به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، علی غفاری در ششمین گردهمایی روز جهانی شهرسازی در دانشگاه آزاد مشهد شهرسازی را یک علم میان رشتهای دانست و گفت: این رشته عمیق و وسیع است و نمیشود با دو سال تحصیل کردن در دانشگاه، شهرساز شد.
وی آموزش، تحقیق و تجربه را سه عامل مهم در مسیر تبدیل شدن به یک شهرساز موفق برشمرد و افزود: ما باید بر مسئله آموزش عمیق شویم، متاسفانه ضعفی که امروز در نظام آموزشی داریم این است که اساتید ما فرصت تحقیق ندارند و این سه عامل جدا از یکدیگر فعال هستند.
استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران تصریح کرد: سه مشکلی که در چند سال اخیر در شهرسازی مشاهده و هم اکنون در حال ادامه آن هستیم توسعه بیرونی شهر با تراکم، رها کردن عرصههای مرکزی و بالا بردن تراکم یک قسمت از شهر میباشد.
غفاری ضمن اشاره به اینکه از مهمترین تخصصهایی که در شهرسازی نادیده گرفته میشود مسائل اجتماعی است، گفت: امروز در کشور ما نظام حمل و نقل بر محور اتومبیل میچرخد، در صورتی که محور ما باید انسان باشد نه خودرو؛ امروز اروپاییان فضاهای شهری قدیمی ماشین رو را به فضای پیاده روی انسانی تبدیل کردهاند.
وی با تاکید بر اینکه هر چه تعداد اتومبیل ها افزایش یابد روابط انسانی کمتر میشود، گفت: چنانچه بتوانیم پیاده روی و دوچرخه سواری را گسترش دهیم هم به سلامت افراد کمک کرده ایم، هم موضوع ترافیک را حل کرده ایم و هم آلودگی زیست محیطی را کاهش دادهایم.
استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران ادامه داد: فضاهای معماری مدرن منجر به کاهش وجود انسانی از فضای شهری شده به گفته یکی از محققین اروپایی هیچ چیز مانند معماری مدرن نمیتوانست فضای شهری را از وجود انسان پاک کند.
غفاری تاکید کرد: یکی از مهمترین معضلات شهری ما این است که تراکم را افزایش می دهیم؛ اما زیر ساختها را اصلاح نمی کنیم که همین عامل سبب عدم تناسب تراکم شهری با ظرفیتهای اجتماعی، فرهنگی و غیره شده است.
استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران در پایان رها کردن بافتهای داخلی، توسعه بیرونی شهری، مرتفع سازی حوزههای مسکونی و آشفتگی و عدم نظم در نماهای شهری را از خصوصیتهای توسعه شهری شهرسازی ایران برشمرد.