به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر : محقق طرح حذف ترکیبات گوگردی از سوخت خودروها به روش جذب درباره این طرح تحقیقاتی مشترک گفت: ترکیبات گوگردی از ترکیبات سمی و مزاحم در سوخت خودروها هستند و معضل اصلي آلودگي هواي كلانشهرهاي ما به شمار مي آيند و از سال 2009 نيز صنايع مختلف ملزم به اجراي استاندارد يورو 5 و كاهش گوگرد سوخت خودروها شده اند.
دانشجوي دكتري شيمي كاربردي دانشگاه صنعتي اميركبير افزود: روش هاي موجود قادرند ميزان گوگرد را در سوخت خودروها به حدود 400 تا 500 ppm برسانند و تعداد محدودي از پالايشگاه هاي كشور از روش هاي جديد استفاده مي كنند كه ميزان گوگرد را به كمتر از 10 ppm كاهش مي دهد كه اين روش ها بسيار گران هستند از همين رو صنايع از آنها استقبال نمي كنند.
به گفته وي، در روش های گوگرد زدایی در صنایع و پالایشگاه های موجود، گوگرد زدایی هیدروژنی (HDS) که روشی کاتالیستی است، متعارف ترین روش محسوب می شود.
قاسم بختياري خاطرنشان كرد: این روش در دما و فشار بالا انجام می گیرد به همين دليل هزينه سنگيني براي صنايع ايجاد مي كند و علاوه بر اين، در پايان فرآیند هنوز برخی ترکیبات گوگردی در محصول باقی می مانند و برای حذف این ترکیبات لازم است از روش های دیگری استفاده شود كه متداول اين روش ها، گوگرد زدایی هیدروژنی عمیق (UDHDS) است.
وي تصريح كرد: از آنجا كه گوگرد زدایی هیدروژنی عمیق (UDHDS) در دما و فشار بسیار بالا و کاتالیستهای گران قیمت میسر می شود بنابراین استفاده از روشی که شرایط عملیاتی بهتر و کم هزینه تر داشته باشد بسیار مورد توجه صنایع است.
اين محقق جوان از روش جذب به عنوان يكي از روش هاي جديد و مورد توجه محققان طي سالهاي اخير در فرآيند گوگردزدايي نام برد و توضيح داد: در روش جذب، فرآيند گوگردزدايي در دما و فشار نزديك به محيط صورت مي گيرد بنابراين اجراي آن بسيار مقرون به صرفه خواهد بود و هزينه اضافي به صنايع تحميل نمي كند.
وي درباره طرح تحقيقاتي حذف تركيبات گوگردي از سوخت خودروها به روش جذب توضيح داد: در اين طرح كه مدت دو سال به طول انجاميد تلاش كرديم یک جاذب مناسب جهت فرآیند جذب که به صورت مکمل یک فرآیند دیگر گوگرد زدایی و یا یک فرآیند مستقل گوگرد زدایی است، سنتز و بهینه سازی كنيم و سپس پارامترهای عملیاتی بهینه را جهت تستهای عملیاتی و بکارگیری آن جاذب در صنعت شناسایی كنيم.
بختياري يادآور شد: در اين طرح لازم بود با بکارگیری خوراک واقعی در فرآیندی پیوسته، شرایط یک فرآیند صنعتی برای جاذب حاصل شود و بازده و عملکرد آن در صنعت کاملا به اثبات برسد.
به گفته وي، استفاده از اين روش هم به صورت مستقل در پالايشگاه ها و سوخت خودروها و هم به صورت مكمل در فرآيندهاي پالايشگاه ها (توليد محصولات پالايشگاهي) كاربرد دارد.
نتايج اين طرح تحقيقاتي در مجله علمي بين المللي international journal of environmental and science and technology و توسط انتشارات اشپرينگر به چاپ رسيده است.