به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران امروز در نشست خبری که در این اداره کل برگزار شد، اظهار داشت: در سال تحصیلی 95-94 یک میلیون و 80 هزار دانشآموز در 4 هزار و 200 مدرسه که 2 هزار و 700 مدرسه دولتی و هزار و 500 مدرسه غیردولتی هستند، تحصیل میکنند.
بالاترین نسبت دانشآموز دولتی به غیردولتی به تهران اختصاص دارد
وی افزود: 19 درصد دانشآموزان در بخش غیردولتی هستند و بالاترین نسبت دانشآموز دولتی به غیردولتی به تهران اختصاص دارد که نشان از ظرفیت مشارکت مردم در تعلیم و تربیت است.
وی ادامه داد: پیشبینی میکنیم تهران تا پایان برنامه ششم توسعه، یعنی تا پایان سال 1399، میتواند به مرز 30 درصد دانشآموز در بخش غیردولتی برسد، مشروط بر اینکه نظام عرضه و تقاضا و قیمتگذاری بخش غیردولتی متناسب با توان مردم تعیین شود.
چهاربند با بیان اینکه برای کیفیتبخشی فرآیند تعلیم و تربیت، اقدامات زیادی از اردیبهشت ماه سال 94، انجام شده است، خاطرنشان کرد: برخلاف اطلاعات و اخباری که در برخی رسانهها منعکس شد، بالغ بر 34 میلیارد تومان در طول تابستان و تاکنون برای تأمین نیازهای جاری مدارس تخصیص دادهایم.
وی افزود: حدود 9 میلیارد تومان صرف تعمیرات مدارس، سرویسهای بهداشتی، تعمیر تجهیزات هنرستانها، تعمیر میز و نیمکت، تجهیز مدارس و استانداردسازی سیستمهای گرمایشی مدارس در تهران شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، در بودجه سال 94 شهرداری مبلغ 260 میلیارد ریال به مدارس تخصیص یافته است، گفت: حدود 140 میلیارد ریال هم بهعنوان خدمات و بهسازی فضا، به مدارس ارائه شده که بیش از 70 درصد این تعهدات عملی شده است.
کمک 34 میلیارد تومانی شهرداری تهران به آموزش و پرورش
وی افزود: همچنین شهرداری 12 میلیارد ریال بهصورت نقدی در اختیار مدارس قرار خواهد داد که با احتساب این رقم بیش از 34 میلیارد تومان شهرداری تهران به آموزش و پرورش کمک کرده است.
چهاربند با انتقاد از برخی که عنوان میکنند سرانه به مدارس پرداخت نشده است، تصریح کرد: معمولاً هر سال در قالب کمکسرانه حداکثر به ازای هر دانشآموز 5 هزار تومان پرداخت میشود که در دو دهه گذشته هم، همینطور بود، اما با تعهدات 34 میلیارد تومانی شهرداری، این عدد به 3 برابر میرسد.
وی افزود: دو میلیارد و 700 میلیون تومان نیز بهعنوان سرانه بین مناطق آموزش و پرورش تهران توزیع شده است و تا پایان هفته تمام مدارس این مبالغ را دریافت میکنند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه اصل کمک مردم به مدارس قانونی و در قانون پیشبینی شده است، گفت: در قانون 4 نوع کمک به مدارس در نظر گرفته شده که کمکهای مردمی و کمکهای دولت در قالب کمکسرانه از جمله این موارد است، اما اگر کمک مردم داوطلبانه نباشد، باید با آن برخورد کرد.
چهاربند با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم آموزش و پرورش تهران ساماندهی کودکان کار بود، اظهار کرد: با شهرداری و بهزیستی و مؤسسات خیریه نشستهای خوبی برگزار کردیم و در جنوب منطقه 12 تهران، بهصورت قانونمند دو مدرسه را با مشارکت شهرداری به تعلیم و تربیت این کودکان اختصاص دادیم.
