به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری دانشجو؛ محمد نجفیزاده مدیر ستاد اکرانهای جمعی سینمای ایران تحت پوشش و نظارت کانون پخش کنندگان درباره اکران و نمایش آثار سینمایی به صورت سیار در شهرستانها و مناطق بدون سینما گفت: بیش از یک سال است که این ستاد به صورت رسمی کار خود را آغاز کرده است، با زحمت و پیگیری مرتضی شایسته که ریاست کانون پخشکنندگان را بر عهده داشتند این اتفاق انجام شد. در حال حاضر در هر استان یک دفتر نمایندگی داریم.
وی در ادامه افزود: ستاد با همکاری و هماهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هر استان اکرانهای سیار در شهرهای بدون سینما انجام میشود. در حال حاضر فیلم سینمایی «من سالوادور نیستم» را در دست اکران داریم که در حال حاضر در استانهای خراسان شمالی، شیراز، خوزستان، کرمانشاه، البرز و همدان در حال اکران است.
او همچنین یادآور شد: روند اکران فیلم سینمایی «من سالوادور نیستم» به صورت چرخشی در دیگر استانها صورت میگیرد اما در مورد فیلم سینمایی «50 کیلو آلبالو» باید بگویم هنوز چیزی مشخص نیست، باید در ابتدا ببینیم فضای فرهنگی در استانها به چه شکل است اما ما بر اساس فضای فرهنگی و درخواست مردم پیش میرویم اما حتیالمقدور سعی میکنیم فیلمهای بدون حاشیه را اکران کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این نوع اکران که به صورت سیار در شهرهای فاقد سینما انجام میشود آیا لطمهای به اکرانهای دائمی فیلمهای سینمایی نمیزند، گفت: ابتدا باید بگویم که ما باید برای آن یک عمر دو ساله در نظر بگیریم و به شهرها برویم و بررسی کنیم کدامیک از آنها بیشترین مخاطب را داشتند و براساس مخاطبسنجی به سمت سینمای دائمی در آن مناطق برویم. باید بگویم در چند شهری که نمایش سیار داشتیم به دلیل استقبال، خودشان و یا وزارت ارشادشان بودجهای را در نظر گرفتند و بدون اینکه فشاری به سازمان سینمایی بیاورند سرورهایی را برای نمایش خریداری کردند. این یعنی اینکه انگیزه وجود سینمای دائمی در آن منطقه است.
نجفیزاده گفت: همواره دغدغه دولت در این بخش وجود سینمای دائمی در شهرهای محروم بوده است، این نوع اکران به ظرفیت سنجی کمک میکند. نکته دیگری که میتوان به آن اشاره داشت این است که نسل جوان نیز وارد این قضیه شده است ، یکی از معضلات ما همواره این بوده است که در شهرستانها پخش کننده نمیتوانسته آمار دقیقی بدهد اما ما برای نمایش هر فیلم یک نماینده از تهران و یک نماینده از همان شهر حضور دارند. در پی این اتفاق آموزش میدهیم که فیلم دیدن فقط بلیت فروختن نیست، باید برای آن تبلیغ کرد و به روشهای مختلف مردم را جذب کرد.
او گفت: زمانی که سرور وارد استان میشود ابتدا تعداد شهرهای محروم آن بررسی میشود و براساس ظرفیت هر کدام از آنها تعداد روزهای نمایش نیز تعیین میشود. ممکن است در شهری یک فیلم 5 روز به نمایش در بیاید و در شهری دیگر 3 روز؛ در این میان برای تبلیغات از نهادها و ارگانهای مختلف و تمام پتانسیلی که وجود دارد، استفاده میشود. نکته قابل توجه دیگر که میتوان به آن اشاره داشت این است که در این شهرها مردم به دیدن فیلم عادت کردند و در پارهای مواقع خودشان برای دیدن فیلم درخواست میدهند.
این پخش کننده گفت: ایران بیش از 40 هزار سالن نمایش دهنده برای آثار سینمایی دارد، یک سرمایه هنگفت که بیشتر آن هم دولتی است. از این ظرفیت باید به نحو احسن استفاده کرد. میزان قیمت بلیتی که به فروش میرسد نیز براساس میزان توانایی افراد در شهرها سنجیده میشود تا بین 5 الی 3 هزار تومان به فروش رسد.
منبع:فارس