به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از اهواز، طبق اعلام دومین رتبه بندی دانشگاههای علوم پزشکی کشور از سوی وزارت خانهٔ بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با ۹ پله سقوط در جایگاه ۱۸ام قرار گرفت.
در این ارزیابی وزارتخانه بهداشت معیارهای که برای رتبه بندی دانشگاه به ترتیب اهمیت در نظر گرفته، عبارت است از:
الف) حاکمیتی:
در حیطه حاکمیتی که معرف شیوه کلی مدیریت آموزشی دانشگاه است، شاخصهای برنامه محور بودن، مدیریت جلسات مرتبط با حیطه آموزش، شیوه اداره بودجه آموزشی، مدیریت جذب اعضای هیات علمی و ثبات مدیریتهای آموزشی دانشگاه مورد بررسی قرار میگیرد.
ب) توسعه کمی آموزش:
که در این حیطه سه شاخص تعداد رشتهها و مقاطع موجود، نوگشایی شده و غیر معتبر در دانشگاه در سال مورد ارزیابی قرار میگیرد.
در شاخص رشتهها و مقاطع نوگشایی شده، توسعه رشتهها و مقاطع تحصیلی در دانشگاهها مورد بررسی قرار میگیرد.
شاخص رشتههای موجود نیز که نشان دهنده بزرگی و توان مدیریت دانشگاه در حفظ وضعیت موجود است در کنار تلاش برای توسعه کمی دانشگاه حفظ دستاوردهای گذشته نیز مورد توجه قرار میگیرد.
ج) مدیریت آموزش:
در حیطه مدیریت آموزش بعنوان یکی از عینیترین حیطههای مورد ارزیابی پیامدهای عینی حاصل از مدیریت آموزشی بررسی میشود و شاخصهایی نظیر وب سایتهای معاونتهای آموزشی دانشگاهها در جهت رفع نیازهای دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارمندان، رعایت استانداردهای فنی، همسانی درونی نمرات دانشجویان در دروس تخصصی متعدد که نشان دهنده اعتبار نسبی ارزشیابیهای پیشرفت تحصیلی دانشجویان است و قبولی دانشجویان در مقاطع بالاتر که حاکی از توانایی دانش آموختگان در رقابت در سطح ملی مورد ارزیابی قرار گرفت.
د) توسعه کیفی آموزش:
در حیطه توسعه کیفی آموزش به تلاش دانشگاهها برای بهبود وضعیت آموزشی و ارتقای سطح کیفی آموزشها پرداخته شده است. در این حیطه شاخصهای عملکرد مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه، عملکرد آموزش مداوم، نقطه نظرات مدیران ارشد معاونت آموزشی وزارت درخصوص دانشگاهها، مدیریت جشنواره آموزشی شهیدمطهری در سطح دانشگاه، معرفی طرحهای برتر کشوری و فعالیتهای خاص و ویژه منتخب دانشگاه با در نظر گرفتن میزان بدیع بودن و تاثیر آنها در ارتقا و رشد کیفی آموزش مورد ارزیابی قرار میگیرد.
ه) برنامههای علمی کلان کشور:
همه دانشگاهها لازم است برای رسیدن به اهداف بلندمدت آموزش پزشکی کشور در مسیر مشخص شده حرکت کنند. در این حیطه توجه دانشگاه به نقشه جامع علمی کشور و تلاش برای ایفای نقش موثر در دستیابی به اهداف آن، از طریق ارزیابی تعداد تفاهم نامههای بین المللی منعقده، تعداد دانشجویان و اعضای هیات علمی خارجی و توجه عمیق به مفاهیم اخلاق حرفهای و تلاش برای تربیت دانشجویان مورد ارزیابی قرار میگیرد.
این در صورتی است که عبدالله رفیعی، معاون توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز درباره عملکرد معاونت آموزشی دانشگاه گفته بود: معاونت آموزشی در حال حاضر با هشت مدیریت، ۱۰ دانشکده و ۱۶ مجتمع آموزش عالی سلامت در دانشگاه، در صدد پیشبرد اهداف آموزشی در جهت نیل به اهداف عالی وزارت بهداشت میباشد.
