به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری دانشجو، حبیب اله انصاری در حاشیه بازدید از کارخانه سام الکترونیک گفت: نگاه ما به توسعه اقتصادی کشور باید توسعه صنعتی با محوریت بخش خصوصی باشد. در بطن این بحث استفاده از ابزارهای مورد نیاز تولید، اشتغال و استفاده از تکنولوژی مطرح می گردد.
وی افزود: ما امروز در شراطی هستیم که تحریم ها برطرف می شوند و ساختار تفکر و مدیریت ما باید در جهت تولیداتی باشد که با استفاده از تکنولوژی و نگاه مشتری مداری، کیفیت در ابعاد مختلف، افزایش بهره وری، ایجاد ارزش افزوده، مدیریت دانش محور و نگاه به مزیت ها بتواند فضایی را برای تولید ایجاد کند.
باید به استاندارهای جهانی توجه داشته باشیم/ تولید موفق، صادرات گرا است
رئیس انجمن لوازم خانگی ایران اظهار کرد: در این شرایط باید توقع داشته باشیم که صنعتگران ما به استانداردهای جهانی توجه داشته باشند. یعنی نگاه ملی باشد اما از نظر تکنولوژی و توسعه بازار باید نگاهی جهانی داشته باشیم. برای این منظور باید به بازارهای خارجی توجه داشته باشیم، چرا که از نظر اقتصادی، تولید موفق، تولیدات صادرات گرا است. این شرایط است که ما را به توسعه اقتصادی، نه به مفهوم توسعه کمی صرف، بلکه به توسعه کمی و کیفی می رساند. رشد اقتصاد ما تا کنون کمی بوده و تکیه به مواد اولیه و فاقد ارزش افزوده بوده است.
وی اضافه کرد: اگر این شرایط در کشور محقق گردد مهم نیست که اسم آن ایرانی باشد یا خارجی. امروز روز خوبی برای من بود در دیدار از کارخانه های سامسونگ و ما به تدریج به سمت خود اتکایی در تولیدات ملی حرکت می کنیم. بنا نیست ما چرخ را دوباره اختراع کنیم و باید از دانشی که دیگران به دست آورده اند استفاده کنیم.
صنعت خودرو، نمونه خوبی برای جلوگیری از تکرار اشتباه
انصاری گفت: خودرو سازی ما برای تعیین مسیر صحیح صنعت کشور، نمونه مناسبی است. این صنعت در کشور ما نه تنها در مسیر توسعه حرکت نکرده بلکه همواره یک نگاه منفی در مردم ایجاد کرده است. دلیل این بود که نگاه جامعی وجود نداشت.
وی افزود: صنعت خودرو سازی کره با ما آغاز شد اما آن ها یک استراتژی تدوین کردند و ما چنین برنامه ای نداشتیم و به بهره وری توجهی نداشتیم.
انصاری ادامه داد: 70 درصد ایراداتی که در خودروهای تولیدی کشور به تعمیرگاه های خدمات پس از فروش ارجاع می شود مربوط به خط تولید است و چرا باید این گونه باشد!؟
تولید ملی به این معنی نیست که اسم سامسونگ روی آن نباشد
این عضو انجمن مدیران صنایع در خصوص حضور برندهای خارجی در کشور گفت: ما دائم در کشور تاکید می کنیم که برای مصرف تولیدات ملی فرهنگ سازی شود. تولید ملی به این معنی نیست که اسم سامسونگ روی آن نباشد، بلکه یعنی تکنولوژی سامسونگ وارد شده و همان کالا در کشور تولید می شود. من خیلی خوشحالم که می بینم محصولات سامسونگ در کشور ما تولید می شود و این هنر نیست که بگوییم باید تمام قطعات را تولید کنیم و دنیا این را نمی پذیرد.
وی ادامه داد: ما در ایران دو کارخانه بزرگ تولید یخچال داشتیم که تعطیل شدند، چون نتوانستند کیفیت مناسب را ایجاد کنند. وقتی ما در کشور کارخانه تولید کامپوزیت نداریم، باید وارد کنیم و این به معنی غیر ایرانی بودن یخچال تولید شده نیست.
تولید سامسونگ ایرانی یک افتخار است/ کارخانه ای با این سطح تکنولوژی، دانشگاه است
انصاری گفت: باید به سمتی برویم که به تدریج زیر محصولات سامسونگ نوشته شود ساخت ایران و این یک افتخار است. چرا که با همان تکنولوژی و همان کیفیت و استاندارهای بین المللی در ایران تولید می گردد، آن هم نه به صورت skd و ckd.
وی افزود: مردم به کیفیت محصولات توجه می کنند و افتخار می کنند که شرکتی مانند سامسونگ به ایران آمده و کالای با کیفیت در این کشور تولید می شود و نیروی شاغل و متخصص تربیت می شود. وقتی دانشجویان فارغ التحصیل ما به این کارخانه می آیند و مشغول به کار می شوند، باروری ذهنی و توان کار پیدا می کنند و چنین کارخانه ای با این سطح تکنولوژی، خودش یک دانشگاه است.
وجود چنین کارخانه ای باعث پیشرفت دیگر تولیدکنندگان می شود
رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اظهار کرد: وجود کارخانه ای مانند سامسونگ تاثیرات زیادی برای باقی تولید کنندگان دارد و آن ها نیز به مرور یاد می گیرند و سعی می کنند همین مسیر را طی کنند و از حالت در جا زدن خارج می شوند.
وی ادامه داد: اگر زودتر این کارخانه های تولیدی سامسونگ را در کشور می دیدم امروز برای بازدید از مسئولان و نمایندگان دعوت می کردم برای بازدید بیایند.
جایگاه برندینگ در اقتصاد جهان و کشور ما
انصاری در خصوص برندینگ گفت: متاسفانه در کشور ما هنوز برند و برندینگ مفهوم واقعی خودش را پیدا نکرده است. یک برند می تواند برند شهرستانی باشد یا برند کشوری باشد. نام تجاری در کشور ما با برند اشتباه گرفته می شود. در برندها افراد یک رابطه حسی نسبت به آن محصول و خدمات پیدا می کنند و به آن اعتماد می کنند. ما برای توسعه اقتصادی نیاز به برند سازی در خارج از کشور داریم. حضور برندها باعث توسعه بازار آن ها و افزایش اشتغال و توسعه اقتصاد کشور می شود.
نارسایی ها و محدودیت ها عامل افزایش قاچاق
وی در پایان در خصوص قاچاق در صنایع لوازم خانگی ایران افزود: وقتی نارسایی ها و محدودیت هایی در ساختار اقتصادی وجود داشته باشد باعث افزایش قاچاق می شود. متاسفانه ما در زمینه لوازم خانگی قاچاق داشته ایم و خواهیم داشت و برخی تولیدکنندگان تحت فشار، گاها ترجیح داده اند محصولات بی کیفیت را وارد کنند. یکی از فشارهای موجود، سخت گیری های غیر منطقی در تعین قیمت بوده است که باعث رشد قاچاق در کشور شده است.
منبع: بازارنیوز