به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در نشست خبری که در محل این سازمان برگزار شد، گفت: آمارها نشان میدهد تعداد روزهایی که در سال 95 تهران برخوردار از هوای سالم و پاک بوده نسبت به مدت مشابه در سال 94 افزایش 2.5 برابری داشته است.
متصدی افزود: با اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها به ویژه تهران، شاهد افزایش تعداد روزهای سالم و کاهش روزهای ناسالم هستیم.
وی اظهار کرد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته تعداد روزهای سالم در سال 93 نسبت به سال 92 نیز قابل مقایسه نیست و در سال 93 تعداد این روزها 50 برابر شده بود، بنابراین این نتایج نشان داد که می شود با همکاری مشکل را برطرف کرد.
متصدی تاکید کرد: این گونه کارها نیازمند قدرت های اجتماعی، فردی و سیستمی است و این سه عامل در کنار هم می توانند منجر به کسب نتایج مثبت در حوزه های مختلف محیط زیست همچون کاهش آلودگی هوا و در نتیجه برطرف کردن مشکلات شود که متاسفانه در بسیاری از چالش ها این سه مولفه را در کنار هم نمی بینیم.
گرد و غبار معضلی غیر قابل حل نیست
متصدی گفت: بر خلاف ادعایی که دولت قبلی مبنی بر غیر قابل حل بودن معضل گرد و غبار داشتند باید اعلام کنم که این معضل قابل حل است، با اقداماتی که در این راستا صورت گرفته در مسیری قرار گرفتیم که می گوییم قابل کنترل است و می توان آنرا کم کرد اما به زمان نیاز دارد.
وی افزود: در بسیاری از استانها برنامههای مشخصی برای مقابله با گرد و غبار تعیین شده است و در خوزستان به طور ویژه به آن پرداخته شده و دولت سرمایه گذاری زیادی در این استان برای مقابله با این پدیده کرده است.
وی گفت: با توجه به نزدیک شدن فصل تعطیلات و افزایش مسافرت به استان های شمالی کشور، در تلاش هستیم تا از ظرفیتهای این استانها و حتی توریستها برای کاهش تولید پسماند استفاده کنیم.
متصدی اظهار داشت: در زمینه حذف کیسههای پلاستیکی کمیتهای دانشگاهی تشکیل دادیم که یک برنامه 3 ساله در آن تهیه شد که روز گذشته آخرین جلسه آن بود که چهار اقدام در قالب سه هدف تعریف شد: اول بحث داوطلبانه و مشارکت فروشگاههای زنجیرهای و بزرگ با ارائه خدمات تشویقی به مصرف کنندگان، ابلاغ قوانین، ممنوعیت مصرف و اجبار برای حذف کیسههای پلاستیکی و معرفی جایگزین برای کیسههای پلاستیکی تعیین شد.
وی تاکید کرد: استفاده از کیسههای پلاستیکی معضلات زیادی به همراه دارد، آمارها نشان می دهد 1 میلیون کیسه در دقیقه در دنیا تولید میشود که سهم هر نفر 150 کیسه در سال میشود این در حالی است که طول عمر استفاده از این کیسهها 12 دقیقه است و 50 درصد آنها فقط یکبار استفاده میشوند این در حالی است ماندگاری آنها در طبیعت گاهی تا 100 یا هزار سال است و اگر هم تجزیه شوند به خاک تبدیل نمیشوند بلکه در قالب گرد و غبار بر روی دریاها وارد بدن ماهیان میشوند.
متصدی گفت: در کشور آماری رسمی از مصرف کیسههای پلاستیکی وجود ندارد اما آمارهای غیر رسمی نشان میدهد روزانه 500 تن کیسه پلاستیکی در تهران و شهرهای کشور بیش از 3 هزار تن مصرف می شود، در میادین میوه و تره بار روزانه 5.5 تن کیسه پلاستیکی مصرف میشود که تأثیراتی از انتشار گازهای گلخانه ای گرفته تا گرد و غبار و مشکلات اقتصادی را به همراه دارد.
وی افزود: برخی معتقد بودند که از کیسههای کاغذی به جای کیسههای پلاستیکی استفاده شود که این هم مشکلات خودش را دارد و باید درخت قطع شود.
متصدی با بیان اینکه اروپا از سال 2015 مصرف کیسههای پلاستیکی را ممنوع کرد گفت: در آسیا کشورهای تایوان، هند، اندونزی، پاکستان، میانمار و بنگلادش و در آفریقا کشورهای رواندا، سومالی، تانزانیا، کنیا و بتسوانا مصرف کیسههای پلاسیتکی را ممنوع کردهاند.
