به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، آیتالله محسن قمی در همایش یادبود شهدای فاجعه منا که در ایوان شمس برگزار شد٬ اظهار داشت: حادثه منا٬ حادثهای است که دل هر انسانی را آزردهخاطر کرده و به عبارت دیگر قلب مسلمانان جهان را به درد آورد چراکه بیش از هفت هزار نفر از انسانهای بیگناه در این حادثه از بین رفتند و با بیمسئولیتی مسئولان سعودی از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر فریادها و درخواستهای کمک ایشان به آسمانها بلند شد.
وی ادامه داد: هنوز هم ابعاد این فاجعه به خوبی مشخص نشده است و رسانههای جهان و همسو با عربستان سعودی سعی در خاموش نگهداشتن این فاجعه داشتند٬ لذا وظیفه ما اطلاعرسانی درست و درک مسئولیت در این رابطه خواهد بود.
قمی با اشاره به دو دیدگاه در خصوص اهمیت انسان و وجود انسان در عالم بیان داشت: اینکه انسان چگونه موجودی است دو دیدگاه الهی و مادی وجود دارد؛ اول اینکه بگوییم از حیث مادی و دنیوی چیزی به نام انسان وجود دارد و با کشتهشدن آن اظهار کنیم که کشتهشدن انسان با کشته شدن یک حیوان تفاوتی ندارد٬ اما در دیدگاه الهی انسان بالاترین چیزی است که امانت الهی را بدان ارائه کردند و به عبارتی دیگر انسان تنها موجودی است که خداوند فرموده از روح خود در آن دمیدهام و در جایی هم به عنوان هدف برای خلقت آفرینش از آن نامبرده میشود.
وی افزود: عزیزانی که در حادثه منا جانبهجان آفرین تسلیم کردند ۵ ویژگی داشتند؛ اول اینکه اینها با لباس احرام به لقاءالله پیوستند. دوم اگر این عزیزان بعد از این حادثه و تاریخ مذکور جان خود را تسلیم میکردند و یا لباس دیگری تنشان بود شاید اینقدر اهمیت متوجه آنها نمیشد٬ چراکه حتی مکان این حادثه هم آنها را متمایز میکند. ویژگی سوم اینکه آنها علاوه بر مُحْرِم بودن در زمان حادثه در ماه حرام و آن هم در روز عیدقربان مظلومانه به آسمان پرکشیدند. نکته چهارم این است که این اشخاص مظلومانه کشتهشدند و حتی شاهدان عینی در حادثه اعلام کردند تا ۵ جنازه روی یکدیگر انباشته شده بود. خیلی از این حجاج هم به دلیل نبودن آب جان خود را تسلیم کردند.
معاون بینالملل دفتر مقام معظم رهبری در تشریح دلیل پنجم عنوان کرد: اهمیت پنجم این حادثه در این است که این جنایت در جایی صورت گرفته که مالکان این مکان خود را کلیددار کعبه و امانتدار خانه خدا میدانند. خاندان حاکم بر حجاز٬ متاسفانه در این مسئله قصور کرد. اگرهم این حادثه عمدی نبوده باشد٬ تقصیر آنها قابل چشمپوشی نیست و همه آنها را در این قضیه مسئول و مقصر اصلی میدانند.
وی در تشریح دلایل قصور آلسعود در فاجعه منا گفت: در مرحله اول یا به عبارتی دیگر در لایه اول حادثه آلسعود مقصر است. دلیل آن هم این است که باید سوال شود چرا برای یک مراسمی که تاریخچه و تجربه یک قرنی در عربستان دارد٬ تدابیر مناسب اندیشیده نشده است. مسئله بعدی این است که چرا چنین حجم جمعیت عظیمی در خیابانی با عرض ۵ متر رها شدهاند و شاهراههای و خروجیهای مربوطه را با سربازان و خودروهای خود مسدود کردند. تقصیر آل سعود در عدم تهیه آب، اروژانس و نیروی آتش نشانی نیز قابل چشمپوشی نیست آنها کمترین و بیتجربهترین افراد خود را برای رسیدگی به این موضوع برگزیدند و در عدم اخذ تدابیر درست قصور کردند.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در ادامه خاطرنشان کرد: در بُعد دوم ِ اقدامات آلسعود باید اقدامات کشنده آنها را مدنظر قرار داد چراکه در ساعات اولیه هیچگونه امدادرسانی صورت نگرفت و حتی نالههای مصدومان تا نیمههای شب به گوش میرسید٬ اما متاسفانه هیچگونه اقدامی برای امدادرسانی از سوی آلسعود صورت نگرفت و جایی که افراد زنده را به همراه کشته شدگان به کانتینر منتقل کرده و حتی شاهدان عینی و حتی در محل گفته بودند ماموران سعودی بر روی جنازهها راه میرفتند.
