به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، عظیم فضلیپور عصر امروز در همایش برندسازی و تولید بدون کارخانه در کرمانشاه با اشاره به اینکه نفت یک مزیت نسبی در کشورمان به حساب میآید، ادامه داد: قیمت تمام شده آب معدنی در ایران 2 برابر نفت است.
عضو شورای علمی سازمان جهانی علائم تجاری با تاکید بر اینکه فضای اقتصادی کشور مناسب نیست، عنوان کرد: نفت امروز دیگر با بشکهای 140 دلار فروش نمیرود و قیمت آن 22.75 دلار است که در چنین فضایی اقتصاد کشوری پیشرو است که مزیت رقابتی داشته باشد.
وی وجود داشتن فضای رقابتی نسبی در فضای سازمان تجارت جهانی را یک وضعیت محکوم به شکست دانست و گفت: آمریکا برنامه عدم وابستگی به نفت را از سال 2014 آغاز کرده و تا سال 2020 این برنامه ادامه دارد.
فضلیپور با تاکید بر اینکه ایران 10 سال پیش که عضو ناظر سازمان جهانی شد باید از وابستگی به نفت فاصله میگرفت، تصریح کرد: وابستگی به نفت یک وضعیت نامناسب در اقتصاد است و اعلام این خبر از سوی مسئولان دولت که ایران تا چند ماه آینده عضو فعال سازمان تجارت جهانی میشود یک افسانه است.
به گفته نماینده انحصاری موسسه استاندارد اتریش، ایران طلب 22 میلیارد دلاری از چین دارد که این کشور مبلغ یاد شده را هرگز به ایران پرداخت نمیکند و کالا یا تکنولوژی را به ایران صادر خواهد کرد.
مدیر کلینیک برند سویس در ایران آغاز ورود به موضوع برند را مربوط به سال 1980 میلادی عنوان کرد و بیان داشت: مردم در حال حاضر برند یک کالا را میخرند و هر فردی حدود 40 برند را در زمان خرید در ذهن دارد، بنابراین هر کالایی را نمیخرد.
وی سازمان تجارت جهانی را مرجعی عنوان کرد که به تنظیم قوانین جهانی تجارت و رفع اختلافات بین اعضا میپردازد و تاکید کرد: این سازمان از ایران خواسته بر روی 34 قلم کالا و خدمات برای کسب تراز تجاری و شرط عضویت فعال در این سازمان سرمایهگذاری کند، اما این وضعیت محقق نشده است.
به گفته فضلیپور، واردات بالای کشور و فضای نامناسب کسب و کار یکی از تهدیدها برای عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی است.