به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو» محمدجواد صدقآمیز در رابطه با وضعیت کنونی بازار پوشاک داخلی بیان داشت: طی دو سال گذشته وضعیت بازار پوشاک ایران مانند سایر بازارها دچار رکود بوده که البته شاید رکود در سال 94 مانند سال 93 بود، اما یک تفاوت بزرگ وجود داشت و آن هم این بود که ما سال گذشته نسبت به سال 93 آمادگی بیشتری در مواجهه با موضوع رکود داشتیم.
وی ادامه داد: همین آمادگی باعث شده بود تا آسیبهای ناشی از رکود بازار کمتر گریبان این صنف را بگیرد اما در کل میتوان گفت سال 94 هم دستخوش رکود بودیم و اجناس در انبارها ماند و بسیاری از آنها باز هم به فروش نرسید و این در حالی است که در کل ظرفیت تولید بسیاری از کارخانهها و مراکز تولیدی کاهش چشمگیری داشته است.
مشاور فرهنگی اتحادیه پوشاک تصریح کرد: فروش پایین در سال 94 و حتی در آستانه ایام عید باعث شد تا در حقیقت نهتنها انبارها بلکه سطح فروشگاهها نیز مملو از جنس باشد به طوری که بسیاری از این کالاها از مد خارج شده و قابل استفاده در زمانهای آینده هم نیستند بنابراین همکاران ما ضرر و زیان زیادی را متحمل شدند.
وی گفت: یک موضوع دیگر این است که حداقل یک سهم 30 تا 35 درصد بازار پوشاک در سطح بینالمللی متعلق به فستفشنها است که قبلا در ایران سهم آنها حدود یک نهایتا 2 درصد بود اما در شرایط جدید و به دلیل ورود چند مارک ترکیهای به ایران که برندهای معتبری هم نیستند امروز یک سهم سیدرصدی برای این مارکها ایجاد شده است و اینها در واقع سهم بازار شرکتهای ایرانی را میگیرند.
وی اظهار داشت: صدمه به صنعت پوشاک ایران زیان زیادی را متوجه اقتصاد کشور خواهد کرد اما با روند پیش گرفته و در صورت حمایت نکردن آن باید منتظر این صدمات باشیم به طوری که میتوان گفت که بیش از چند ده هزار نفر کارگران و فعالان این حوزه در تهران بیکار شدند زیرا 7 هزار تولیدکننده این صنعت مجبور شدند 40 درصد ظرفیت تولید خود را کاهش دهند بنابراین بیکار شدن آنها چیزی خلاف ذهن نخواهد بود.
منبع: نسیم