وی تصریح کرد: مسئله سومی که باید به آن اشاره کرد٬ این است که تمامی مسئولان بینالمللی مانند بانکیمون و حتی صدراعظم آلمان این مصیبت را تسلیت گفتند٬ اما دیدیم که ملک سلمان پادشاه عربستان پس از این فاجعه اقدام به تشویق وزیر کشور خود کرد که واقعا اقدامی جای سوال و تعجب دارد. علمای اندونزی، ریاست سازمان دیانت ترکیه و بسیاری از علمای تسنن و تشکیل کمیته حقیقتیاب تاکید کردند اما باز هم آل سعود از این موضوع در هراس است. حتی جامعه جهانی بر انتشار فیلمهای مدار بسته منا همچنان تاکید دارند اما آل سعود مخالف این موضوع است.
وی با اشاره به اظهارات مقامهای سعودی مبنی بر قضا و قدر بودن حادثه منا تصریح کرد: سعودیها سوءتدبیر خود را قضا و قدر الهی عنوان میکنند و گناه خود را به گردن خداوند میاندازند که واقعا این بحث جای تعجب است. قضا و قدر الهی یعنی با جان مردم جهان و مسلمانان دنیا بازی نشود٬ بلکه تدابیر مکفی و لازم برای اداره مناسک حج در نظر گرفته شود؛ نه اینکه کاملا تمامی قصور و تقصیر خود را به گردن خداوند بیندازیم که البته مشابه این موضوع را در زمان معاویه شاهد بودیم.
قمی در ادامه افزود: گاهی اوقات گفته میشود اظهارات تنها از سوی حجاج ایرانی صورت گرفته است؛ اما گزارشها و حتی مصاحبههای مسلمانان نیجریه، مالزی، سودان، تانزانیا، مصر، اتریش و حتی انگلیس کاملا بر عدم مسئولیتپذیری آلسعود اشاره میکنند. حتی در اظهارات مستند و مکتوب حجاج کشورهای دیگر به بسته شدن عمدی خیابانها اشاره شده وعدهای دیگر از آنها بر تبعیض نجاتی میان کشته شدگان این حادثه از سوی آل سعود تاکید میکند. حجاج مصری سریعا در مصاحبههای خود اعلام کردند ماموران سعودی روی پیکر زندهها و مردهها قدم گذاشته و راه میرفتند که این نشان از بیارزش بودن جان انسانها در نظر آل سعود است.
وی گفت: آنچه که در منا اتفاق افتاد؛ تنها برای بار اول رخ نداده است٬ بلکه گزارشهای مدونی که از سالهای ۱۹۸۷، ۱۹۹۷، ۱۹۹۸ و حتی سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۶ منتشر شده است نشان دهنده این است که چندین هزار نفر در مناسک حج و به علت بیکفایتی آل سعود از بین رفتهاند که البته سعودیها مایل به افشای این آمار نبودند که از طرق خاص این آمار منتشر شد. آلسعود هرجایی که سخن از مقاومت است آماج هدفهای خود قرار میدهند در سوریه و یمن و عراق این موضوع کاملا مشهود است در جریان سوریه سعودیها دائما دخالت میکنند و حتی خط مشیهای برای بشار اسد و نظام سیاسی سوریه تعیین میکنند و همین دخالتها باعث کشته شدن بیش از ۳ هزار زن از شهروندان سوریه شده است.
معاون بینالملل دفتر مقام معظم رهبری در پایان گفت: اوضاع داخلی عربستان به سمت تسویه حسابهای طایفهای و قبیلهای سوق پیدا کرده است؛ بهعلاوه اینکه صندوق بینالمللی پول رسما اعلام کرده که عربستان تا ۵ سال آینده با ورشکستگی مواجه خواهد شد. تمامی این مطالب و به خصوص شرکتهای منطقهای در عدن، سوریه و عراق و همچنین بیآبرو شدن آلسعود در فاجعه منا بازگوکننده وضعیت نامناسب و بحرانی در این کشور است٬ لذا میبایست کنگرههای بینالمللی در خصوص فاجعه منا برگزار شود و حتی دانشگاه و حوزه به این موضوع ورود کند. پایاننامهها، کتب و مقاله متعددی میبایست از سوی جمعیت اهل قلم در فضای رسانهای منتشر شود تا بتوانیم حداکثر روشنگری را در این خصوص صورت دهیم.