وی اظهار داشت: با برگزاری جلسات متعدد روند خوبی در کشور شکل گرفته که نتیجه دادن آن نیازمند همکاری وزارت کشور، نفت، سازمان مصرف کنندگان، پتروشیمی و فروشگاههای بزرگ است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در برنامه حذف کیسههای پلاسیتکی سه هدف شامل کاهش میزان مصرف - تولید و پراکندگی، اجتناب از مصرف تا حد امکان و همراه بردن ساکهای دستی و چند بار مصرف و در نهایت استفاده مجدد از کیسههای پلاستیکی در حد امکان تعیین شده است زبرا تولید زباله کمتر مدیریت آنرا آسان تر می کند.
برخورد با هر فعالیت مخرب محیط زیست و فاقد استانداردهای زیست محیطی/ هیچ فعالیتی را غیرقانونی متوقف نمیکنیم
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص فعالیتهای معاون شن و ماسه و سهم آنها در آلودگی هوا تهران گفت: در راستای مقابله با آلودگی هوا اقدامات زیادی در تهران و کلان شهرها انجام شد که یکی از آنها شناسایی کانون های گرد و غبار است.
وی افزود: معادن شن و ماسه به عنوان یک از کانونهای اصلی گرد و غبار در تهران شناخته شدند که بر این اساس در سالهای گذشته فعالیت تعداد زیادی از این معادن اطراف تهران را متوقف کردیم و در تلاشیم با همکاری شهرداری مانع فعالیت معادن به عنوان منشا آلودگی هوا شویم تا فعالیت این کانون های گرد و غبار در تهران گرفته شود.
متصدی ادامه داد: معدن یکی از معضلات عمده در کشور است و فرایند فعالیت آنها از مرحله کشف، بهره برداری و حتی زمان برچیده شدن در کشور مطلوب نیست و عوارض جبران ناپذیری بر محیط زیست وارد می کند.
وی گفت: برخی معادن ارزیابی زیست محیطی دارند بنابراین فعالیت آنها کنترل میشود اما برخی بدون کنترل و نظارت بهره برداری میکنند که قانونی در مجلس تصویب شد که موجب از بین رفتن حق و حقوق زیست محیطی در فعالیت معادن شد به این صورت که دیگر فعالیت معدنی مستلزم رعایت ملاحظات زیست محیطی نیست و فقط معادنی که در مناطق حفاظت شده قرار دارند این ملاحظات را رعایت کنند.
متصدی با تأکید بر اینکه این قانون جز آسیب به محیط زیست کار دیگری نمیکند، افزود: در برخی نقاط خسارات محیط زیستی ناشی از فعالیت های معادن در قالب پول جبران می شود در حالی که هر کسی محیط زیست را تخریب کرد باید نسبت به ترمیم آن اقدام کند و در نهایت اگر نشد خسارت را نقدی پرداخت کند.
وی به اظهار نظر برخی نمایندگان مجلس در مورد عملکرد سازمان نسبت به فعالیت معادن گفت: سازمان محیط زیست در زمینه فعالیت معادن و یا متوقف کردن فعالیت آنها مراحل قانونی را طی کرد و هیچ کاری در این زمینه بدون رعایت الزامات قانونی انجام نشد و تمام مدارک نیز موجود است، اما برخی نمایندگان بدون آگاهی بحثهایی را مطرح میکنند که صرفاً ناشی از شنیدهها است.
متصدی ادامه داد: لذا در مورد تمام صنایع و معادنی که فعالیت آنها را متوقف کردیم مستندات قانونی وجود دارد و با هر فعالیتی که مخرب محیط زیست و فاقد استانداردهای زیست محیطی باشد برخورد می کنیم.
وی اظهار کرد: هرگونه پروژه توسعه ای در مرحله امکان سنجی و قبل از اجرای پروژه باید مجوز زیست محیطی دریافت کند بنابراین اگر پروژه ای بدون داشتن مجوز زیست محیطی اقدام به اجرا کند سازمان محیط زیست وارد عمل خواهد شد و در مدت سه سال گذشته هیچ مجوزی را خارج از قوانین صادر نکردیم و مانع هیچ فعالیتی بر خلاف قانون نشدیم.