معاون توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درباره تعداد دانشجویان تصریح کرد: تعداد کل دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه در سال تحصیلی ۹۳-۹۲، ۷۲۲۵ نفر بوده که در حال حاضر (سال تحصیلی ۹۴-۹۳) به دلیل اخذ مجوز جذب دانشجو در مقاطع مختلف با هشت درصد افزایش به ۷۸۰۰ نفر افزایش یافته است و این روند صعودی تعداد دانشجو در مقاطع تحصیلی مختلف به شرح زیر است:
مقطع کارشناسی ارشد از ۶۲۳ نفر در سال ۹۰ به ۸۰۵ نفر در سال ۹۴
مقطع دکترای تخصصی (Ph. D) از ۱۹۴ نفر به ۲۲۷ نفر
مقطع دکترای تخصصی دندانپزشکی از ۷۹ نفر به ۸۵ نفر
مقطع دکترای تخصصی بالینی از ۶۲۸ نفر به ۸۵۰ نفر
مقطع کاردانی از ۹۶ نفر به ۱۶۸ نفر
مقطع دکترای عمومی از ۲۰۹۶ نفر به ۲۴۶۵ نفر
رفیعی درباره تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه تصریح کرد: در سال ۹۰ تعداد ۷۷ رشته تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز وجود داشت که با رشد ۷. ۷۹ درصدی در حال حاضر دانشجویان این دانشگاه در ۸۳ رشته تحصیلی مشغول به تحصیل میباشند. در این راستا نیز توانستیم تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه را از ۶۰۲ نفر در سال ۹۰ به ۶۳۵ نفر در سال ۹۴ افزایش دهیم.
وی بیان داشت: همچنین با پیگیریهای صورت گرفته در سال ۹۳، مقطع دکترای تخصصی رشتههای قارچشناسی پزشکی و بیوشیمی بالینی، مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و پرستاری (مراقبتهای ویژه) و در سال ۹۴ نیز مقطع دکترای تخصصی رشته ایمنیشناسی و مقطع کارشناسی ارشد رشته ژنتیک انسانی به رشتههای زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه شد.
معاون توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: همچنین درصدد هستیم در مقطع تحصیلی دکترای تخصصی، رشتههای مهندسی بافت، مامایی، طب سنتی، فارماکوگنوزی، در مقطع فوق تخصصی پزشکی؛ رشتههای روماتولوژی، ریه، جراحی کودکان، در فلوشیپ تخصصی پزشکی رشتههای نازایی IVF، اندویولوژی، جراحی سرطان و در مقطع کارشناسی ارشد؛ رشتههای تکنولوژی گردش خون، سلامت سالمندی، تاریخ علوم پزشکی، فناوری اطلاعات سلامت، انفورماتیک پزشکی، ارگونومی، بهداشت محیط دریا، مدیریت پسماند، بهره برداری و نگهداری از تاسیسات شهری را به رشتههای زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کنیم.
رفیعی درباره تجهیز گروههای آموزشی افزود: یکی از اقدامات مهم معاونت توسعه آموزش دانشگاه در سالهای ۹۳ و ۹۴ تجهیز گروههای آموزشی بیمارستانها و دانشکدههای دانشگاه به تجهیزات و دستگاههای جدید و مورد نیاز رشتههای مختلف آموزشی بوده است.
وی در این خصوص تصریح کرد: خوشبختانه با موافقت و حمایت رئیس دانشگاه توانستیم اعتبار چشمگیری را به این امر اختصاص دهیم و تمامی گروههای آموزشی بیمارستانها و دانشکدهها را جهت بهبود کیفیت امر آموزش تجهیز کنیم.
درباره این اعلام نظر وزارتخانه برخی معتقدند این رتبه بندی اعتبار آموزشی ندارد و یک حرکت ساختگی و مورد تایید وزارتخانه بهداشت نیست.
برخی نیز معتقدند ضعف عملکرد مسئولان و پرداختن مسایل غیر علمی باعث سقوط آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اهواز شده است.
حال با وجود اعلام رسمی وزارتخانه بهداشت باید منتظر پاسخ معاون آموزشی دانشگاه درباره صعود و سقوط دانشگاه علوم پزشکی اهواز بود.