به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، با دستور رئیس جمهوری پروژه دو خطه کردن راهآهن بافق-اصفهان-زرینشهر آغاز و پروژه علائمی کردن 5 ایستگاه محور یزد، اسلب تراک خطوط ایستگاه یزد زیرگذر و سکوی 2 ایستگاه میبد و اردکان به بهرهبرداری رسید.
موسوی مدیر پروژه دو خطه بافق – اصفهان – زرین شهر در اینباره گفته بود:با اجرای پروژه دو خطه بافق– اصفهان– زرین شهر و همچنین با اجرای تراک بندی و علائمی کردن مسیر قابلیت جابجایی بار تا 2.5 برابر افزایش می یابد.
وی با اشاره به این موضوع که این پروژه از دو سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است، گفت: اواخر سال 92 قرارداد اجرای این پروژه منعقد شد که هدف اصلی از اجرای آن، افزایش سرعت در خطوط ریلی برای تردد قطارهای باری و مسافری و مهمتر از همه احداث خطی به عنوان بار محوری سنگین در کشور بوده است.
وی افزود: با توجه به مطالعاتی که برای پروژه فوق در نظر گرفته شده بود سرعت قطارها در این محور به 160 کیلومتر در ساعت خواهد رسید که برای این منظور بایستی هندسه برخی مسیرها تغییر می یافت.
وی اضافه کرد: پروژه فوق در 12 قطعه تعریف شده که تعداد 8 پیمانکار برای آن طی مناقصاتی که برگزار شد انتخاب شده است.
موسوی عنوان کرد: از دیگر اهداف این پروژه، افزایش حجم جابجایی بار و مسافر براساس استراتژی و سیاستی که بر عهده راه آهن کشور گذاشته شده است.
مدیر پروژه دو خطه بافق – اصفهان – زرین شهر تصریح کرد: طی سیاست ریلی کشور سهم بار از 10 در صد باید به 30 درصد ارتقا یابد بنابراین با اجرای این پروژه برای اولین بار در کشور، زمینه برای افزایش سهم بار فراهم میشود. با اتمام این پروژه که با اعتبار 1800 میلیارد تومان در حال انجام است امیدواریم ضمن کاهش مصرف سوخت و آلودگی کمتر، بار محوری به 25 میلیون تن افزایش یابد.
به گفته وی، موسوی افزود: با توجه به مشکلات و موانع مالی که بخش ریلی با آن مواجه است، اواسط سال 95 پروژه فوق به بهره برداری خواهد رسید.