وزارت نفت در اجرای طرح کهاب شتاب کند
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اجرای طرح کهاب به معنای کنترل و هدایت بخارات بنزین است که یکی از پروژه های اصلی سازمان محیط زیست است که متولی اجرای آن وزارت نفت است.
وی افزود: در راستای کاهش آلودگی هوا دو هدف عمده را دنبال می کردیم یکی حذف بنزین های پتروشیمی بود که موفق شدیم و دوم کنترل تبخیر سوخت در پمپ بنزین ها و خودروها بود که در خودروها با نصب کنیستر این هدف محقق شد اما طرح کهاب تاکنون پیشرفت چندانی نداشته و رضایت بخش نیست.
متصدی گفت: بر اساس برنامه زمان بندی شده طرح کهاب باید تا پایان سال 95 به اتمام برسد اما پیشرفت چندانی نداشته و انتظار داریم وزارت نفت به این مقوله توجه بیشتری داشته باشد.
وی اظهار کرد: البته چندی است که بخش خصوصی در قالب شرکت های دانش بنیان وارد صحنه شده اند و به این فناوری دست یافتند و مشکل را تا حد زیادی مرتفع کردند.
توقف شماره گذاری برخی خودروهای بنزینی و گازسوز
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از هفته گذشته توقف شماره گذاری برخی خودروهای بنزینی و گازسوز در پارس خودرو، سایپا و ایران خودرو متوقف شده است.
متصدی افزود: براساس قانون مقرر شده بود از اول فروردین 95 تمام خودروهای گازسوز یک پله ارتقای استاندارد داشته باشند که برخی به علت اهمال در این کار هفته پیش یا اخطار گرفتند یا شماره گذاری آنها متوقف شده است.
وی اظهارداشت: سازمان حفاظت محیط زیست ماهانه خط تولید خودروها را کنترل میکند و اگر استاندارد تعریف شده را رعایت نکنند یا اخطار می گیرند و یا شماره گذاری آنها متوقف می شود که این روند شامل خودروهای گازسوز و بنزینی است.
وی در خصوص موتورسیکلتها توضیح داد: براساس مصوبه سال 93 دولت قرار شد موتورسیکلت های کاربراتوری از رده خارج و موتورسیکلت های انژکتوری تولید شود که این اقدام در برخی استان ها آغاز شده است در تهران نیز شهرداری اقداماتی تشویقی برای این کار ارائه میدهد.
وی تأکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست با تولید موتورسیکلت های کاربراتوری به علت تولید آلودگی بالا مخالف وقرار است از اول مهر ماه 95 تولید موتورسیکلت کاربراتوری در کشور ممنوع شود.
متصدی اظهار داشت: برای رسیدن به این هدف تمام مجوزهایی که سال گذشته به تولیدکنندگان موتورسیکلت های کاربراتوری داده شد به شرط دریافت برنامه زمان بندی برای حذف این موتورسیکلت ها از عرصه تولید تا شهریورماه است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بر این اساس تولیدکنندگان موتورسیکلت های کاربراتوری برنامه تنظیم شده خود برای حذف این موتورها را اعلام کردند که براساس این برنامه ریزی تا شهریور 95 حداکثر 10 درصد تولید موتورسیکلت کاربراتوری انجام می شود.
وی ادامه داد: تولید موتورسیکلتها به طور مداوم کنترل میشود و اگر هر کدام از تولیدکنندگان طبق برنامه پیش نروند قطعا تولیدشان متوقف خواهد شد.
متصدی به توافق نشست پاریس با هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه ای اشاره کرد و گفت: براساس این سند ایران 4 درصد غیرمشروط و 8 درصد مشروط به رفع تحریم ها موظف است تا سال 2030 انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهد.
وی افزود: بر این اساس چند اقدام در سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شد که یکی از آن راه اندازی صندوق سبز تغییر اقلیم است که در این راستا مکاتباتی با برخی صنایع داشتیم تا بتوانند اقدامات خود را در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در پیش گیرند که در این میان صنایع فولاد اعلام آمادگی کرد و اکنون منتظر دریافت پیشنهادات آنها هستیم تا بتوانیم از طریق صندوق سبز تغییر اقلیم از آنها حمایت کنیم.
وی با بیان این که صندوق ملی محیط زیست نیز در کنار صندوق سبز تغییر اقلیم قرار گرفته است گفت: با همکاری این دو صندوق درصدد اجرایی شدن سند اقتصاد کم کربن با موضوع تغییرات آب و هوایی در کشور هستیم که بر این اساس سه کمیته تخصصی شامل کمیته کشوری تغییر اقلیم، کمیته تخصصی مذاکراتی و کمیته مربوط به هماهنگی های علمی در ذیل کمیته مقابل با آلودگی هوا ایجاد کردیم.
