از گروههای آسیب پذیر عنوان کرد: تشکیل پایگاه اطلاعات ثبتی سطح سواد و اصلاح روش شمارش افراد بیسواد در کشور. ایجاد حد اکثر انعطاف در رویهها و شیوههای سواد آموزی و توجه به مهارت آموزش.ایجاد تنوع در محتوای آموزشی و کتب درسی و غیر درسی.تمرکز بر گروههای خاص مثل معلولان و زندانیان، عشایر، روستاییان، زنان و کشاورزان و توانمند سازی نیروی انسانی شاغل در بخش سواد آموزی.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در پایان با اشاره به عزم جدی دولت و آموزش و پرورش در خصوص جذب و نگهداشت کودکان لازم التعلیم تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش دستور دادهاند که مدیران سطوح مختلف تمام تلاش خود را برای جذب و نگهداشت کودکان ۶ تا ۱۱ سال سال به کار گیرند ولی تحقق آن مستلزم ایجاد سیاست و احساس مسئولیت در تمام بخشهای کشور است. امیدوارم که نامگذاری این روز ومحافلی که برای گرامیداشت آن برگزار میشود به شکلگیری عزم جدی، عمومی و قاطع در تمام بخشهای جامعه برای آموزش به منظور توسعه جوامع پایدار شکل گیرد.سواد آموزی نه تنها زندگی را بهبود میبخشد بلکه موجب نجات زندگی میشود.