وی افزود: برای سال آینده نیز 4 مدرسه دیگر را در منطقه 12 و 18 تهران برای افزایش پوشش تحصیلی کودکان کار تأمین خواهیم کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه یکی دیگر از اقداماتی که در جهت جبران عقبافتادگی تاریخی در تهران در حوزه فضای آموزشی صورت گرفته است، گفت: در زمین و ساختمان با کمبود مواجه هستیم و بیش از 45 درصد سرانه فضای آموزشی کمبود داریم، زیرا بهجای اینکه هزار و 500 هکتار ساختمان روی زمینهای متعلق به آموزش و پرورش داشته باشیم، فقط 780 هکتار بنا داریم که کمبود فضای آموزشی را نشان میدهد.
وی با اشاره به فرسوده بودن فضاهای آموزشی در تهران، تصریح کرد: در پایتخت فضای آموزشی با عمر 115 سال داریم که هماکنون دانشآموزان در آن مشغول تحصیل هستند و از طرفی 30 درصد فضاهای آموزشی بیش از 60 سال قدمت دارند که نیازمند تخریب و نوسازی هستند.
چهاربند با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت به مرحله مهم و سرنوشتساز هدایت تحصیلی و استقرار آن در پایه دوم متوسطه، رسیده است، عنوان کرد: در پایان سال تحصیلی جاری دانشآموزان پایه نهم، باید هدایت تحصیلی شوند و در دوره دوم به شاخهها و رشتهها هدایت شوند که این کار قبلاً در دوره دوم متوسطه انجام میشد.
وی افزود: پس از سال 1372 که نظام آموزشی جدید اجرا شد، هدایت تحصیلی از دوره اول به دوره دوم منتقل شد، اما اکنون پس از 22 سال هدایت تحصیلی بار دیگر به دوره اول متوسطه بازگشته است.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درخصوص هدایت تحصیلی دانشآموزان در سال تحصیلی آینده گفت: سال آینده در مدارس دولتی ثبتنام رشته ادبیات و علوم انسانی وجود نخواهد داشت و متقاضیان این رشته فقط باید در دبیرستانهای فرهنگ ثبتنام شوند که ضوابط خاص خود را دارند.
وی افزود: قرار است در هر منطقه تهران یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه فرهنگ داشته باشیم؛ اکنون 12 مدرسه فرهنگ در تهران داریم که 24 مدرسه دیگر نیاز است.
وجود 280 مدرسه استیجاری در تهران
اسفندیار چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، در پاسخ به این پرسش که وضعیت مدارس استیجاری تهران چگونه است، اظهار داشت: از 2 هزار و 200 ساختمان آموزشی که در تهران داریم، 280 مدرسه آن استیجاری است.
وی افزود: تعدادی از این مدارس استیجاری به شکل خانهمدرسه اداره میشوند و بهدلیل نیاز آموزش و پرورش در اجاره بودهاند و آن دسته که قابل بهرهبرداری باشد را تملک میکنیم و از ساختمانهای متروکه برای جایگزینی این مدارس استیجاری استفاده میشود.
ثبت نام 33 هزار دانشآموز اتباع افغان در مدارس پایتخت
چهاربند در خصوص ثبتنام دانشآموز اتباع در مدارس تهران، خاطرنشان کرد: تا پایان هفته گذشته 33 هزار دانشآموز اتباع در مدارس ثبتنام شدند که 98 درصد آنها افغانی هستند و تعداد کمی اتباع عراق و کشورهای اسلامی هستند.
وی افزود: دو مدرسه ابتدایی دخترانه و پسرانه نیز برای کودکان کار در تهران در نظر گرفته شده است که در طول 3 سال آینده، قادر خواهیم بود 4 هزار کودک کار را در این مدارس منطبق کنیم و تلاش میکنیم ظرفیت پذیرش آنها فراهم شود؛ اکنون 53 درصد کودکان کار افغانی هستند.