وی ادامه داد: این کمیتهها مباحث مربوط به اجرایی شدن اقتصاد کم کربن را پیگیری میکنند و تا کنون مکاتبات زیادی با سازمانهای مرتبط داشته ایم.
وی گفت: همچنین در تلاش هستیم تا به زودی بتوانیم سیستم پایش کشور را در خصوص کاهش و تولید گازهای گلخانه ای داشته باشیم که اجرای تمام این مباحث مستلزم همکاری تمام دستگاه ها با یکدیگر است و تاکید می شود تمام دستگاه ها در مباحث کاری خود این موضوع را مدنظر قرار دهند.
متصدی گفت: اقداماتی در خصوص پسماند سوزها و تبدیل آنها به انرژی با کشورهای اتریش، فرانسه و ژاپن و یک هیأت ایرانی - آمریکایی در خصوص مدیریت پسماندهای بیمارستانی مذاکرات و امضای تفاهم نامه داشتیم و قرار شد فناوری های موفق در این عرصه را معرفی کنند.
وی افزود: در مذاکرات به این نتیجه رسیدیم که مدیریت پسماندها در کشور به صورت تلفیقی یعنی با دفن و تبدیل به انرژی مدیریت شود که در این راستا برخی فعالیت ها پیشرفت های خوبی داشته است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امروزه پسماندهای الکترونیک در دنیا موضوع جدیدی است و در سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به اولویت پسماندهای ویژه، بیمارستانی و خانگی به این بخش زیاد پرداخته نشده است.
وی افزود: در دو سال گذشته سعی کردیم علاوه بر برنامه ریزی برای مدیریت پسماندهای خانگی و شهری، برنامه هایی برای پسماندهای بیمارستانی و ویژه تهیه شود که بر این اساس در 9 استان مکان های مربوط به مدیریت پسماند و ویژه تعبیه شده است.
متصدی اظهار کرد: سه مرکز در استان های قزوین، اصفهان و مرکزی فعال هستند که در قزوین پسماندهای بیمارستانی جمع آوری می شود، مرکز اصفهان اکنون به طور موقت فعالیت می کند که امیدواریم با رعایت استانداردهای مورد نظر به مرکزی دائمی تبدیل شود همچنین مرکز استان مرکزی به دلیل برخی تخلفات و عدم توجه به اخطارها تعطیل شده بود اما اکنون با برطرف کردن بعضی از کمبودها بخش هایی از آن وارد مدار شد و پسماند دریافت می کند.
وی گفت: پسماندهای الکترونیک را هم امسال دنبال می کنیم ، هماهنگی هایی انجام شده تا با برخی تولید کنندگان این محصولات یک سیستم جمع آوری ایجاد کنیم که هنوز در مراحل اول قرار دارد.
متصدی در خصوص سن فرسودگی خودروها در کشور اظهار داشت: سن فرسودگی خودروها در کشور بر اساس مصوبه دولت تعیین شده است و این سن با توجه به نوع خودرو متفاوت است.
وی افزود: قطعا سن خودروها در کشورهای دیگر بسیار کمتر از ایران است و گاهی 10 تا 5 سال تعیین شده است اما در ایران تا 20 سال است که این به شرایط و موقعیت کشور ما بر میگردد، سالها تحریم و جنگ کشور با مشکل مواجه کرده است و اکنون تلاش میکنیم که در صنعت خودرو به خودکفایی برسیم.
متصدی ادامه داد: لذا از نظر کلی و جهانی استفاده از یک خودرو به مدت 20 سال منطقی نیست اما با توجه به شرایط باید سن خودروها تا 15 و 20 سال بپذیریم و به مرور و با توجه به پیشرفت فناوری سن خودروهای مصرفی هم کاهش خواهد یافت.
وی گفت: بحث فرسودگی خودرو فقط آلودگی هوا نیست بلکه استهلاک و عمر قطعات نیز مد نظر است، به عنوان مثال عمر یک شمع در خودرو 10 هزار کیلومتر، کاتالیست 80 هزار کیلومتر و یک فیلتر هوا 2 تا 3 سال است اما در کشور ما تا زمانی که این قطعات از کار نیفتند آن را تعویض نمیکنیم.