به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو» سعید حافظی با اشاره به برنامه فروش ترمینال شناور نفتی سورنا با ظرفیت ذخیره سازی حدود ۲ میلیون بشکه نفت خام، گفت: با توجه به مدت زمان طولانی بهره برداری از این ترمینال شناور نفتی ایران در خلیج فارس هزینه های تعمیرات این پایانه بسیار بالا است.
مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره ایران با اعلام اینکه بر اساس برآوردهای انجام گرفته هزینه تعمیرات این ترمینال شناور نفتی حدود ۶۰ تا ۶۵ میلیون دلار برآورد می شود، تصریح کرد: بر این اساس تعمیرات اساسی این ترمینال شناور نفتی برای شرکت ملی نفت ایران فاقد توجیه اقتصادی بالایی است.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه به زودی مزایده فروش پایانه سورنا به عنوان بزرگترین پایانه شناور نفتی ایران برگزار می شود، در خصوص قیمت فروش این ترمینال نفتی، اظهار داشت: قیمت کارشناسی فروش با برگزاری مزایده تعیین می شود و به زودی فراخوان برگزاری مزایده به طور رسمی اعلام خواهد شد.
از خرداد ماه سال جاری فعالیت پایانه شناور نفتی سورنا ایران در غرب خلیج فارس پس از بیش از ۱۴ فعالیت و صادرات حدود ۸۵۰ محموله نفت خام میادین سروش و نوروز متوقف شد.
از این رو از دی ماه سال ۱۳۸۰ تاکنون فعالیت پایانه شناور نفتی سورنای ایران در خلیج فارس آغاز شد و در طول ۱۴ سال گذشته تاکنون حدود ۸۴۹ فروند نفتکش، نفت از این پایانه دریافت و به بازارهای جهانی منتقل کردهاند.
با این وجود کشتی نفتکش اف. اس. یو به نام خلیج فارس و به عنوان بزرگترین ترمینال شناور نفتی جهان در حالی به عنوان جدیدترین برگ برنده ایران در دوران کاهش شدید قیمت نفت یاد میشود که از ظرفیت بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار ذخیره سازی، تخلیه و بارگیری طلای سیاه برخوردار است.
این ترمینال غول پیکر در منطقه بهرگان در غرب خلیج فارس نصب و راه اندازی شده و مهمترین ماموریت استقرار این ترمینال غول پیکر شناور نفتی ایران در خلیج فارس ذخیره سازی و صادرات مستقیم نفت برخی از میادین همچون سروش و نوروز بوده ضمن آنکه برای ساخت این کشتی غول پیکر بیش از ۳۰۰ میلیون دلار سرمایهگذاری شده است.
مسئولان شرکتت ملی نفت اخیرا با اشاره به آغاز بارگیری نفت در شناور صادراتی خلیج فارس، تاکید میکنند: بارگیری نفت میادین سروش و نوروز در شناور جدید صادراتی خلیج فارس آغاز شد و هم اکنون روزانه بیش از ٧٠ هزار بشکه نفت خام به این شناور منتقل میشود.