چهاربند با بیان اینکه در مجموع 33 هزار دانشآموز اتباع در مدارس ثبتنام شدهاند و هزار و 500 نفر آنها فاقد مدارک هویتی بودند، تصریح کرد: اگر دانشآموزی در سن قانونی تحصیل باشد، حتماً در مدارس ثبتنام میشود، ضمن اینکه هیچ ممنوعیتی برای ثبتنام اتباع بیگانه در مدارس نداریم.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه کنترل آسیبهای اجتماعی اعم از اعتیاد و دیگر موارد درون مدرسه و اطراف محیطهای آموزشی چگونه انجام میشود، گفت: اعتیاد جامعه را تهدید میکند و محدود به محیط مدرسه نیست، ضمن اینکه رویکرد در آموزش و پرورش، رویکرد پیشگیری است و خانواده، دانشآموز و مربیان را تحت آموزش قرار میدهیم.
وی افزود: اینکه خانواده دانشآموزی اعتیاد داشته باشد، نمیتوانیم از رفت و آمد آن دانشآموز به مدرسه ممانعت کنیم؛ به دنبال این هستیم با تشدید آیین نامه انضباطی محیط مدرسه را از این نوع آلودگی پاک نگه داریم.
چهاربند با اشاره به اینکه 260 مدرسه در تهران مکانیابی و نقشه خطرپذیری آنها آماده شده است، عنوان کرد: این مدارس در الویت نظارت و پایش هستند و تلاش میکنیم محیط داخل و اطراف مدرسه را پاک نگه داریم.
تاکنون گزارش رسمی از اعتیاد دانشآموزان ارائه نشده است
وی ادامه داد: هیچ یک از مراجع قانونی تاکنون گزارش رسمی از اعتیاد دانشآموزان ارائه نداده است و گزارش رسمی تأییدشده در این خصوص وجود ندارد؛ آمارهایی از سوی نهادها اعلام میشود که از نظر آموزش و پرورش رسمیت ندارد، از طرفی آموزش و پرورش با نگاه خوشبینانه و ساده به این پدیده نگاه نمیکند و اگر مواردی از اعتیاد دانشآموزان مشاهده شود، به واحدهای مشاوره ارجاع خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درخصوص اذیت و آزار دانشآموزان در مدرسه تأکید کرد: شدیدترین مجازات در صورت احراز تخلفاتی همچون تنبیه بدنی و اذیت و آزار دانشآموزان اعمال میشود، اما برخی اوقات ممکن است این اتهامات در مراجع قضایی محرز نشود، اما اگر چنین موضوعاتی وجود داشته باشد، قاطعانه با آنها برخورد میشود.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا در منطقه هرندی دبیرستان دخترانه وجود ندارد، اظهار داشت: در این منطقه 2 مدرسه در 4 سال گذشته منحل شده است، زیرا حدنصاب دانشآموز در آنجا پایین است و متأسفانه دانشآموزان در دوره متوسطه ترک تحصیل میکنند.
چهاربند افزود: دو ساختمان آموزشی که در مرحله هرندی منحل شده بود، تصمیم به ترمیم و بازگشایی آن گرفته شد تا شعاع دسترسی دختران در این محله کوتاه شود، ضمن اینکه برای سال تحصیلی آینده، شعاع دسترسی به مدرسه را 700 متر درنظر گرفتهایم و 2 مدرسه در آن حوالی را آماده بهرهبرداری میکنیم.
وی درخصوص آموزش تربیت جنسی دانشآموزان در مدارس تصریح کرد: رویکرد و استراتژی آموزش و پرورش تهران این است که از طریق ارتقای مهارت اولیای دانشآموزان این کار را دنبال کنیم، زیرا تعداد نیروی مشاور مدارس محدود است و این موضوع از جمله مواردی است که مدرسه و اولیا باید با یک رویکرد به آن بپردازند.
مشاهده موارد محدودی از شپش سر در مدارس
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران درخصوص شیوع شپش سر دانشآموزان، تصریح کرد: با همکاری دانشگاههای علوم پزشکی، مدارس تحت مراقبت است و موارد محدودی از شپش سر مشاهده شد که آنها ارجاع و تحت کنترل قرار دارند؛ مشکل حادی در این خصوص در مدارس وجود ندارد.