حجت الاسلام مهدی امیدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام در گفتوگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، با اشاره به ادعای مقامات عربستان مبنی بر اینکه در قبال امنیت حجاج هیچ تعهدی نمی دهیم چون خداوند براساس آیات قرآن عنوان کرده است کسی که به بیت الله الحرام مشرف شود امنیت او را خداوند تامین خواهد کرد، گفت: نکته جالب این است که تفکر وهابی ابتدا در عقل را تخته می کند و سپس از فقهای خود می خواهد که فتوا صادر کنند و بسیاری از افراد به خاطر این نوع فتواها قتل عام می شوند.
وی ادامه داد: وقتی در عقل بسته شود پادشاهی انسان های خشن و کشتار زائران خانه خدا خواست خداوند نامیده می شود. در زمان غیبت عقل احکام متعددی صادر می شود در حالی که ما اگر به مباحث عقلی رجوع کنیم پاسخ بسیاری از این شبهات داده می شود.
حجت الاسلام امیدی با بیان اینکه براساس عقل خداوند دو نوع خواست تکوینی و تشریعی دارد، اظهار داشت: براساس خواست تکوینی خدا اراده کرده است انسان آزاد باشد و آزاد بیندیشد و هر چه انجام دهد مشمول پاداش و کیفر قرار گیرد البته خواست تکوینی به معنی این نیست که انسان هر چه بخواهد بکند لذا اراده تشریعی خداوند با تکلیف به انسان ها همراه است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام تصریح کرد: اگر خدا قضا دارد قدر هم دارد و می شود از قضای الهی فرار کرد و به قدر پناه برد و انسان با عقل خود قدر را می سازد و اینکه عربستان سعودی از آیات کلام الله مجید به نفع خود استفاده می کند در حقیقت در عقل را می بندد اما این در حالی است که خداوند در مسائل تشریعی به واسطه عقل انسان بسیاری از مسائل را مشخص می کند.
وی با بیان اینکه خداوند به مسلمین فرمان داده که امنیت حرم امن الهی را فراهم کنند، ادامه داد: به همین خاطر است که خون کسی نباید در مکه ریخته شود و اینکه اعراب عنوان می کنند خدا باید امنیت خانه خود را متکلف شود در حقیقت خود را به نفهمی می زنند خداوند اراده تشریعی فرموده است که به وسیله مسلمین حرم امن الهی باید امن باشد و اینکه آل سعود امروز به خاطر این مسئله اجازه زیارت حرم امن الهی را به شیعیان نمی دهد در حقیقت سد عن سبیل الله کرده است و مرتکب یک گناه کبیره شده است.